Andreas Olofsson, vd för Skelleftebuss, berättar att det främst handlar om att anpassa trafiken efter efterfrågan. Trafiken är under vintermånaderna cirka 130 000 resenärer för månad, under sommarmånaderna endast cirka 70 000 resenärer.
– Vi inför därför två mellanperioder, en med start början av maj till slutet av juni. En från 22 augusti till 2 oktober. Under dessa ”mellanlistor” drar vi ned volymen till 80 procent, säger han.
De två sommarmånaderna, en stor del av juli och augusti, gäller halverad volym – precis som tidigare.
– Sommartidtabellen har sällan varit något problem för resenärerna. Däremot kan vi konstatera att med den kraftiga förtätningen av antalet turer som vi genomförde för ett antal år sedan knappast är företagsekonomiskt försvarbart att upprätthålla under vår- och tidiga höstmånader, säger Andreas Olofsson.
Liknande upplägg används i grannstäderna Umeå och Luleå sedan länge, fortsätter han.
Det nya trelinjesystemet, som kan ses i bilden nedan, kommer även att användas helger vintertid.
Försvinner några busshållplatser?
– Ett fåtal, det rör sig bland andra om hållplatsen vid industriområdet på Hedensbyn, samt för boende i Hedensbyn vid före detta gymnasieskolan där. Vad gäller industriområdet kan resenärerna relativt enkelt ta sig till annan hållplats, Torsgatan vid Skelleftehamnsleden, säger han.
Förväntar ni er mycket reaktioner?
– Det kommer alltid att vara människor som blir besvikna och missnöjda vid förändringar. Men till vårt försvar, det här gör vi för att kunna stärka upp och satsa mer vintertid, säger Andreas Olofsson, vd Skelleftebuss.
Trafikutbud 2016: Volym Busslinjesystem
1/1-1/5: Högtrafik 100% 4-linjer +nattbuss
2/5-26/6: Mellanlista 80% 3-linjer +nattbuss
27/6-21/8 Sommartrafik 50% 3-linjer +nattbuss
22/8-2/10 Mellanlista 80% 3-linjer +nattbuss
3/10-31/12 Högtrafik 100% 4-linjer +nattbuss