Istället anser SJ att den prioriterade satsningen bör vara dubbelspår på sträckan Gävle-Sundsvall. ”För att uppnå största möjliga nyttor för de investerade pengarna måste utbyggnaderna ske söderifrån där volymerna är störst och för att inte skapa flaskhalsar under arbetet," skriver SJ.
Pär Helgesson på SJ:strategistab menar att Trafikverket startar många projekt samtidigt men då tar det väldigt lång tid för dem att bli färdiga.
– Det är väldigt trångt redan nu söderut från Sundsvall så man kommer inte komma igenom på ett bra sätt söderut med den ökade trafiken från Botniabanan och Norrbotniabanan, säger han till SVT Norrbotten.
Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB är kritisk till SJ:s resonemang.
– Vi har ett enormt eftersatt underhåll när det gäller järnvägen i det här landet, Ska vi vänta med nyinvesteringar tills det inte längre finns ett behov av reinvesteringar. Ja, då lär vi få vänta på både Norrbotniabanan och andra investeringar en mycket, mycket lång tid, kommenterar han till SVT.