Kommunen lämnar in polisanmälan om härvan på härbärget

Efter härvan vid härbärget vill Skellefteå kommun hitta en annan långsiktig lösning än det avtal som tecknats med My Molly.
"Vi kan välja att inte fullfölja det avtalet men det kan innebära kostnader för oss", säger Patrick Nystedt, tillförordnad inköpschef.
På fredagen lämnade kommunen även in en anmälan till Ekobrottsmyndigheten.

Skellefteå kommun lämnade in en anmälan till Ekobrottsmyndigheten på fredagen.

Skellefteå kommun lämnade in en anmälan till Ekobrottsmyndigheten på fredagen.

Foto: TT

Skellefteå kommun2024-02-09 17:00

Problemen med härbärget uppdagades för drygt två veckor sedan när Norran kunde berätta att hemlösa tvingades att sova ute.

Jenny Forsell, förvaltningsjurist på socialkontoret, uppger nu till Norran att kommunen har lämnat in en polisanmälan till Ekobrottsmyndigheten.

– Vi kan inte gå in något djupare på det. Men det är ett ärende till Ekobrottsmyndigheten utifrån de uppgifter vi har i ärendet, säger hon.

– Jag kan inte specificera mot vem utan det är utan det baseras på det samlade underlaget som vi bedömer relevant för det här ärendet. Nu får brottsutredande myndigheter utreda vidare. Vi kan inte göra något mer i det utan får avvakta hur de går vidare.

Att pengar har gått från kommunen till ett annat av ägarens konton, vilket Norran också berättat om, är en av anledningarna till att kommunen tittar på det. 

– Vi ser vilka åtgärder som kan tas. Det finns en del frågetecken kring vad som skett.

Kommunen tittar även på det tecknade avtalet med My Molly, som löper på två år från och med den 1 maj.

– Det är ingenting mer vi kan kommentera i dagsläget om det, säger hon.

Väljer kommunen att inte gå vidare med My Molly även om det skulle innebära en merkostnad ifall ni är bundna av avtalet?

– Vi behöver sammanställa en bild på de olika omständigheterna och vad som kan bli konsekvenserna av det. Det är ett arbete som pågår just nu och vi får återkomma om det.

Kommunen har nyligen tecknat ett kort avtal med LP Norr och Patrick Nystedt, tillförordnad inköpschef vid kommunen, säger att de är intressanta nu när de måste göra en ny upphandling för en långsiktig lösning.

– Det kommer att påbörjas ganska snart. Vi har nyligen gjort den så det tar inte så lång tid att göra igen, men det ska annonseras och utvärderas. Det ska helst ske i början av mars, säger han.

– Vi har jurister som tittar på det så att vi inte ska behöva fullfölja avtalet med My Molly. Ambitionen är att inte ingå i det och i stället hitta en ny leverantör.

Även om de redan skrivit ett avtal med My Molly så kan de rent juridiskt göra en ny upphandling, förklarar han.

– Vi kan välja att inte fullfölja det avtalet men det kan innebära kostnader för oss. My Molly skulle kunna yrka att Skellefteå kommun gjort något avtalsbrott, men jag lämnar det till juristerna, jag vill inte gissa.

Beslutet ligger hos socialförvaltningen och i det här läget tittar de på möjligheten att komma ur det avtalet. 

– Det nya avtalet är skrivet på två år med optionsår och kommunen har möjlighet att förlänga max fyra år.

Den tidigare ägaren har sålt sitt bolag Ayanna Home AB, utan kommunens vetskap, förklarar han. 

– Det är därför vi sa upp avtalet. Ägaren har sålt bolaget och bytt styrelse vilket vi senare fick vetskap om.

Den forne ägaren är samma person som även vunnit den nya upphandlingen men nu med ett annat bolag – My Molly AB.

Det avtalet gäller från den 1 maj 2024 till den 30 april 2026 där bolaget kan fakturera kommunen för 8 218 kronor per dygn vilket innebär en årskostnad på drygt tre miljoner kronor. För båda åren handlar det om närmare sex miljoner kronor.

– Om vi inte kommer ur avtalet – hur gör vi då? Eventuell kostnad hamnar inte här utan om det uppkommer kostnader så faller det på socialförvaltningen.

När det nya avtalet upphandlades kände kommunen till att det var samma person bakom det bolaget, men eftersom den tidigare verksamheten fungerat bra och det inte kommit några signaler så var det ingenting som de reagerade över då.

– Men det är avtalsbrott när man gör en överlåtelse som de är skyldiga att meddela oss enligt avtal. Sedan hämtade de inte upp de hemlösa med bussen för två veckor sedan. Det blev snabba beslut och vi var tvungna att avbryta kontraktet då.

Kan detta ligga ägaren till last för det nya avtalet?

– Det är det juristerna tittar på nu.

Är skälen du nämnde tillräckliga för att komma ur avtalet?

– Det är det vi tittar på. Det har hänt saker som gör att vi är tveksamma att fullfölja avtalet och vi vill se vad det finns det för lagstiftning som hjälper oss.

Hur ställer sig ägaren till det här?

– Jag har inte någon kontakt med henne och jag vet inte om någon i verksamheten har det. Jag vet inte var hon är just nu och har inte hört något från henne.

Norran har försökt nå ägaren för en kommentar utan resultat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!