Flexibel förskola som passar alla blev svår att skapa

Det går inte skapa ett smart koncept för flexibla förskolor när förhållandena är så olika. Det svarar nämnden för support och lokaler.

Nya förskolor bör designas för att vara förskolor, är utgångspunkten i utredningen. Här den nya förskolan i Burtäsk, som är byggd på det viset.

Nya förskolor bör designas för att vara förskolor, är utgångspunkten i utredningen. Här den nya förskolan i Burtäsk, som är byggd på det viset.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå kommun2022-04-17 16:00

Uppdraget fick de av kommunfullmäktige i höstas. De skulle utreda ett koncept som kan användas när en ort har växtvärk, och först behöver utbyggd förskola, för att några år senare behöva utbyggd skola istället. 

Kommunens fastighetschef sade till Norran i vintras att det blir svårt att skapa något bra. De olika verksamheterna har olika krav på rummens storlek, toaletternas utformning samt på utomhusmiljön. 

Rapporten är nu klar och den pekar mest på svårigheterna. Det finns risk att skolans behov av stora klassrum får styra, och då blir förskolan inte optimal. Så har det också blivit i de flesta byggen som olika kommuner i landet gjort. 

Det påpekas att flexibla lokaler oftast är dyrare att bygga än fasta, och om man aldrig gör omställningen så har man haft kostnader i onödan. 

Ett skäl till att omställningen kanske aldrig görs är att behovet av förskoleplatser blir permanent. Man kan ju aldrig veta om en stor kull av barn på en ort bara är tillfällig.

Förslaget är därför att man i Skellefteå kommun får göra individuella lösningar som tar hänsyn till de lokala förhållandena. Exempelvis hur stor, modern och praktisk den befintliga skolan är, och hur stor och bra den eventuella förskolan är som redan finns på orten. 

Utredningen skickas nu till fullmäktige, med en önskan att få utreda utbyggnad av Kusmarksskolan snarast, utan att den nödvändigtvis behöver vara en "konceptförskola". 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!