Vill stoppa ny väg vid sommarstugor

Flytta inte infarten till Hökmark och ordna en säkrare korsning mot Önnesmark. Det är krav som ställs inför ombyggnaden av E4.

Vid sidan av E4 upp på Hökmarksberget ska det byggas en ny väg in till Hökmark. Det är något som fr v Göran Pettersson, Erland Markström, Anders Pettersson och Britt Pettersson motsätter sig.

Vid sidan av E4 upp på Hökmarksberget ska det byggas en ny väg in till Hökmark. Det är något som fr v Göran Pettersson, Erland Markström, Anders Pettersson och Britt Pettersson motsätter sig.

Foto: Yvonne Rönngren

Lövånger2022-12-05 07:00

Det handlar om 13 kilometer när E4 i framtiden ska breddas och byggas om, från Broänge strax norr om Lövånger och till Daglösten. 

Granskningen hölls i april-maj 2022, och från Önnesmark kom en hel del synpunkter. 

– Vi får inte busshållplatser vid E4, säger byålderman Erland Markström. Det hänvisas till att få resenärer brukar åka buss härifrån, men det kan ju ändras om det blir generationsskifte i byn. Det känns otidsenligt att inte kunna erbjuda kollektivtrafik.

Byborna vill också ha en särskild fil när man kommer från söder och ska svänga höger mot byn. 

– I dag hinner man samla ihop minst tio bilar bakom sig när man saktar in för att svänga, säger Göran Pettersson.

undefined
Gröna linjer är dagens E4 och väg in mot Önnesmark. Orange linje är den nya vägen till Hökmark. Gult är förslag på nya vägar till sommarstugorna. Övriga linjer visar slänter, viltstängsel med mera. Umeå är åt vänster och Skellefteå åt höger.

Ännu en stridsfråga handlar om korsningen med väg 769 som går till Hökmark. Trafikverket vill stänga korsningen och istället förlänga väg 769 ner till Önnesmarkskorsningen och göra fyrvägskorsning där. 

Det innebär en kilometer ny väg som byggs i en sluttning mot Degerträsket. Vägen blir 6,5 meter bred. 

Förutom att marken är brant så ligger sju sommarstugor vid sjön. 

– Vi är motståndare till att vägen byggs här, säger en grupp stugägare som Norran träffar.

– För att den nya slänten ska rymmas behövs nästan all skog tas bort. Vi vill ha träden kvar, de skymmer sikten från E4, säger de.

undefined
Ungefär här kommer den nya vägens vall att börja, säger gruppen, som oroar sig för att skogen försvinner. Fr v byålderman Erland Markström samt Göran Pettersson, Britt Pettersson och Anders Pettersson.

Stugägarna har gjort alternativa förslag för att slippa ha Hökmarksvägen strax ovanför sina stugor. 

– Vi tycker att korsningen kan ligga kvar där den är. Om sikten nu är dålig så åtgärda det. Om man schaktar bort en skymmande kulle på E4 strax ovanför korsningen så blir det bra sikt, säger Gunnar Pettersson

Ännu ett förslag är att E4 ska förskjutas något tiotal meter mot öster, och att man lägger nya Hökmarksvägen på en av körbanorna där dagens E4 går. 

Om trafikverkets plan blir av så blir det alltså en fyrvägskorsning längst ner vid Hökmarksberget. Den görs inte planskild eftersom det är för lite trafik. Det blir bara en fil för svängande‚ för den som kommer från Skelleftehållet och ska mot Önnesmark/Bjuröklubb. Den speciella korsningen ”bandyklubban” tas bort. 

– Trafikverket hänvisar till att det har varit få olyckor i denna korsning, men vi som kör i den vet hur många incidenter det har varit. Med ökade farter och dessutom fyra håll att hålla koll på så blir korsningen mera komplex och därmed farligare, säger byborna.

undefined
Gruppen nere vid sommarstugorna, som är nära E4 men ändå inte märks tack vare skogen. Fr v Gunnar Pettersson, Erland Markström, Anders Pettersson, Britt Pettersson, Göran Pettersson.

Är saken då "körd" för kritikerna? Projektledare Gunilla Björklund säger att vägplanen skickades för fastställelse i tisdags.

– Nu ska trafikverkets avdelning för juridik och planprövning titta på den. De som har haft synpunkter kan kontakta dem ifall vi anses ha gjort några fel. 

– Sedan kan vägplanen fastställas våren 2023. 

Gunilla Björklund säger att de haft många samtal med stugägarna vid Degerträsket.

– Vi har lagt den förlängda väg 769 närmare E4 än vi hade tänkt. Vi har även sänkt den så att vallen ska bli mindre bred, och vi har planerat för en mera tvär vall. 

undefined
Här syns en sprängskiss över backen. Svart visar var den nya vägbanken ska skapas, röd linje visar det ursprungliga förslaget. Längst till vänster en av stugorna.

Hon säger att den nuvarande in- och utfarten till Hökmark inte går att behålla, det handlar om siktfältet som måste vara väldigt långt när farten är 110 kilometer/timme.

– Skulle vi behålla korsningen så kan det bara vara 80 kilometer per timme där. Sikten skulle också vara dålig, eftersom mitträcket skulle skymma, säger Gunilla Björklund.

När det gäller fyrvägskorsningen säger hon att trafikexperter har tittat på lösningen, och att den anses bli acceptabel eftersom svängande trafik är måttlig. 

– Sikten blir god åt båda håll, och för att få ner hastigheten kan man ha fartkameror. Tanken är 80 km/timme i korsningen.

När det gäller svängen mot Önnesmark från söder säger hon att man ska bredda korsningen så att det ska gå snabbt att ta sig undan från E4. Men det blir ingen separat fil.

Att flytta E4 mera mot öster anses orealistiskt.

– Då måste vi göra helt ny E4 rätt lång sträcka, kostnaden skulle inte vara försvarbar. Det måste vara ett dike mellan E4 och nya vägen, så det går inte lägga de två vägarna alldeles mot varandra. Man kan inte nyttja halva E4 som byborna vill.  

Ytterligare synpunkter i granskningen handlar om vägar till hus som förlorar sin infart. De frågorna ska tas senare i samråd med lantmätaren. 

Från Broänge kom synpunkten att det bör göras en gång- och cykelväg till Lövånger. Där svarar trafikverket att det inte är deras uppgift.

När det gäller busshållplatser så påpekas att Skellefteå kommun inte drev frågan när de var tillfrågade. 

Ombyggd E4

Sträckan mellan Broänge och Daglösten är en av sex deletapper mellan Sikeå och Yttervik. E4 ska breddas från 9 till 14 meter, få 2+1-fält med mitträcken samt bli mera trafiksäker när många korsningar försvinner. 

Etappen är 13 kilometer lång och har planerats av och till i många år.

I Trafikverkets nuvarande långtidsplan ligger bygget åren 2028-2033. Den planen godkändes i våras av förra regeringen som bestod av socialdemokrater och miljöpartister. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!