Klart: Regeringen vill ha flygskatt – Skellefteå Airports vd oroad

Nu är det klart – regeringen kommer att lägga ett förslag om en flygskatt. Detta trots protester från oppositionen och flera svenska städer, däribland Skellefteå. ”Det är väldigt olyckligt”, säger Robert Lindberg, vd Skellefteå Airport.

Ekonomi, näringsliv & finans2017-03-15 17:32

Ett förslag om en flygskatt, som innebär att resenärer betalar 80 kronor mer för en biljett till Stockholm, läggs innan sommaren. Anledningen är att Sverige ska uppnå sina klimatmål. 

– Det drabbar delar av Sverige som inte har några alternativ. Det kommer att bli betydligt dyrare för Skelleftebor som vill resa och folk som vill besöka Skellefteå, säger Robert Lindberg.

Läs också: ”Far och flyg med skatt på flygresor”

Norwegian har tidigare varnatför att i synnerhet linjerna Skellefteå–Stockholm och Kiruna–London skulle bli olönsamma. 

– Vi har inga alternativ. Vi kan inte sätta oss i bilen eller åka tåg. Det är ett väldigt dumt förslag. 

Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, håller tummarna för att det inte får allt för negativa konsekvenser för kommunen.

– Flyget spelar en stor roll. Det som är viktigt är att ha flera operatörer så att man kan hålla nere priserna.

Han väljer hellre en flygskatt än en vägslitageskatt, som var uppe för diskussion tidigare. 

– Vägslitageskatten skulle få oerhört allvarliga konsekvenser. Det skulle innebära enorma kostnader för företag här uppe, vilket vi har fått förståelse för av regeringen, säger Lorents Burman. 

Är du orolig för införandet av flygskatten?

– Nej, men jag ser inga positiva fördelar. Det är bara att hoppas att det inte blir stora negativa konsekvenser. 

Norwegian har flaggat för att två av sina linjer kan bli ekonomiskt ohållbara, varav en är Skellefteå–Stockholm. Hur ser du på det?

– Vi hoppas verkligen att Norwegian inte fattar ett sådant beslut. Vi vill att de tillsammans med SAS ska trafikera Skellefteå. Konkurrens har väldigt stor betydelse, säger Lorents Burman. 

Målet är att förslaget ska finnas med i regeringens höstbudget.

– Vi tycker att det är rimligt att flyget, precis som andra transportslag, får betala för den klimatpåverkan man har. Det har varit en kraftig subvention till flyget under lång tid när man inte har betalat skatt på flygbränslets miljöpåverkan, sa finansmarknadsminister Per Bolund (MP), på en presskonferens på onsdagsförmiddagen.

Robert Lindberg påpekar att länder som Danmark, Irland och Nederländerna har avskaffat sin flygskatt av olika anledningar.

– Dessutom har Portugal gjort en utredning och valt att inte gå vidare med en flygskatt, och Österrike har halverat sin flygskatt. Den som kan införas i Sverige är näst högst i Europa efter Storbritannien, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!