Så är kritiken mot nya bostadsområdet Strömsör: Trafikstrul befaras

Luften på E4 genom stan befaras bli sämre. Den struliga in- och utfarten till parkeringshuset kritiseras av flera tunga instanser. Så är synpunkterna på nya bostadsområdet på Strömsör.

Samhälle och välfärd2016-11-21 06:15

Förslaget till detaljplan för kvarteren Strömsör och Renen har varit utställd för synpunkter. Mest kritisk har kommit om infarterna till parkeringshuset.

Som Norran tidigare berättat befaras det bli köer vid den in- och utfart som ska vara åt söder mot Storgatan. Där befaras köer förhindra både in och utfart i huset, den övriga framkomligheten på gatan och i värsta fall framkomligheten på E4.

Läsa mer?  Planarkitekternas egna funderingar om parkeringshuset. 

Detta har trafikverket anmärkningar på liksom avdelningen gator och parker på kommunen.

Anders Mellberg, chef på gator och parker, skriver att parkeringsverksamheten tidigare ville att även "bruna huset" skulle flyttas till en annan plats. På så vis hade utfarten från p-huset kunnat ligga mer åt öster. Då blir det längre sträcka där bilar kan så i kö i rödljusen mot E4, utan att blockera infarten till p-huset.

Nu föreslår han att man på något vis försöker göra en invändig väg genom kvarteret, så att bilarna kan komma ut från p-huset längre åt öster, helst på Kyrkogatan.

På grund av breddning av Storgatan så föreslås korsningen av E4 bli ännu mer sned än den är i dag. Det varnas för att folk ska bli ännu mer osäkra hur man möts i korsningen.

Flaggar för luftproblem

Även länsstyrelsen har klagat på riskerna för trafikproblem, och det gör man utifrån resonemangen om luftkvalitet.

Det påpekas att det nya kontorshuset mot E4 blir en barriär som stänger inne avgaserna i gaturummet. Eftersom E4 genom stan redan i dag har luft som är på gränsen anses det vara stor risk att utsläppen av kvävedioxid blir över de godtagbara nivåerna.

Länsstyrelsen efterlyser en konsekvensanalys för luften på hela Viktoriagatan, och inte bara i det berörda kvarteren.

Buller ska utredas

När det gäller buller så har den fullständiga utredningen ännu inte presenterats. Länsstyrelsen påpekar att den måste vara klar till gallringsskedet, så att de har chans att göra en bedömning.

Vidare kräver länsstyrelsen att det utreds mer om riskerna för ras. En sådan utredning är gjord för området norr om Strandgatan, men länsstyrelsen vill också ha en utredning för strandbrinken.

Risk vid bensinbrand

Ännu en tung instans som haft synpunkter är räddningstjänsten. De påpekar att kontorshusets närhet till E4 ställer särskilda krav på brandskydd.

Om det sker en olycka med fordon som forslar brandfarlig vätska, till exempel bensin, får den stora konsekvenser när byggnaden ligger bara åtta meter ifrån. Det normala skyddsområdet för kontor som ligger vid väg som har farligt gods är 40 meter. En särskild riskanalys behövs därför, anser räddningstjänsten.

Grannar klagar

En närboende har också haft inlägg. Hon tycker att 200 lägenheter är på tok för många i området. De befaras stora trafikproblem när folk som bor i husen kommer hem från jobbet och de som använder parkeringshuset åker hem.

En annan privatperson tyckte att infarten till p-huset är felplacerade.

Bakgrund:  Fakta om planen för de två kvarteren. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!