Enligt uppgift till Norran ska chaufförerna ha presenterats ett ultimatumliknande erbjudande. Antingen skulle ett varsel kunna bli aktuellt – eller så skulle ett antal tjänster kunna omplaceras, säsongsvis. Närmare bestämt till parkförvaltningen.
Bakgrunden är, som Skelleftebuss vd Andreas Olofsson berättat, att man nu anpassar volymen på sin busstrafik till den verkliga efterfrågan.
Läs mer: Skelleftebuss i tuffa förhandlingar – nio tjänster berörs
Läs också: Skelleftebuss drar ned på trafiken – här är områdena som berörs
– Det här skulle troligtvis ha gjorts långt tidigare om vi inte haft dessa tjänster att ta hänsyn till. De här chaufförerna är överflödiga sommartid, men behövs ju vintertid, säger Andreas Olofsson.
– Vi har nu hittat en lösning som fungerar bra, och som ger stor koncernnytta. Några förhandlingar har inte blivit nödvändiga.
– Vi lyckades lösa situationen med frivilliga, det visade sig vara så många intresserade att det inte blev några problem.
Håkan Nilsson, Kommunal, ser det som en positiv lösning ”i stort sett.”
– Nu är jag inte insatt i samtliga detaljer. Men med tanke på att ett varsel var ett eventuellt alternativ så måste det här ses som en bättre lösning för alla parter. På sätt är det positivt, säger han.
Norran söker fler fackliga företrädare som varit involverade i processen för en kommentar.