2017/2018 hade Skellefteå Airport över 400 000 årsresenärer och trängseln var ibland påtaglig.
Nu finns en förstudie för en ny terminal på Skellefteå Airport, bland annat grundad på en utredning som Trafikverket gjort om flygplatserna i Kiruna, Gällivare, Luleå och Skellefteå under oktober 2021. Analysen var ett regeringsuppdrag för att se över infrastrukturen i Västerbotten och Norrbotten kopplat till de stora industriprojekten. Målet var främst att kartlägga flygplatsernas terminal- och bankapacitet, men även att ta fram prognoser för trafikutvecklingen.
Dagens terminalbyggnad har varit med sedan starten 1961 och har genomgått flera ombyggnationer. Den omfattar i dag 3 950 kvadratmeter, varav 1 120 kvadratmeter avser passagerarytor i ankomst- och avgångshall. Det nya förslaget innebär mer än en fördubbling av ytan.
”Flygplatsens terminalområde bedöms eventuellt nå viss kapacitetsbegränsning kopplat till säkerhetskontroll, pass och incheckning när dels återstarten av flygtrafiken inleds efter 2022, dels flygtrafiken ökar i takt med den ökade arbetspendlingen kopplat till de stora industrietableringarna”, skrev Trafikverket och lyfter en prognos med 563 000 passagerare 2035.
Bedömningen var också att det kan det behövas ytterligare kapacitet för uppställning av flygplan.
Summeringen var: ”Terminalkapaciteten är tillfredställande i Luleå, medan på Kiruna och i synnerhet Skellefteå flygplats kan det eventuellt bli kapacitetsbrist med köer och svårigheter när två större flygplan ska hanteras samtidigt.”
Efter Trafikverkets utredning har dessutom Skellefteå Airport varit en av de flygplatser som tagit täten för att kunna utveckla ett el- respektive vätgasflyg, samt drönartransporter.
Då flyget i februari 2022 återstartade utan stora pandemirestriktioner var prognosen 205 000 resande under det året på Skellefteå Airport. Sedan slutade året med att flygplatsen hade landets snabbaste återgång till tidigare siffror.
– Vi nådde över 260 000 passagerare, berättar Robert Lindberg.
Flygplatsen, dess ledning och styrelse, samt ägaren Skellefteå kommun, ansåg att det var nödvändigt att söka en lösning för framtidens resenärer. Därför har en kommunintern förstudie genomförts baserad på de ytor som internationella flygtransportföreningen IATA rekommenderar och som också är också grunden till idéskisserna av White Arkitekter på den nya terminalen.
Robert Lindberg betonar att det ännu ska ses som ett visionsdokument.
Skellefteå Airports önskemål innebär ibland annat en röd tråd för passagerarna och att logistiken för flygplatsen samtidigt blir rationell. Målet är fyra gater, varav en ska klara trafik som kommer in från land utanför Schengen-området, Europas gränsfria område.
Enligt skisser är tanken att det ska finnas utrymme för ett flyg av Dreamlinjer-storlek där. Ankommande och avgående resenärer kommer att mötas, som på till exempel Arlanda.
Det innebär bland annat en terminal i två etage där besökare på övervåningen har fönster mot banan, men också en möjlighet att vinka till dem på markplan vid utgångarna. Målet är att en ny terminals ytor långsiktigt ska kunna hantera fyra parkerade flygplan, det vill sägs cirka 600 personer per timme genom säkerhetskontrollen, enligt önskemålen.
Än komplexare är det nu med tanke på att ägandet av Skellefteå flygplats framöver är oklart då en regeringsutredning föreslagit att Skellefteå ”omgående” ska införlivas i statliga Swedavia. Den frågan är nu ute på remiss.
Samtidigt gör nu externa konsulter nu en granskning av förstudien med eventuella förändringsförslag, vilken ska vara klar under vårkanten.
– Om de konsulterna har en samsyn med vår bedömning så är det viktigt att planeringen för en ny terminal kommer igång så man inte riskerar en hämmande effekt på den regionala tillväxten.En dialog måste samtidigt hållas med staten, men detta är givetvis en ägarfråga, förklarar Lindberg och konstaterar:
– Vi tror att en ny terminal måste byggas för att klara kapaciteten av resande som ska till regionen. Det hade varit härligt om den hade kunnat stå klar till Expo 2026 i Skellefteå. Jag är född optimist.