Premiärvisas på skördemarknaden: Drycken som ska få Skelleftebryggeriet att mångdubbla sin produktion

Under Matfesten presenteras drycken som ska ge extra energi till Tommy och Julie Erikssons bryggeri. Southside Brewing Company lanserar den första svenska ekologiska energidrycken. ”Jag kan inte se annat än att det här blir bra”, säger Tommy.

Premiär. Julie och Tommy Eriksson, Southside Brewing Company, tror på framtiden. Nu satsar de på att tillverka en ekologisk energidryck. Foto: Lars Eriksson.

Premiär. Julie och Tommy Eriksson, Southside Brewing Company, tror på framtiden. Nu satsar de på att tillverka en ekologisk energidryck. Foto: Lars Eriksson.

Foto: Foto: Lars Eriksson.

Not Found2017-08-28 09:17

På fredag kör Matfestens skördemarknad igång och aldrig tidigare har det varit så många utställare som just i årets upplaga. Allt från kaninprodukter till barkbröd kommer finnas till försäljning.

För makarna Tommy och Julie Eriksson är det extra spännande eftersom de kommer att presentera sin nya produkt, Go2 Energy Drink, under marknaden. En lokalproducerad och EU-certifierad ekologisk energidryck, den första i sitt slag som produceras och säljs i Sverige.

– Det finns inga kemikalier i vår dryck utan helt naturliga och ekologiska ingredienser, pressade och filtrerade frukter samt koffein och ginseng, säger Tommy Eriksson.

Läs också: Tillbaka efter den svåra olyckan

Detta gör att drycken blir betydligt dyrare att producera än de konventionella energidryckerna med artificiella ingredienser, förklarar Tommy.

– Jag skulle kunna göra en vanlig energidryck för tiondelen av priset för vad det kostar att tillverka vår dryck.

Trots det menar Tommy att deras ekologiska energidryck endast att kosta ett par kronor mer än de traditionella som redan finns ute på marknaden. Från början kommer produkten att säljas i butiker i Skellefteå och Umeå.

– Förhoppningsvis kommer den att finnas till försäljning i hela Sverige inom ett år. Sedan har vi även Norge och Finland, säger Tommy och ler.

Bryggeriet kommer inte att sluta med sin ölproduktion utan det här är ett sätt att utöka sortimentet. Expansionen innebär att de kommer investera närmare fyra miljoner kronor i en utbyggnad på 150 kvadratmeter samt en buteljeringslinje med paketering. När allt är klart kommer de att kunna producera en miljon liter energidryck per år. Vilket också innebär att företaget troligtvis kommer att behöva ta in minst ett par anställda, spår Tommy och Julie.

Utställare på skördemarknaden

Renfors Grönsaker.

Svedjan Ost.

Glommersbär.

Åsbergets Gårdsmejeri.

Kräkångers ekogård.

Barkbrödsbagarn.

Bergsåkersgården.

Klutmarks bageri.

Thanatporn Prosaket Frimodig.

Southside Brewing Company.

Ängarnas Trädgårdsmästeri.

Järvtjärns utegrisar.

Burträsk Deli.

Lilla Musteriet.

MonSun Konsult.

Pranom Phoothong.

Biodlarkarlsson.

Fjällvilt.

Gråbergs plant.

Kågemarkens kaningård.

Kåge Tunnbröd.

Ledande uteliv.

Maude Remahl.

Rimfrost of Sweden.

Ruang Nilsson.

Svarttjärns Asptallrik.

Prostataföreningen.

Villaägarna.

Integrationsprojektet BISA. 

Förhoppningsvis kommer den att finnas till försäljning i hela Sverige inom ett år. Sedan har vi även Norge och Finland.

undefined
Premiär. Julie och Tommy Eriksson, Southside Brewing Company, tror på framtiden. Nu satsar de på att tillverka en ekologisk energidryck. Foto: Lars Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om