Efter en smärre försening planerar Trafikverket nu för nya samrådsmöten om Norrbotniabanans dragning genom Skellefteå kommun. Tidigare var det sagt att de skulle genomföras i slutet av januari men det blir i slutet av februari istället.
– Vi behövde studera några delar extra vilket har tagit tid, säger projektledare Maria Erlandsson vid Trafikverket.
Läs även: Nu planeras var spåret ska gå
Måste ta hänsyn
Det handlar dels om passagen över Skellefteälven, dels om dragningen genom Bureå.
– Vid älven har vi diskuterat om det ska vara en eller två broar och anslutningen till befintligt spår. Det är många parametrar att ta hänsyn till. Vi måste även ha med batterifabriken och utvecklingen på Hedensbyn i detta, säger hon.
Om planen är att göra en eller två broar vill hon inte avslöja nu. Allt är hemligt fram till samrådsmötena.
Läs även:
I Bureå har man tvingats ta flera hänsyn vilket komplicerat saken.
– Det har varit lite klurigt. Flera intressen måste passa ihop. Det är E 4, älven, boendemiljön samt miljön på Hedkammen, som är en grundvattenförande ås och även har kulturminnen. Dessutom ligger Bureå i en svacka vilket har påverkan på banans lutning, säger Maria Erlandsson.
Läs även: SJ vill vänta med Norrbotniabanan
Gör slutlig plan
Samrådet delas den här gången upp i tre möten som gäller olika delsträckor inom Skellefteå kommun. Vid samråden kommer en förordad linje att presenteras inom den tidigare utpekade korridoren. Alla berörda som tidigare kallats ska kallas även till dessa möten, även om de inte direkt berörs av linjedragningen.
Trafikverket kommer att ta in synpunkter under mötena, men de går även att skicka in via mejl eller brev inom tre veckor från mötena. Sedan är planen att fortsätta jobba fram ett detaljerat järnvägsplanförslag.
I oktober planeras ännu ett samråd dit enbart de som direkt berörs bjuds in. Planförslaget ska vara helt klart i slutet av 2018.
Läs även: Bureå kan fördubbla sin befolkning
Går det att starta projektering då?
– Allt är beroende på om den nationella transportplanen fastställs i slutet av mars och i vilken takt man tänker sig att bygga banan. Det är regeringens beslut, säger Maria Erlandsson.
När det gäller sträckan Umeå-Dåva har järnvägsplanen skickats in för fastställelse hos en enhet på Trafikverket och myndigheten förbereder samtidigt byggstart 2018.
Vi måste även ha med batterifabriken och utvecklingen på Hedensbyn i detta.