"Någon måste ha baktalat Moder Mothanna Magid, ty en morgon blev han häktad utan att han hade gjort något ont."
Franz Kafka får ursäkta, men hans öppningsmening till ”Processen” bara måste parafraseras i detta fall.
Det har nu gått drygt ett och ett halvt år sedan den där kvällen i november 2015 när Moder Mothanna Magid greps, misstänkt för terrorbrott. Resten är historia, som man brukar säga.
I torsdags visades dokumentären”Moderland” på SVT om tiden efter gripandet. För hur känns det att efter en farlig och lång flykt från Irak, genom Europa och till Sverige, hamna i Boliden och där anklagas för ett grovt brott och namn- och bildpubliceras i medier över hela landet?
Jag känner mycket väl till historien. Norran var, tillsammans med det stora flertalet svenska medier, en av de tidningar som publicerade den numera rikskända bilden från Moder Mothanna Magids kök.
Efter det felaktiga utpekandet har Norran lagt mycket tid och kraft på att rentvå Moder Mothanna Magids namn. I dag har han uppehållstillstånd, läser svenska på SFI och planerar att i framtiden studera vid universitet eller högskola.
Det kommer säkerligen att gå bra för Moder Mothanna Magid. Men en fråga gnager i honom, vilket också blir tydligt i dokumentären.
Vem tog den där bilden i hans kök i Boliden, som sedan hamnade i tidningar och på webbsajter över hela världen?
Moder Mothanna Magid har sina misstankar. I filmen iscensätter han och vännen Andreas Nilsson återigen hur det måste ha gått till när den där bilden togs. Kan det få honom att minnas vem fotografen var?
För den där bilden var central i de frågor som Säpo ställde till Moder Mothanna Magid i förhören. Det visar tidigare hemliga handlingar ur den nedlagda förundersökningen som Svenska Dagbladet har tagit del av.
Där framgår att tre förhör hölls med den då 22-årige irakiern och det blir också tydligt att Säpo själva inte visste vem som tagit bilden på honom. Tydligen ska informationen om Moder Mothanna Magid ha kommit från utlandet, via ”Säkerhetspolisens internationella samverkan”.
Att utländska underrättelser spelat roll blir tydligt i dokumentären när det framgår att Moder Mothanna Magids namn funnits med på en spärrlista(Schengen Information System) och att det var Frankrike som lade till hans namn på listan.
Vår rädsla är stor och många gånger är det just denna rädsla som håller oss vid liv.
Men ibland leder denna rädsla oss fel, och då kan en 22-årig irakier felaktigt pekas ut som övertygad IS-terrorist.
Även Norran drogs med i den rädslan.
Vem tog den där bilden i hans kök i Boliden, som sedan hamnade i tidningar och på webbsajter över hela världen?