En första utredning om E4-flytten har startat

Regeringen budgeterar inga pengar för att flytta E4 genom Skellefteå förrän tidigast 2028. Men kommunens planeringschef är inte besviken, utan säger att mycket arbete nu görs för att forcera vägbygget.

Östra Leden är den tänkta platsen för en flyttad E4.

Östra Leden är den tänkta platsen för en flyttad E4.

Foto: Lars Eriksson

Skellefteå kommun2022-06-13 18:00

Det var stor glädje i vintras, när en flytt av E4 för första gången fanns med i förslaget till en nationell infrastrukturplan. Men samtidigt fanns besvikelse över att bygget var lagt sent i planen, först från 2028 och framåt. 

Regeringen har nu fastställt 12-årsplanen, och det blev inga ändringar om E4-flytten. 

– Men jag är inte besviken, det är mycket positivt att bygget nu finns med, säger planeringschef Lars Hedqvist.

Han hoppas fortfarande att bygget ska gå tidigarelägga, för att hjälpa till har kommunen beslutat sig för att betala halva kostnaden för en åtgärdsvalsstudie.

Sådana studier görs alltid av Trafikverket innan man börjar ett större bygge. 

– Studien kostar 1,2 miljoner och kommunen ska betala hälften. Många åtgärder ska ju beröra korsningar med kommunala vägar, och då kändes det rimligt att vi är med och betalar. Men syftet är förstås också att få studien gjord snabbare, den inleddes i april och väntas pågå till vintern. 

undefined
Planeringschef Lars Hedqvist .

Om studien visar att en flytt av E4 är ekonomiskt försvarbar, kan Trafikverket sedan gå vidare och göra vägplan, begära miljötillstånd med mera. 

– Processen för sådana här stora projekt är väldigt lång, så därför är det inte hela världen att bygget inte budgeteras förrän senare. Huvudsaken är att arbetet rullar på. När det sedan finns en färdig vägplan är chanserna goda att bygget kan få börja.

– Regeringen äger ju hela makten, och omprövningar i budget görs hela tiden. Pengar kan styras om efter behov, säger en hoppfull Lars Hedqvist.

Han tillägger att åtgärdsvalsstudien gäller den så kallade "Triangeln" som även omfattar Skelleftehamnsleden och Sundgrundsleden. 

– Vi har valt att lägga våra krav om forcering på detta samt Norrbotniabanan. 

Därför har Skellefteå kommun inte gjort några försök att forcera breddningen av övriga E4 mellan Ånäset och Skellefteå. Vissa etapper finns med långt fram i planperioden medan partiet förbi Lövånger och Bureå inte finns med alls.

– Nej, vi har fokuserat på behoven i Skellefteå. Det är som på julafton, man ska inte tro att man kan få hur många julklappar som helst som varit försummade tidigare år, säger Lars Hedqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!