Det dröjde länge, men nu blev det Skellefteås tur när Trafikverket lämnade sitt förslag till regeringen. Det handlar om hur man vill investera de närmaste elva åren, från 2022 till 2033.
Långtidsplanen görs om vart fjärde år, så det var alltså fyra år sedan ordning och prioriteringar senast bestämdes, och det dröjer fyra år till nästa gång man kan ha chans, ifall man inte kom med den här gången.
Men den här gången ser det alltså ut som att Skellefteå ska gynnas. Det föreslås att 1,4 miljarder går till förbifart Skellefteå då man drar om E4. Det flaggas dock för att investeringen kan behöva bekostas med broavgift. Det är dock något som måste undersökas mera.
Det finns förhoppningar att staten ska ta upp lån för den dyra satsningen på Malmbanan mellan Luleå och Riksgränsen. Det skulle underlätta för E4-flytten i Skellefteå då man kan satsa mer pengar där.
– Vi har utgått från ett begränsat budgetutrymme och gjort hårda prioriteringar, säger Helena Eriksson, som är direktör för trafikverket Region Nord.
På grund av den ekonomiska osäkerheten sägs inget år när E4-flytten kan påbörjas.
Det ska satsas 600 miljoner på att förbättra vägar i Skellefteåtriangeln, som innebär väg 95 ("Bolidenvägen"), väg 372 (Järnvägsleden) samt väg 827 (Sundgrundsleden). På dessa vägar handlar det om trafiksäkerhetshöjande och kapacitetshöjande åtgärder. Främst ska man förbättra korsningar och göra åtgärder för oskyddade trafikanter.
Som Norran berättade i lördags har Skellefteå kommun framfört önskemål att Sundgrundsleden ska förlängas till Skellefteå Airport, men det står inget särskilt i materialet om någon nyanläggning av väg där.
Det ska påpekas att trafikverket bara ger förslag på hur planen borde se ut. Det är regeringen som bestämmer och de väntas ta beslut före sommaren.
Vad säger då politikerna i Skellefteå om Trafikverkets planering? Kommunalrådet Evelina Fahlesson (S) är mycket glad över att projekten i Skellefteå nu har prioriterats.
Hon hoppas att planerna ska kunna tidigareläggas och att finansieringen ska kunna lösas så att staten betalar allt och det inte behövs någon medfinansiering.
– Det är otroligt viktigt att vi har en socialdemokratisk regering i vår när transportplanen ska antas. Vi har goda kontakter i regeringen och hoppas nu kunna fortsätta att påverka hur det blir, säger Evelina Fahlesson.
Oppositionsrådet Andreas Löwenhöök (M) ser bekymmer med att Norrbotniabanan skjuts framåt i tiden. Han ser också problem med E4-flytten eftersom den inte har någon tidsplan och ser ut att dröja.
– Det är också förvånande att det föreslås broavgifter. Socialdemokraterna har ju tidigare varit tydliga med att det inte ska vara någon medfinansiering för E4-flytten. Ännu en hake med avgifter är att trafiken kanske inte flyttar över till den nya leden som det är tänkt.
– Det återstår mycket politisk debatt om de här förslagen, säger Andreas Löwenhöök.