Skellefteföretagets dryck kan bli årets matbluff

Det Jörnsbaserade företaget Latitude 65 är nominerad till ett pris som troligtvis ingen vill vinna – nämligen årets matbluff 2023.

Funktionsdryckerna kritiseras av konsumentföreningen Äkta vara.

Funktionsdryckerna kritiseras av konsumentföreningen Äkta vara.

Foto: Lars Westerlund

Jörn2024-01-16 18:05

Under fjolåret fick konsumentföreningen Äkta vara in 288 nomineringar gällande produkter som svenskarna anser är "bluffiga". Av dem har sex finalister valts ut av en jury, däribland Skellefteföretaget Latitude 65:s funktionsdryck Norrsken.

Juryns nominering inleds med orden "Norrland har blivit inne. Den här funktionsdrycken gör allt för att framstå norrländsk".

Det bluffiga anses först och främst handla om geografin; produktnamnet och designen signalerar att drycken tillverkas i Jörn, på den 65:e breddgraden, skriver juryn:

"Det finns bara ett problem. Den är i själva verket tillverkad på en helt annan plats, enligt den senaste uppgiften i Småland. Om detta nämns inte ett ord, varken på burken, på företagets hemsida eller i sociala medier. Råvarorna kommer inte heller från Jörn (eller Norrland), däremot ligger kontor och lager på orten. Samma sak gäller företagets andra smaker". 

undefined
Funktionsdrycken signalerar att den kommer från Jörn, men tillverkas någon helt annan stans, skriver konsumentföreningen Äkta vara.

Utöver geografin lyfts även formuleringen kring ingredienserna fram av juryn:

"Det borde dessutom stå 'med smak av' äpple och päron, eftersom den bara är smaksatt med aromer."

Latitude 65 har tilldelats priser tidigare, men inte av detta slag. 

På fjolårets Alvargala vann företaget priserna "Årets Nykomling" och "Årets Varumärke". Företagets vd Alexander Harpa belönades med det personliga priset "Årets Unga Entreprenör". 

Nu är det upp till konsumenterna att rösta fram årets matbluff på föreningens hemsida. Den 24 januari presenteras "vinnaren". 

undefined
Alexander Harpa (i mitten) tog emot tre priser under Alvargalan 2023.

Alexander Harpa, vd för Latitude 65, säger till Norran: 

– Det låter lite konstigt, det här. Vi är ju ett norrländskt företag, verksamma i Norrland och som hämtar inspiration från Norrland. Men vi skriver också att vår produkt är svensktillverkad, inte att den är tillverkad i Jörn. På de kommande burkarna kommer det också att stå ”med smak av” äpple och päron. Det gäller även andra drycker som vi säljer, allt för att förtydliga detta ”med smak av”. Och det här med norrsken, ja, det kan man ju se även i södra Sverige, inte bara här uppe. 

Latitude 65 är nominerad tillsammans med granola som enligt Äkta vara har sötats med havresirap, kalvfond med lite kalv, hembakat bröd från fabrik, lakritsglass utan lakrits och äppelkaka med mikroskopisk mängd äpple. 

Fakta – Årets matbluff

Sedan 2015 har Äkta vara årligen utsett Årets matbluff.

– Det är ett sätt för konsumenten att sätta ner foten mot marknadsföring som på olika vis svänger med sanningen och i slutändan leder till att det blir svårare att göra ett medvetet val, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!