Det säger Agneta Karlfeldt, driftchef vid Babcock Scandinavian Air Ambulance, SAA, som haft uppdraget att koordinera ambulansflygen sedan 2003.
– Vi hade gärna velat hitta en samarbetslinje med landstingen. Jag tycker också att landstingen ska hålla sig till sin kärnverksamhet och upphandla komplexa tjänster som den här, tillägger hon.
Att landstingen och regionerna köper sina egna flygplan och startar en ledningscentral får förstås konsekvenser för företaget.
– Det är klart att det påverkar, men vi kommer att fortsätta med ambulansflyg. Vi har även uppdrag utanför Sverige och behöver vår central i Skellefteå ändå i vår verksamhet. Vi har inga planer på att lägga ned den.
Enligt Agneta Karlfeldt måste de istället titta på andra marknader.
– Vi arbetar exempelvis redan i dag med ambulansflygtransporter utomlands åt försäkringsbolag, där finns en marknad som vi kan utöka oss i men i dag koncentrerar vi oss på tjänster till våra kunder i Sverige, säger hon.
Företaget har även vunnit en upphandling för tolv ambulansflyg i Norge.
– Vi kommer att utöka samarbetet mellan länderna, säger hon.