Det fanns tankar om att förlägga den nationella ledningscentralen till Skellefteå. Men de skrotades i ett ganska tidigt skede. Istället tog landstingen och regionerna ett gemensamt beslut om att placera centralen i Umeå, bland annat för att ha nära till rätt kompetens.
Läs även: Slut på falska löften
– Vi styr mot att ha en färdig ledningscentral vid årsskiftet 2019/2020, säger Helge Brändström, medicinsk chef för flygläkarjouren i Västerbottens läns landsting.
Läs även: Chefen om flytten - ”klart att det påverkar”
I dag sköts koordineringen av ambulansflygen av Babcock Scandinavian Air Ambulance, SAA, som har en central i Skellefteå. Beslutet innebär att företaget förlorar sitt uppdrag åt landstingen.
– De gör ett jättebra jobb i dag men nu går vi in i en ny era, säger Helge Brändström.
Läs även: Härifrån dirigerar de alla ambulansflyg
Landstinget i Västerbotten fick uppdraget att bygga centralen för cirka fyra år sedan och i dag arbetar man med att hitta en lokal, en säker infrastruktur, en teknisk plattform för beställning av uppdrag och vem som ska koordinera ambulansflygplanen.
– Vi håller tidsplanen, säger Helge Brändström.
Läs även: Upphandling av ambulansflyg överklagas
I dagsläget gäller uppdraget enbart flygplan.
– Men mycket talar för att det blir en diskussion om ambulanshelikoptrarna också.
De dirigeras i dag från Skellefteå.
– Men flygplan och helikoptrar lever inte i skilda världar. När helikoptrarna inte kan flyga kan flygplan fungera istället och om flygplanen är på uppdrag kan det bli helikoptertransport istället.
Läs även: Operationer kan kosta miljoner
Han säger att många har synpunkter om placeringen av centralen. Förutom att det funnits önskemål om att förlägga den till Skellefteå finns det åsikter om att den borde ligga på Arlanda eller Landvetter.
– Det finns riksintresse i det här.