Mest debatt väntas om Kanalgatan och genomfartsgatorna

Nu ska hastighetssänkningarna i Skellefteå genomföras successivt. Kanske blir det vissa ändringar i förslagen.

Samhälle och välfärd2016-05-25 07:20

Tekniska nämnden har godkänt de allmänna principerna i hastighetsplanen. Nu vidtar arbetet med att genomföra ändringarna.

– Då måste varje enskild gata upp till beslut, säger ordförande Ola Burström.

Läs också: Här är kartor och fakta om planen.

Ola Burström tror att det mesta i förslaget kommer att genomföras.

– Men det kommer att ta tid. Utöver själva beslutet så ska det skyltas om.

Trafikverket har varit kritiskt till delar av planen, för att vissa sänkta farter kanske inte känns motiverade.

– Det är möjligt att vi diskuterar vidare vissa enskilda sträckor, säger Ola Burström.

– När det gäller 40 km/timmen i bostadsområdena och 30 km/timmen i Skellefteås innerstad kanske det inte blir några diskussioner. Där är ju knappast farterna högre i vilket fall. Medelhastigheten på Kanalgatan är till exempel 30 km/timme, säger han.

Varför görs då en trafikplan?

- Trafikavdelningen tog ett initiativ. Andra kommuner har hastighetsplaner, och det ansågs att Skellefteå kommun också skulle ha en sådan.

Används av många kommuner

Trafikingenjör Anton Åberg har deltagit i arbetet.

- Den grundar sig på ett material som gjorts av Trafikverket och Sveriges kommuner och Landsting. Det är en modell där man värderar olika hastigheter utifrån bland annat tillgänglighet, säkerhet och miljö.

Anton Åberg säger att många kommuner har gjort planer efter denna modell, bland annat Umeå, Piteå och Luleå.

En rekommendation i modellen är att man ska gå ifrån farterna 50 och 70 km/tim.

- På så vis blir det färre och färre kommuner som har de farterna, tillägger han.

Fortsätter senast till nyår

Han tror att det senast till nyår kommer förslag på detaljerade beslut för de olika områdena.

- Jag misstänker att 30 km/timmen på Kanalgatan samt 60 kilometer på genomfartsgatorna blir mest diskuterat, säger han.

Blir det då fler trafikskyltar med de nya hastigheterna? Anton Åberg tror att det blir fler, främst för att man behöver tydliggöra det nya.

- Men ambitionen är att det inte ska bli så många nya vägmärken. På många ställen behöver man bara byta ut de befintliga skyltarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!