Planen godkändes i tekniska nämnden vid måndagens möte och ska nu successivt genomföras.
Men eftersom trafikverket är kritiskt, beslöts att ytterområdena tills vidare ska vänta.
Lades på is
Hastighetsplanen gjordes efter ett beslut år 2009 och var klar 2012.
Den antogs dock inte av tekniska nämnden eftersom staten var på gång att sänka den generella bashastigheten i tätbebyggda områden från 50 till 40 kvm.
Men det blev inga ändringar på statlig nivå, och därför har arbetet återupptagits.
Förra gången planen var på gång fick allmänheten tycka till, det kom in 140 synpunkter.
Den här gången blev det endast en smärre remissrunda, och sedan antogs planen vid måndagens möte.
Trafikverket kritiskt
Några myndigheter fick tycka till. Där märks trafikverket som var kritiskt till mycket:
"Vi kan tycka att de sänkta hastigheterna i tättbebyggda områden är väldigt godtyckliga och dåligt förankrade/förklarade", skriver trafikverket.
"Trafikanter kan ibland ha svårt att acceptera hastighetsnedsättningar, det medför att sådana alltid ska vara välmotiverade", skriver verket och tillägger att vissa av de föreslagna sänkningarna inte känns begripliga.
Ansvar hos föraren
Trafikverket påpekar att det alltid är förarens ansvar att ta hänsyn till de förhållanden som råder:
"Vi kan inte alltid via föreskrifter förlita oss på eller diktera villkor för trafikanter. En viss del måste vara självskrivet ansvar, och är också det enligt lag", påpekas det.
Kort sagt: Statliga vägverket tycker att planen till vissa delar är storebrorsfasoner.
Ytterområdena fredas
Trafikverket motsätter sig bland annat de flesta sänkningar från 50 till 40 km/tim som görs i ytterområdena.
Med anledning av kritiken bestämdes att ytterområdena läggs på is. De ska man fortsätta att titta på i samråd med trafikverket. Men den grova planen för Skellefteå, Bergsbyn, Ursviken, Skelleftehamn och Örviken godtogs.
Läs också: Här berättas mer om hur genomförandet ska gå till.
Även ambulansen fick tycka till, de hade inget att anmärka. Deras policy är att köra max 30 km/tim över rådande hastighetsgräns, och de klarar sig inom den nivån även med sänkta farter.
Den nya planen heter "Hastighetsplan 2016 - rätt fart i Skellefteå".