Det handlar om 13 kilometer när E4 i framtiden ska breddas och byggas om, från Broänge strax norr om Lövånger och till Daglösten.
Granskningen hölls i april-maj 2022, och från Önnesmark kom en hel del synpunkter.
– Vi får inte busshållplatser vid E4, säger byålderman Erland Markström. Det hänvisas till att få resenärer brukar åka buss härifrån, men det kan ju ändras om det blir generationsskifte i byn. Det känns otidsenligt att inte kunna erbjuda kollektivtrafik.
Byborna vill också ha en särskild fil när man kommer från söder och ska svänga höger mot byn.
– I dag hinner man samla ihop minst tio bilar bakom sig när man saktar in för att svänga, säger Göran Pettersson.
Ännu en stridsfråga handlar om korsningen med väg 769 som går till Hökmark. Trafikverket vill stänga korsningen och istället förlänga väg 769 ner till Önnesmarkskorsningen och göra fyrvägskorsning där.
Det innebär en kilometer ny väg som byggs i en sluttning mot Degerträsket. Vägen blir 6,5 meter bred.
Förutom att marken är brant så ligger sju sommarstugor vid sjön.
– Vi är motståndare till att vägen byggs här, säger en grupp stugägare som Norran träffar.
– För att den nya slänten ska rymmas behövs nästan all skog tas bort. Vi vill ha träden kvar, de skymmer sikten från E4, säger de.
Stugägarna har gjort alternativa förslag för att slippa ha Hökmarksvägen strax ovanför sina stugor.
– Vi tycker att korsningen kan ligga kvar där den är. Om sikten nu är dålig så åtgärda det. Om man schaktar bort en skymmande kulle på E4 strax ovanför korsningen så blir det bra sikt, säger Gunnar Pettersson
Ännu ett förslag är att E4 ska förskjutas något tiotal meter mot öster, och att man lägger nya Hökmarksvägen på en av körbanorna där dagens E4 går.
Om trafikverkets plan blir av så blir det alltså en fyrvägskorsning längst ner vid Hökmarksberget. Den görs inte planskild eftersom det är för lite trafik. Det blir bara en fil för svängande‚ för den som kommer från Skelleftehållet och ska mot Önnesmark/Bjuröklubb. Den speciella korsningen ”bandyklubban” tas bort.
– Trafikverket hänvisar till att det har varit få olyckor i denna korsning, men vi som kör i den vet hur många incidenter det har varit. Med ökade farter och dessutom fyra håll att hålla koll på så blir korsningen mera komplex och därmed farligare, säger byborna.
Är saken då "körd" för kritikerna? Projektledare Gunilla Björklund säger att vägplanen skickades för fastställelse i tisdags.
– Nu ska trafikverkets avdelning för juridik och planprövning titta på den. De som har haft synpunkter kan kontakta dem ifall vi anses ha gjort några fel.
– Sedan kan vägplanen fastställas våren 2023.
Gunilla Björklund säger att de haft många samtal med stugägarna vid Degerträsket.
– Vi har lagt den förlängda väg 769 närmare E4 än vi hade tänkt. Vi har även sänkt den så att vallen ska bli mindre bred, och vi har planerat för en mera tvär vall.
Hon säger att den nuvarande in- och utfarten till Hökmark inte går att behålla, det handlar om siktfältet som måste vara väldigt långt när farten är 110 kilometer/timme.
– Skulle vi behålla korsningen så kan det bara vara 80 kilometer per timme där. Sikten skulle också vara dålig, eftersom mitträcket skulle skymma, säger Gunilla Björklund.
När det gäller fyrvägskorsningen säger hon att trafikexperter har tittat på lösningen, och att den anses bli acceptabel eftersom svängande trafik är måttlig.
– Sikten blir god åt båda håll, och för att få ner hastigheten kan man ha fartkameror. Tanken är 80 km/timme i korsningen.
När det gäller svängen mot Önnesmark från söder säger hon att man ska bredda korsningen så att det ska gå snabbt att ta sig undan från E4. Men det blir ingen separat fil.
Att flytta E4 mera mot öster anses orealistiskt.
– Då måste vi göra helt ny E4 rätt lång sträcka, kostnaden skulle inte vara försvarbar. Det måste vara ett dike mellan E4 och nya vägen, så det går inte lägga de två vägarna alldeles mot varandra. Man kan inte nyttja halva E4 som byborna vill.
Ytterligare synpunkter i granskningen handlar om vägar till hus som förlorar sin infart. De frågorna ska tas senare i samråd med lantmätaren.
Från Broänge kom synpunkten att det bör göras en gång- och cykelväg till Lövånger. Där svarar trafikverket att det inte är deras uppgift.
När det gäller busshållplatser så påpekas att Skellefteå kommun inte drev frågan när de var tillfrågade.