Åtta byar fĂ„r nya gatlysen denna sĂ€song

SkellefteĂ„ kommun drar i veckan igĂ„ng byten av gammal vĂ€gbelysning pĂ„ landsbygd. Åtta byar ska hinnas med i Ă„r.

Bilden togs 2017 nÀr Anders Saadio visade de moderna ledlampor han ville montera pÄ landsbygden. Fem Är senare kan nu projektet starta.

Bilden togs 2017 nÀr Anders Saadio visade de moderna ledlampor han ville montera pÄ landsbygden. Fem Är senare kan nu projektet starta.

Foto: Yvonne Rönngren

SkellefteÄ kommun2022-06-15 06:00

Utbyten av gammal och uttjÀnt belysning har legat nere i mÄnga Är, pÄ grund av att de gamla reglerna hade upphÀvts och nya skulle göras.

VĂ€ntetiden blev lĂ„ng, och under den tiden gjordes fĂ„ nybyggen. IstĂ€llet har vissa uttjĂ€nta anlĂ€ggningar slĂ€cks ner eftersom de var elfarliga. 

I december 2021 faststĂ€llde politikerna de nya reglerna, och belysningsavdelningen har nu planerat för Ă„rets arbeten. 

De framgĂ„r av listan nedan, och kommer att inledas denna vecka i StorbrĂ€nna. 

– Vi hade som mĂ„l att lamporna ska lysa i början av hösten, men sĂ„ kommer det inte att bli. Arbetena vĂ€ntas pĂ„gĂ„ Ă€nda till tjĂ€len kommer, sĂ€ger Anders Saadio, belysningschef i SkellefteĂ„ kommun. 

Nu nĂ€r byggena efter mĂ„nga Ă„rs vĂ€ntan ska komma igĂ„ng blir det i dyrtider. 

– Priserna pĂ„ metaller har gĂ„tt upp med 30-35 procent pĂ„ bara ett Ă„r och det pĂ„verkar bĂ„de stolpar och kabel. Även entreprenörspriset gĂ„r upp pĂ„ grund av dyrare diesel. SĂ„ vi fĂ„r mindre byggt för pengarna, sĂ€ger Anders Saadio. 

NÀr det gÀller möjligheten att fÄ en firma att göra jobbet sÄ Àr det ocksÄ problem. SkellefteÄ kommun har gjort en central upphandling av entreprenör som ocksÄ anlÀgger andra former av belysning. DÀrför konkurrerar olika enheter i kommunen om samma utförare.

– Men jag var tidig med att boka, och rĂ€knar med att fĂ„ allt pĂ„ listan gjort i Ă„r. 

Norran har vid flera tillfĂ€llen berĂ€ttat om att byar blivit nedslĂ€ckta, och dĂ€r har det funnits stor frustration. Endast nĂ„gra av dessa finns med pĂ„ Ă„rets lista, och övriga fĂ„r vĂ€nta. 

– Det kommer att ta flera Ă„r innan alla nedslĂ€ckta anlĂ€ggningar lyser igen, sĂ€ger Anders Saadio. 

Orsaken Ă€r att det Ă€ven finns andra kriterier som pĂ„verkar urvalet; Trafikverket och SkellefteĂ„ Kraft gör Ă„tgĂ€rder dĂ„ kommunen mĂ„ste passa pĂ„ att bygga. DĂ„ sparar man pengar.  

– NĂ€r trafikverket ska bygga om vĂ€gar pĂ„ landsbygd brukar de frĂ„ga oss om vi vill ta över belysingen, annars slĂ€cks den ner.  

– Tar vi över sĂ„ mĂ„ste vi göra en modernisering i samband med vĂ€gbygget. DĂ€rför gör vi exempelvis byten i LĂ„ngviken och Gagsmark i Ă„r.

Ännu en aktör som pĂ„verkar Ă€r SkellefteĂ„ Kraft. NĂ€r de byter ut elkablar som hĂ€ngt i stolpar grĂ€vs de ner i mark, och dĂ„ pĂ„verkas gatlysena som sitter pĂ„ samma stolpe.

– Vi vill inte ta över gamla trĂ€stolpar av kraftverket, de Ă€r dyra i drift. DĂ€rför gör vi nyanlĂ€ggningar Ă€ven i dessa fall. Av det skĂ€let ska Renfors och Strycksele fĂ„ ny belysning i Ă„r, sĂ€ger Anders Saadio.

Belysningsavdelningen har 14 miljoner i Ă„rets budget, men trots ökade byggkostnader tror inte Anders Saadio att pengarna ska förbrukas. 

– Vi hade planerat för Ă€nnu mer, men tyvĂ€rr har det tagit vĂ€ldigt lĂ„ng tid att fĂ„ tillstĂ„nd att byta vid trafikverkets vĂ€gar. DĂ€rför projekterar vi nu hej vilt för byten som kan göras nĂ€sta sommar, och ska ansöka i riktigt god tid. DĂ„ fĂ„r vi en buffert med byggen att göra, sĂ„ att vi kan hinna Ă€nnu mer. För det sitter inte fast i pengarna nu. Skulle vi överskrida budget har vi löfte att fĂ„ ta av kommande Ă„rs pengar. 

Listan

Följande vÀgbelysning ska bytas ut i Är:

StorbrÀnna, Byske, privata vÀgar, 10 stolpar

NorrlÄngtrÀsk södra, 29 stolpar

LÄngviken vÀg 364, 30 stolpar

LÄngviken vÀg 836, 26 stolpar

LÄngviken vÀg 12211, 10 stolpar

LÄngviken vÀg 11629, 30 stolpar

Strycksele 14 stolpar

Gagsmark statlig vÀg, 29 stolpar

Gagsmark privata vÀgar, 34 stolpar

Burmoran, 39 stolpar

Grönnholmen, 10 stolpar

Renfors vÀg 11494, 29 stolpar

Fakta

LandsvĂ€gar Ă€gs av trafikverket, men kommunen mĂ„ste i mĂ„nga fall sköta belysningen om den ska finnas kvar. 

DÄ mÄste den följa trafikverkets standard, som innebÀr att lamporna ska vara ganska nÀra varandra och det fÄr inte finnas mörka partier.

Trafikverkets regler för att sjĂ€lva driva belysning Ă€r att vĂ€gen ska ha mycket trafik och mĂ„nga oskyddade trafikanter. Antalet hus har ingen betydelse, de ser bara pĂ„ trafiksĂ€kerheten. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!