Sista etappen görs på Burträskvägen

Nu förbättras den sista etappen av Burträskvägen. Men tro inte att den blir nio meter bred hela vägen mellan Burträsk och Skellefteå. Två partier blir kvar som behåller den gamla bredden, och där finns inga planer på fler åtgärder.

Grävningar pågår i den tvära backen vid Sidbergsliden och där sprängs också mycket berg.

Grävningar pågår i den tvära backen vid Sidbergsliden och där sprängs också mycket berg.

Foto: Yvonne Rönngren

Renfors2023-05-30 08:00

Breddningen som nu utförs är från strax söder om Hjoggböle och ner i byn Renfors. På den sträckan breddas vägen från dagens 6,6 meter till 9 meter. Vidare rätar man ut en kurva och jämnar bort en del kullar och svackor. 

I Renfors görs också en hållplats och vändplats för bussar i form av en stor "ögla".

Sista utpost för breddningen är bron över en bäck strax intill avfarten mot Renbergsvattnet. 

undefined
Breddningen ska göras fram till denna plats i Renfors, där det i fjol gjordes en ny bro.

Därefter blir det ingen mer breddning mot söder, utan resten av sträckan till Lappvattnet ska bara få siktrensning när man tar bort träd som står närmast vägen. Stora stenar tas också bort, så att eventuella avåkningar inte ska få så svåra följder. 

Detta innebär att två partier av Burträskvägen kommer att behålla sina gamla bredd, dels sträckan mellan Långviken och Hjoggböle, och dels partiet mellan Renfors och Lappvattnet. 

– Det här är den beställning vi har fått och har att utföra, säger Jens Engberg, projektledare på trafikverket, avdelningen investeringar. 

Han säger att boende hade önskemål om att hela sträckan skulle breddas och även att det skulle göras cykelvägar på vissa ställen. Det kom fram i samråden med byarna som hölls för ganska många år sedan. Då gjordes också prioriteringen av åtgärder. 

– Vi hade de pengar som var tilldelat och då ansågs den här prioriteringen bli den bästa. Att man gör åtgärderna där de har bäst effekt, tillägger Jens Engberg. 

Bygget pågår just nu i Sidbergsliden och Renfors och inleddes i början av maj. Arbetet görs av bolaget Nyab, med säte i Luleå. 

Det finns inga alternativa vägar dit man kan leda om trafiken och därför har det gjorts förbifarter vid sidan av bygget som regleras med trafikljus. 

– Vi har fått rapport om att det fungerar bra och inte blir några längre köer, säger Jens Engberg. 

undefined
Köer uppstår där det är signalljus. Här närmar man sig bygget från Hjoggbölehållet.

Arbetet ska pågå till sista september och då ska det första lagret asfalt vara på plats. Sedan är det fritt fram att köra på vägen fram till nästa sommar då det ska asfalteras ett sista lager. Då ska också slänter jämnas till och annat slutputs göras. 

Bygget sysselsätter just nu ett 20-tal personer. Det väntas kosta 20-25 miljoner kronor. 

Fotnot: Förra etappen i breddningen gjordes åren 2021-2022 i trakterna av Långviken. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!