Så påverkar dyrare diesel: Vägunderhåll kan minska

Kostnadsökningen på diesel och bensin slår hårt mot Skellefteå kommun. Samhällsbyggnadsnämnden har flaggat för ett underskott under 2022 på nio miljoner, varav det mesta beror på drivmedel.

Typiska kommunala fordon. Uppe till höger syns lastbilen som kör sopor till Umeå, den drar mycket bränsle på grund av långa körsträckor.

Typiska kommunala fordon. Uppe till höger syns lastbilen som kör sopor till Umeå, den drar mycket bränsle på grund av långa körsträckor.

Foto: Yvonne Rönngren/Skellefteå kommun

Skellefteå kommun2022-03-26 08:00

Prisökningarna kommer att påverka drift och underhåll av vägar. 

– Kanske måste något gatuprojekt skjutas fram, säger Christer Holmér, ansvarig för Skellefteå kommuns fordonspark. 

Eftersom fördyringarna väntas ligga kvar nästa år, har nämnden begärt extra pengar för 2023, totalt 16 miljoner. 

Skellefteå kommun har 663 fordon i den egna driften. I antal mil så rullar hemtjänstens fordon mycket, liksom körningar av sopor till Umeå, snöröjning, sandning, sandsopning och vägunderhåll. 

När det gäller förbrukningen av drivmedel så går det åt i särklass mest diesel, och den har gått upp i pris med 5,80 kronor per liter sedan nyår, och kostade på fredagen 26,52 kronor/liter. Den har periodvis kostat ännu mer. 

Prisökningarna drabbar de förvaltningar som kör bilarna, så socialnämnden kommer alltså att påverkas när det gäller hemtjänst. 

Men mest drabbas samhällsbyggnadsnämnden eftersom de har de tunga fordonen, som slukar mest drivmedel. 

– Vi på samhällsbyggnad förlorar just nu mellan 200 000 och 250 000 kronor i månaden på våra egna fordon. Dessutom får vi betala mer till alla entreprenörer som kör för oss. De tankar sina fordon själva, och bär de ökade kostnaderna till dess att vi gör indexregleringar. Senaste höjningen var i december och vi ska göra en ny som gäller från 1 april. Framöver kommer vi att indexreglera en gång i månaden, så att vi hänger med i kostnadsutvecklingen, säger Christer Holmér. 

Entreprenörer kör många lastbilar och lastmaskiner åt kommunen, samt alla grävmaskiner. 

När kommunala fordon tankas så görs det på vanliga bensinstationer, det gäller både bensin och diesel. Kommunen har avtal som ger rabatter, men själva tankningen görs enligt gällande dagspris, och ändringar slår igenom direkt. 

Christer säger att kommunen redan jobbar med att fasa ut fossildrivna fordon, men det görs enligt en långsiktig plan. 

– Det finns inget snabbfix, beställningstiderna är långa på eldrivna bilar och vi gör utbyten bara när leasingavtal upphör. Kanske ska några bilar bytas ut i år, men inget som påverkar vår förbrukning nämnvärt. 

Det finns även biogasbilar i kommunens flotta, exempelvis sopbilar. Där är regeln att biogasen följer dieselpriset så även för biogas måste förvaltningarna betala mer. Där är dock fördelen att pengarna stannar i kommunens ficka. 

Framtiden, då? Så länge Ryssland bedriver krig väntas bränslepriserna vara fortsatt höga. Den svenska regeringen kan besluta om vissa lättnader, annars ser Christer att det är kriget som påverkar hela scenariot. 

– Jag tror inte att priserna sjunker de närmaste månaderna. Längre än så vågar man inte sia. 

Ytterligare ett problem som har med dieselbilar att göra är produkten Adblue, som tillförs i nyare dieselfordon så att de ska släppa ut mindre avgaser. Vätskan fylls i en separat tank och den blandas med dieseln i motorn under körning. Medlet görs av råvaran urea och Ryssland är en stor tillverkare.

Denna produkt har nu blivit en bristvara.

– Jo, vi fick meddelande från vår leverantör för en vecka sedan, och har byggt upp ett litet lager, säger Christer Holmér. 

– Det är några av våra fordon som måste ha Adblue, och vi får se hur längre lagret räcker och vad vi gör sedan. Det går att koppla bort tillförseln till motorn, men då får man smutsigare avgaser. Ska det göras måste man kolla upp så det är tillåtet.

Förbrukningen

Så mycket drivmedel förbrukade Skellefteå kommuns fordon 2021:

Diesel: 1 139 000 liter (förbrukas av både tunga fordon och personbilar)

Miljödiesel, HVO: 18 000 liter (tunga fordon och personbilar)

Bensin: 40 000 liter (personbilar)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!