Åtta byar får nya gatlysen denna säsong

Skellefteå kommun drar i veckan igång byten av gammal vägbelysning på landsbygd. Åtta byar ska hinnas med i år.

Bilden togs 2017 när Anders Saadio visade de moderna ledlampor han ville montera på landsbygden. Fem år senare kan nu projektet starta.

Bilden togs 2017 när Anders Saadio visade de moderna ledlampor han ville montera på landsbygden. Fem år senare kan nu projektet starta.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå kommun2022-06-15 06:00

Utbyten av gammal och uttjänt belysning har legat nere i många år, på grund av att de gamla reglerna hade upphävts och nya skulle göras.

Väntetiden blev lång, och under den tiden gjordes få nybyggen. Istället har vissa uttjänta anläggningar släcks ner eftersom de var elfarliga. 

I december 2021 fastställde politikerna de nya reglerna, och belysningsavdelningen har nu planerat för årets arbeten. 

De framgår av listan nedan, och kommer att inledas denna vecka i Storbränna. 

– Vi hade som mål att lamporna ska lysa i början av hösten, men så kommer det inte att bli. Arbetena väntas pågå ända till tjälen kommer, säger Anders Saadio, belysningschef i Skellefteå kommun. 

Nu när byggena efter många års väntan ska komma igång blir det i dyrtider. 

– Priserna på metaller har gått upp med 30-35 procent på bara ett år och det påverkar både stolpar och kabel. Även entreprenörspriset går upp på grund av dyrare diesel. Så vi får mindre byggt för pengarna, säger Anders Saadio. 

När det gäller möjligheten att få en firma att göra jobbet så är det också problem. Skellefteå kommun har gjort en central upphandling av entreprenör som också anlägger andra former av belysning. Därför konkurrerar olika enheter i kommunen om samma utförare.

– Men jag var tidig med att boka, och räknar med att få allt på listan gjort i år. 

Norran har vid flera tillfällen berättat om att byar blivit nedsläckta, och där har det funnits stor frustration. Endast några av dessa finns med på årets lista, och övriga får vänta. 

– Det kommer att ta flera år innan alla nedsläckta anläggningar lyser igen, säger Anders Saadio. 

Orsaken är att det även finns andra kriterier som påverkar urvalet; Trafikverket och Skellefteå Kraft gör åtgärder då kommunen måste passa på att bygga. Då sparar man pengar.  

– När trafikverket ska bygga om vägar på landsbygd brukar de fråga oss om vi vill ta över belysingen, annars släcks den ner.  

– Tar vi över så måste vi göra en modernisering i samband med vägbygget. Därför gör vi exempelvis byten i Långviken och Gagsmark i år.

Ännu en aktör som påverkar är Skellefteå Kraft. När de byter ut elkablar som hängt i stolpar grävs de ner i mark, och då påverkas gatlysena som sitter på samma stolpe.

– Vi vill inte ta över gamla trästolpar av kraftverket, de är dyra i drift. Därför gör vi nyanläggningar även i dessa fall. Av det skälet ska Renfors och Strycksele få ny belysning i år, säger Anders Saadio.

Belysningsavdelningen har 14 miljoner i årets budget, men trots ökade byggkostnader tror inte Anders Saadio att pengarna ska förbrukas. 

– Vi hade planerat för ännu mer, men tyvärr har det tagit väldigt lång tid att få tillstånd att byta vid trafikverkets vägar. Därför projekterar vi nu hej vilt för byten som kan göras nästa sommar, och ska ansöka i riktigt god tid. Då får vi en buffert med byggen att göra, så att vi kan hinna ännu mer. För det sitter inte fast i pengarna nu. Skulle vi överskrida budget har vi löfte att få ta av kommande års pengar. 

Listan

Följande vägbelysning ska bytas ut i år:

Storbränna, Byske, privata vägar, 10 stolpar

Norrlångträsk södra, 29 stolpar

Långviken väg 364, 30 stolpar

Långviken väg 836, 26 stolpar

Långviken väg 12211, 10 stolpar

Långviken väg 11629, 30 stolpar

Strycksele 14 stolpar

Gagsmark statlig väg, 29 stolpar

Gagsmark privata vägar, 34 stolpar

Burmoran, 39 stolpar

Grönnholmen, 10 stolpar

Renfors väg 11494, 29 stolpar

Fakta

Landsvägar ägs av trafikverket, men kommunen måste i många fall sköta belysningen om den ska finnas kvar. 

Då måste den följa trafikverkets standard, som innebär att lamporna ska vara ganska nära varandra och det får inte finnas mörka partier.

Trafikverkets regler för att själva driva belysning är att vägen ska ha mycket trafik och många oskyddade trafikanter. Antalet hus har ingen betydelse, de ser bara på trafiksäkerheten. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!