Redan när Skebo var klara med årets hyror aviserades att parkeringsavgifterna ska ses över. De ska höjas rent generellt, men även göras mer rättvisa eftersom det florerar en stor mängd avtal. Vissa avtal har inkluderad el för motorvärmare.
Istället har nu tre likartade prislistor gjorts: En för innerstaden, en för Skellefteås bostadsområden och en för ytterområdena.
Några som inte gillar listan för zon 3 bor i Burträsk. De har i nuläget 264 kronor i månaden inklusive el (två timmar el per tillfälle). Platserna har inte tak.
Efter höjningen får de 600 kronor/månad och då ingår inte el.
När Norran rullat in och parkerat på en gästparkering möter en grupp irriterade hyresgäster.
– Du borde ha provat en av våra platser, för de är dåliga. Luckorna är för smala och det är för trångt när man ska backa ut, säger de.
Att parkeringarna är trånga och att snöröjningen anses dålig har irriterat länge. När nu priset ska öka till mer än det dubbla är måttet rågat.
– Det nya priset blir inte ett självkostnadspris, utan mycket mer, säger Rolf Karlsson.
– Rent ocker, inflikar Valborg Hedlund.
Rolf Karlsson bodde tidigare i en bostadsrättsförening i Skelleftehamn och säger att de för bara några år sedan lät renovera sina parkeringar. Kostnaden slogs ut som självkostnadspris och slutade på 200 kronor per månad.
– Våra parkeringar här i Burträsk var byggda 1992 och är inte renoverade. Det är orimligt att vi ska betala så mycket, tillägger Gunnel Vikström.
Skebo har som argument till ökningen sagt att de ska göra modernare parkeringar.
– Men det torde dröja innan de satsar här i Burträsk, och då borde vi ha den gamla avgiften fram till dess, tycker gruppen.
Har då deras parkeringsavgift stått still i många år? De säger att den höjts ibland, men inte årligen.
– Det hade nog varit bättre med årliga uppräkningar än att göra den så här på ett bräde, säger Henning Forsgren.
Skebos argument för höjningen har varit att parkeringar ska bära sig själva, att de ska ha marknadsmässig hyra och att man vill få in pengar för moderniseringar.
– Marknadsmässigt här i Burträsk kan inte vara så här högt. Jag har hört med privata fastighetsägare och de har längre nivåer, men risken är att även de höjer, eftersom Skebo sätter en ny ribba, säger Rolf.
Parallellt med de marknadsmässiga resonemangen har Skebo anfört att de vill bidra till att minska koldioxidutsläpp.
– Det är svårt att vara utan bil när man bor på en sådan här plats, säger flera i gruppen. Det enda ställe vi kan åka till med buss är Skellefteå. Till alla andra platser måste vi ta bil, exempelvis om vi ska till släkt och vänner i byarna. Därför har folk bil så länge det går.
Skebos gäster har nu maj månad på sig att fatta beslut. Antingen accepterar man det nya avtalet, som träder i kraft 1 april 2025. Eller också tackar man nej, och då sägs platsen upp valfri tid fram till 1 april 2025.
Tiden fram till övergången betalar man det gamla (nuvarande) priset.
Vad säger då Skebos VD Helena Markgren om kritiken?
– Jag förstår att höjningen anses stor, och tyvärr beror det på att vi haft samma nivåer väldigt länge. För att gästerna ska hinna anpassa sig har vi därför aviserat ett helt år före genomförandet.
Hon säger att taxan för zon 3, ytterområden, är satt efter faktisk kostnad.
– Vi har kollat kostnaderna för åren 2021, 2022 och 2023 i dessa områden. Så det handlar om ett självkostnadspris. Det som kostar är abonnemangsavgiften för elstolparna (som betalas till Skellefteå kraft), elförbrukningen och snöröjning.
– Nu kommer vi fortsatt att betala abonnemangen till elstolparna, men däremot ska kunderna betala själva förbrukningen.
Hon säger att de nya taxorna ska ge minst fem miljoner i överskott.
– Vi ska avsätta fem miljoner per år till eftersatt underhåll och att installera webbaserade motorvärmare. Då sätter man igång sin motorvärmare via en app, och slipper gå ut. Det ser vi som en bra service och ska förhoppningsvis dra ner förbrukningen. Till sist har vi planer på att starta bilpooler.
När det gäller avgifterna i zon 1, innerstan, säger hon att de är strikt marknadsmässiga. Man har jämfört med parkeringsbolag och tar samma som dem.
– Zon 2 har vi lagt mitt mellan. Där har man oftast bra cykelvägar och busstrafik, och därför är det rimligt att betala mer än i ytterområdena.
I sin information skriver Skebo att skälet till höjningarna är att kommunen ska bli klimatneutral till år 2030.
– Genom det nya app-systemet kan vi skilja på förbrukningen av hushållsel och förbrukningen till motorvärmare. Nackdelen när de klumpas ihop är att vi inte kan se effekterna när vi gör energieffektiviseringar i husen, förklarar Helena Markgren.
– I framtiden kommer elförbrukningen att ligga på två olika rader i hyresgästernas räkningar. Då hoppas vi också att de blir motiverade att spara på motorvärmarna.
– Men det finns också fler skäl till höjningen, och ett viktigt är att skapa rättvisa mellan de som har och inte har bil. Som det varit tidigare så har kostnaderna för parkeringar inte täckts, och då har pengarna tagits från hyresintäkterna.
Till sist gör hon två medskick till den som är tveksam:
– Om man har svårt för att bestämma nu kan man acceptera det nya avtalet, och sedan vid behov säga upp det. Uppsägningstiden är tre månader.
– Ännu en lösning kan vara att byta ner sig. Har man carport kan man byta till plats utomhus för att hålla ner avgiften.