Den fyra mil långa Burträskvägen är eller har varit sex-sju meter bred. Ambitionen är att bredda den till nio meter, vilket har gjorts i etapper, men vissa delar blir kanske aldrig av.
I sommar är det i alla fall dags för ytterligare tre kilometer; från flygfältskorsningen till Långviken.
– Egentligen var bygget uppskjutet till nästa år eftersom vägplanen var överklagad till regeringen. Men vi fick ett oväntat snabbt besked att överklagan inte skulle prövas, och därför hann vi göra det redan i år, säger Jens Engberg, projektledare på trafikverket.
Jobbet görs av Skanska med underentreprenörer. De började i mitten av juni med att ta bort skog och sedan frästes all asfalt bort. Den ligger nu i en stor hög och ska återanvändas.
Där breddningen görs har det grävts bort torv och jord. Sedan läggs lager med stora sprängstenar, mindre sprängstenar och grus. Totalt blir dessa lager cirka 90 centimeter. Överst ska den gamla asfalten bli ett första slitlager, cirka fem cm tjockt.
Detta ska vara klart i början av oktober.
– Sedan väntar vi till nästa vår med det slutliga lagret asfalt som blir cirka fyra centimeter djupt, säger Tobias Jansson, konsult på Sweco som bevakar arbetet för trafikverkets räkning.
Det görs inget semesteruppehåll utan arbetet pågår för fullt och sysselsätter 13 fordon och 16 personer.
Bygget har dammat mycket och vägen vattnas två gånger per dag, den har också saltats.
Ombyggnaden slutar i Långviken, vid backen där gamla skolan ligger. Där görs två hinder som ska få ner farterna i det trafikfarliga området.
– De är betydligt effektivare än fartkamera eftersom de är tvingande, säger Tobias.
Han tycker att det är trevligt att jobba med projektet eftersom han vet att det är efterlängtat.
– Jag hoppas att den fina vägen inte ska ge högre farter, utan att trafiken istället ska bli säkrare.
När bygget började samsades all trafik om en körbana. På grund av dålig sikt behövs trafikljus eftersom man inte kan se när det är öppet att köra.
– Sedan föreslog vi att bilarna ska ledas om via väg 836. Det är besvärligt att ha mycket trafik tätt inpå då vi gör så ingripande åtgärder, säger Viktor Olsson, platschef hos entreprenören Nyab.
I tre veckors tid har personbilar letts via denna alternativa väg medan lastbilar ska köra via bygget.
– Men nog fuskas det en del på nätterna, då hör man skramlet när timmerbilar kör förbi, säger Gunnar och Sofia Holmberg som bor vid väg 836.
De är glada att Burträskvägen renoveras och har förståelse för att trafiken måste ledas om.
– Men ibland körs det väldigt fort trots att hastighetsgränsen är sänkt till 40 kilometer timmen, säger Gunnar.
Längs vägen bor även Ulla-Greta Jonsson och Suzanne Jonsson Lindström i var sitt hus.
– Det har blivit fruktansvärt, utbrister Ulla-Greta.
– Helst skulle jag se att trafiken går längs vägbygget, det är ju där som Burträskvägen går, tycker Suzanne.
De fyra Långviksbor jag pratar med vill att väg 836 ska förbättras när stora vägen står klar. Den är nämligen väldigt guppig.
– Den har varit dålig länge så det har nog inte med omledningen att göra. Men vi ser gärna att vi får pay-back för att vi står ut, säger Gunnar Holmberg.
– Skulle det bli vägskador på grund av omledningen så måste vi återställa det. Pengarna måste i så fall tas från projektet, säger Jens Engberg, trafikverket.