Norran granskar: Taxistök på Skellefteå Airport – arga resenärer och bråk i terminalen

Taxiutbudet vid Skellefteå Airport har exploderat, vilket har skapat en orolig situation – aggressiva säljmetoder, bråk om parkeringsplatser och irriterade resenärer. Händelserna har kulminerat i alltifrån stormöten till skärpta och kritiserade regler.

Not Found2016-06-09 07:15

För bara tre år sedan kunde det vara svårt att hitta en taxichaufför vid flygplatsen utan en förhandsbokning. Nu är det tvärtom svårt att undvika dem. 

Anledningen är att ett flertal nya taxibolag har dykt upp på den lokala marknaden, som för några år sedan i princip helt dominerades av Skellefteå Taxi.

Norran har kartlagt dagens lokala taximarknad. De senaste fem åren har City Taxi, Lowprice Taxi, Jalla Jalla Taxi och Boss Taxi samtliga etablerat sig. Jalla Jalla Taxi och Boss Taxi registrerades förra året. Och alla vill vara med och slåss om flygpassagerarkakan. Skellefteå Taxi har å sin sida svarat med att även de skicka fler bilar till flyget. 

Den nya konkurrenssituationen har lett till gnisell bland taxichaufförerna. Det visar en rundringning som Norran genomfört. För att få en bättre uppfattning av bakgrunden begär vi ut mejlkorrespondens mellan flygplatsen och taxioperatörerna – något som visar sig bekräfta en orolig bild. Chaufförerna anklagar varandra för alltifrån att sno varandras kunder, till att paxa platser och på så sätt ”tränga sig i kön”. 

Läs mer: Röster från de mindre taxibolagen: ”En tjej som utbrast – fy fan!”

Robert Lindberg, flygplatschef, berättar att den nya situationen överraskade dem. 

– Det är ju egentligen något vi blev glada över, att det blev fler operatörer. Men även om det är roligt med konkurrens så blev det stökigare. Vi fick en helt ny situation. Från att för bara drygt fem år knappt ha haft taxibilar så att det räckte till våra resenärer, vilket var besvärligt, säger han. 

Hätsk stämning

Den plötsliga inströmningen av taxibilar orsakade problem.

– När flygresenärerna skulle lämna flygplatsen kunde det vara svårt att ta sig ut. Chaufförerna kunde stå på led bredvid varandra och helt stoppa upp passagen, säger Robert Lindberg.

En hätsk stämning byggs upp under senvintern och våren. En del chaufförer börjar använda en försäljningsstil gentemot kunderna som upplevs som ”aggressiv” av andra. 

Flygplatsen får även klagomål från resenärer, både muntligt och via e-post. Följande går att läsa i ett av mejlen som Norran har tagit del av:

”Dessa taxichaufförer som står och blockerar utgången i ankomsthallen, hur kan ni tillåta dem att göra det? Dom står flera stycken i bredd med sina skyltar och lämnar knappt en lucka så att man kan passera. Jag tycker deras agerande är otroligt osmakligt och påträngande och det känns inte trevligt alls.”

Strikta regler

Skellefteå Airport agerar utifrån kritiken. De skapar ett dokument med strikta förhållningsregler för taxiverksamhet kring flygplatsen. Den 7 mars mejlas reglerna ut till operatörerna. 

– Vi kände att det var nödvändigt att organisera taxisituationen bättre, helt enkelt göra en reglering. Jag menar, flygplatsen är inte vilken plats som helst. Du får inte sätta upp reklam, stå och sälja korv eller liknande. Vi måste se till att vi har tillfredställande säkerhetssituation, säger Robert Lindberg. 

Ett stormöte anordnas strax därefter, som samtliga taxibolag bjuds in till. Det hålls även enskilda möten mellan taxibolag och flygplatsen. Reglerna mottas inte väl av alla. En källa som Norran talar med beskriver dem som ”extremt stränga” och ”hundliknande”.

En relativt liten taxiruta upprättas inne i terminalen. Gul tejp markerar var chaufförerna får stå, och ett kösystem lanseras. Första chauffören på plats står således närmast potentiella kunder. Det innebär att man måste vara ute i god tid, ofta timmar i förväg, för att ha en chans att få en kund.

Verbala bråk utbryter i ankomsthallen. Chaufförer anklagar varandra för att paxa platser i rutan till kollegor, vilket tvingar Skellefteå Airport att skicka ut ytterligare uppmaningsmejl med påminnelser om reglerna. 

”Respektlöst”

Enligt Norrans källa kan man inte gå på toaletten utan att förlora sin plats och man får en skarp tillsägelse om man råkar hamna lite utanför rutan, ”det räcker med att en del av foten är utanför, vi behandlas som hundar”, säger chauffören. 

Åsikterna bland taxibolagen går isär angående rutan. Men oavsett inställning väcker den starka känslor. Flera synpunkter finns kring hur den borde utformas och vara vinklad. Norran talar med flygplatschefen Robert Lindberg om saken:

– Vi var tvungna att göra någonting. Den fungerar bra tycker jag och som jag förstår det är det bara en chaufför som har haft klagomål. 

– Men vi försöker lyssna på alla operatörernas synpunkter och vi ska titta på taxirutans utformning, säger han. 

Sagt och gjort. 

När denna artikel publiceras har taxirutan ändrats. Den står nu vinklad så att fler chaufförer än den först i kön ska kunna synas. 

Du kan ta del av fler åsikter i denna artikel – Röster från de mindre taxibolagen.

Efter klagomål från resenärer upprättades förhållningsregler för taxioperatörerna. Detta är ett mejl som skickades ut till bolagen.

De nya förhållningsreglerna.

Vissa chaufförer började ”paxa” platser i taxikön, och Skellefteå Airport fick skicka ut påminnelser om reglerna.

Norran i morgon: Flera mindre taxibolag: ”Skellefteå taxi får en gräddfil till kunderna”

Skellefteå Taxi

VD: Lars Åberg

Antal bilar: 87

Omsättning 2015: 98 078 tkr

Registrerades: 1999

Boss Taxi

Innehavare: Mahdi Hasan

Antal bilar: 1

Omsättning 2015: 1 - 49 tkr

Registrerades: 2015

City Taxi

Innehavare: Semere Teklay

Antal bilar: 2

Omsättning 2015: 1000 - 1499 tkr

Registrerades: 2013

Lowprice Taxi

Innehavare: Bahman Kanan

Antal bilar: 1

Omsättning 2015: 500 - 699 tkr

Registrerades: 2011

Jalla Jalla Taxi

Innehavare: Mohamad Khattab

Antal bilar: 2

Omsättning 2015: 500 - 699 tkr kronor

Registreringsår: 2015

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om