Visionsskisser för en ny terminal på Skellefteå Airport

Norran kan i dag visa bilder från den förstudie om en helt ny flygterminal vid Skellefteå Airport som tagits fram. Flygplatsens vd Robert Lindberg hoppas att satsningen ska gå att förverkliga: ”Vi tror att den måste byggas”, säger han.

Så här ser en av idéskisserna ut för en ny terminal vid Skellefteå Airport. Passagerarna håller till på markplanet medan besökare kan gå en trappa upp och titta på avgångarna.

Så här ser en av idéskisserna ut för en ny terminal vid Skellefteå Airport. Passagerarna håller till på markplanet medan besökare kan gå en trappa upp och titta på avgångarna.

Foto: White Arkitekter

Skellefteå2023-04-14 08:00

2017/2018 hade Skellefteå Airport över 400 000 årsresenärer och trängseln var ibland påtaglig.

undefined
Så här ser en av idéskisserna ut för en ny terminal vid Skellefteå Airport. Passagerarna håller till på markplanet medan besökare kan gå en trappa upp och titta på avgångarna.

Nu finns en förstudie för en ny terminal på Skellefteå Airport, bland annat grundad på en utredning som Trafikverket gjort om flygplatserna i Kiruna, Gällivare, Luleå och Skellefteå under oktober 2021. Analysen var ett regeringsuppdrag för att se över infrastrukturen i Västerbotten och Norrbotten kopplat till de stora industriprojekten. Målet var främst att kartlägga flygplatsernas terminal- och bankapacitet, men även att ta fram prognoser för trafikutvecklingen.

Dagens terminalbyggnad har varit med sedan starten 1961 och har genomgått flera ombyggnationer. Den omfattar i dag 3 950 kvadratmeter, varav 1 120 kvadratmeter avser passagerarytor i ankomst- och avgångshall. Det nya förslaget innebär mer än en fördubbling av ytan.

”Flygplatsens terminalområde bedöms eventuellt nå viss kapacitetsbegränsning kopplat till säkerhetskontroll, pass och incheckning när dels återstarten av flygtrafiken inleds efter 2022, dels flygtrafiken ökar i takt med den ökade arbetspendlingen kopplat till de stora industrietableringarna”, skrev Trafikverket och lyfter en prognos med 563 000 passagerare 2035.

Bedömningen var också att det kan det behövas ytterligare kapacitet för uppställning av flygplan.

Summeringen var: ”Terminalkapaciteten är tillfredställande i Luleå, medan på Kiruna och i synnerhet Skellefteå flygplats kan det eventuellt bli kapacitetsbrist med köer och svårigheter när två större flygplan ska hanteras samtidigt.”

Efter Trafikverkets utredning har dessutom Skellefteå Airport varit en av de flygplatser som tagit täten för att kunna utveckla ett el- respektive vätgasflyg, samt drönartransporter.

undefined
Kommer Norwegian åter att etablera sig på Skellefteå flygplats, vilket bolaget utreder, är flygplatschefen Robert Lindbergs bedömning att Skellefteå Airport snabbt kommer att vara uppe i samma passagerarnivåer som under rekordåren 2017/2018.

Då flyget i februari 2022 återstartade utan stora pandemirestriktioner var prognosen 205 000 resande under det året på Skellefteå Airport. Sedan slutade året med att flygplatsen hade landets snabbaste återgång till tidigare siffror.

– Vi nådde över 260 000 passagerare, berättar Robert Lindberg.

Flygplatsen, dess ledning och styrelse, samt ägaren Skellefteå kommun, ansåg att det var nödvändigt att söka en lösning för framtidens resenärer. Därför har en kommunintern förstudie genomförts baserad på de ytor som internationella flygtransportföreningen IATA rekommenderar och som också är också grunden till idéskisserna av White Arkitekter på den nya terminalen.

Robert Lindberg betonar att det ännu ska ses som ett visionsdokument.

undefined
I framtidsplanerna ska fyra större plan iunna vara parkerade på Skellefteå Airport samtidigt. Avresande och ankommande passagerare ska mötas i gaterna.

Skellefteå Airports önskemål innebär ibland annat en röd tråd för passagerarna och att logistiken för flygplatsen samtidigt blir rationell. Målet är fyra gater, varav en ska klara trafik som kommer in från land utanför Schengen-området, Europas gränsfria område.

Enligt skisser är tanken att det ska finnas utrymme för ett flyg av Dreamlinjer-storlek där. Ankommande och avgående resenärer kommer att mötas, som på till exempel Arlanda.

undefined
Besökare ska kunna vinka till ankommande och avresande resenärer i den framtida terminalen på Skellefteå Airport, enligt visionsskisserna.

Det innebär bland annat en terminal i två etage där besökare på övervåningen har fönster mot banan, men också en möjlighet att vinka till dem på markplan vid utgångarna. Målet är att en ny terminals ytor långsiktigt ska kunna hantera fyra parkerade flygplan, det vill sägs cirka 600 personer per timme genom säkerhetskontrollen, enligt önskemålen.

Än komplexare är det nu med tanke på att ägandet av Skellefteå flygplats framöver är oklart då en regeringsutredning föreslagit att Skellefteå ”omgående” ska införlivas i statliga Swedavia. Den frågan är nu ute på remiss.

Samtidigt gör nu externa konsulter nu en granskning av förstudien med eventuella förändringsförslag, vilken ska vara klar under vårkanten.

undefined
”Det hade varit härligt om den nya terminalen hade kunnat stå klar till Expo 2026 i Skellefteå. Jag är född optimist.”, säger Robert Lindberg, vd för Skellefteå Airport.

– Om de konsulterna har en samsyn med vår bedömning så är det viktigt att planeringen för en ny terminal kommer igång så man inte riskerar en hämmande effekt på den regionala tillväxten.En dialog måste samtidigt hållas med staten, men detta är givetvis en ägarfråga, förklarar Lindberg och konstaterar:

– Vi tror att en ny terminal måste byggas för att klara kapaciteten av resande som ska till regionen. Det hade varit härligt om den hade kunnat stå klar till Expo 2026 i Skellefteå. Jag är född optimist.                                                                                                            

Start under 2017

Den första rörelsen mot en omfattande nysatsning på Skellefteå Airports terminal togs 2017 av flygplatsbolagets styrelse med dåvarande styrelseordförande Bert Öhlund i spetsen. Den hade då sett en kraftig passagerarökning efter Norwegians etablering.

En första arbetsskiss togs fram under 2018, men det handlade då om en utveckling av dagens terminalbyggnad.

I dag handlar det om en nybyggnad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!