Kritik mot nya avgifter i parkeringshus

Jonas funderar på att sälja bilen. Felicia tänker flytta helt och hållet och letar annan lägenhet. Så blir effekten i Frigghuset när Skebo höjer avgiften för parkeringar.

Jonas Lundmark vid sin bil i Friggaraget. Tills vidare har han accepterat höjningen, men funderar på att kanske göra sig av med bilen.

Jonas Lundmark vid sin bil i Friggaraget. Tills vidare har han accepterat höjningen, men funderar på att kanske göra sig av med bilen.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå kommun2024-05-29 19:00

Norran har tidigare berättat att Skebo ska göra en kraftig höjning av avgiften för parkeringar. Bland annat har hyresgäster i Burträsk kommit till tals, som tycker att den nya avgiften blir för saftig. 

Högsta avgift får den som har varmgarage i innerstan. Nya priset blir 1 700 kronor per månad och gäller från 1 april nästa år.

Gäster som drabbas bor exempelvis i komplexet Frigg, hus som även har höga bostadshyror eftersom de är nybyggda. 

Garaget finns i nedersta våningen, och det hålls varmt för att det finns i ett bostadshus. 

– När jag flyttade hit för 1,5 år sedan hade jag inte bil. När jag hade köpt den blev jag chockad över hur hög avgiften är, i nuläget 1 300 kronor och jag tycker att även det är för mycket, säger Felicia Forsgren.

Hon säger att hon övervägde att gatuparkera istället, men det alternativet gick bort eftersom hon jobbar skiftgång och behöver veta att en plats finns tillgänglig.

– Istället söker jag ny lägenhet där jag kan få både lägre hyra och billigare plats för bilen. Hyran för själva bostaden är 8 300 kronor för en tvåa på 47 kvadratmeter, så även det är dyrt, säger Felicia.

undefined
Felicia Forsgren vill flytta från både huset och garaget på grund av höga priser. Garaget har för övrigt en ny teknik som innebär att bilarna står på kälkar som skjuts i sidled. På så vis kan fler bilar packas in.

Ännu en boende i Frigghuset är Jonas Lundmark:

– Tills vidare har jag accepterat det nya avtalet, men har inte bestämt om jag ska behålla bilen. Det är dyrt, men samtidigt är det skönt att kunna ta sig runt för vissa ärenden. 

I Frigg bor även IngMari Lundmark, och hon ansåg att den gamla (nuvarande) avgiften var för hög.

– Därför gav jag bort min bil när jag flyttade hit. 

Den fjärde person vi pratar med är Martin Westermark, och han har valt en annan lösning. Han har bilen hos en bekant på Anderstorp där han kan nyttja ett garage.

– När jag ska ha bilen så måste jag alltså gå dit först. Ska jag till stugan måste jag dessutom åka tillbaka hit till lägenheten för att lasta grejer. Det kan låta opraktiskt, men fungerar för mig. 

undefined
Hyresgäster som är kritiska till den höga parkeringsavgiften. Fr v Jonas Lundmark, IngMari Lundmark, Martin Westermark.

Frigghusets 95 bilparkeringar har aldrig varit fullbokade. Just nu finns cirka 20 vakanser, och deras avgift är redan höjd till 1 700 kronor per månad.

Det är bara befintliga avtal som har ett års varseltid. Vakanta platser har redan fått nytt pris. 

undefined
Jonas Lundmark bor i Frigghuset och har sin bil i parkeringen. Men avgiften är för hög, tycker han.

Vi lämnar Frigg och talar om zon 1 rent generellt. Den sträcker sig från Norra Järnvägsgatan och ner till älven. I öster går gränsen från E4 och snett ner via Kanalskolan och Prästgårdsgatan. I väster går gränsen vid Södra Lasarettsvägen och även kvarteret Balder ingår. 

Avgiften blir 1 700 kronor för varmgarage, 1 450 kronor för kallgarage, 1 200 kronor för carport och 800 kronor för bilplats utomhus med elstolpe. Man betalar själv för elförbrukning. 

Parkeringsplatserna i zonen är inte fullbokade. Det finns 470 platser i varmgarage varav 33 är vakanta. Det finns 130 platser i kallgarage och 17 är vakanta. 

Hur klokt är det då att höja avgiften där det redan finns tomma platser? Risken för ännu flera tomma platser borde öka?

– På kort sikt kommer vi att få fler vakanser, det är vi medvetna om, säger Skebos vd Helena Markgren.

– Men långsiktigt räknar vi med att de blir fyllda, om det inte är av våra hyresgäster så kan det vara av andra.

Skebos plan är att på sikt öppna platserna för andra än boende. Det är redan möjligt på vissa ställen, och väntas bli vanligare. Externa hyresgäster betalar 25 procent extra på taxan och kan vara både privatpersoner och företag.

– Genom att vi öppnar för externa gäster så kommer det totalt sett att behövas färre nya parkeringsplatser i innerstan, och det tjänar alla på. 

undefined
Harriet Classon är ordförande i Skebo och står bakom beslutet om de höjda avgifterna.

Hur har då gästerna reagerat på prishöjningen?

– Visst har vi fått kritik, det var vi beredda på, säger Helena Markgren och styrelseordförande Harriet Classon (S). 

– Det som varit svårast att förklara är kopplingen till klimatet. I ett direktiv som EU nyligen antagit måste man installera elbilsladdare på alla parkeringsplatser som man renoverar, och det måste betalas av någon. Men den som inte har elbil i dag förstår inte varför man måste vara med och betala, säger Helena.

– Det folk haft lättast att acceptera är att det ska vara rättvist mellan den som har och inte har bil. Vi får också positiva ord för att vi aviserat lång tid i förväg. 

– Det är viktigt att poängtera att vi inte gör det här för att tränga bort folk från sina parkeringsplatser. Alla får ju stå kvar om de betalar. Har man bil så kostar det och jag hör att folk som kommer från större städer inte är förvånade över den här höjningen, säger Harriet Classon.

Skebos parkeringar

Skebo har 3 900 lägenheter runt om i Skellefteå kommun och gästerna kan nyttja totalt 2 117 parkeringsplatser. Av dessa var 314 vakanta innan beskedet om höjningar gick ut.

Senast 31 maj ska gäster svara om de tänker behålla sin plats. När/om vissa tackar nej kommer deras platser att utlysas, och det väntas då ske viss omflyttning.

– Cirka 75 procent har hittills svarat att de behåller sin plats. Nu får vi se hur det slutar, och rent juridiskt händer ingenting vid månadsskiftet. Vi måste ta kontakt med de som inte svarar för att höra hur de tänker, säger marknadschef Anna Ersson. 

Den som avstår från sin plats kan göra det valfri tid fram till 31 mars 2025, dock med tre månaders uppsägningstid. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!