Bäste Per Bolund, känn dig tågledes hjärtinnerligt välkommen till Bastuträsk 03.23. Det är nämligen där man stiger av om man köpt biljett till Skellefteå.
För nu är det klart. Enligt nyss nämnda finansmarknadsminister kommer det omstridda förslaget om en svensk flygskatt att läggas före sommaren.
Läs också: Regeringen vill ha flygskatt – Skellefteå Airports vd: ”Väldigt olyckligt”
Nu handlar det inte om särdeles stora pengar för resenärerna. Den som har råd att flyga till Stockholm klarar väl av att hosta upp 80 kronor extra. Den som har råd att solsemestra i Thailand har förmodligen råd att betala 430 kronor till.
Det är alltså inte i första hand pengarna det handlar om handlar – utan om principer. Eller rättare sagt principen, i singularis, att regeringen så gärna vill straffbeskatta de orter där det enda alternativen till flyget lyser med är sin frånvaro. Så välkommen att ta tåget till Skellefteå.
Vad säger andra?
Anna Wilson, generalsekreterare på Svenskt Flyg: ”Skatten slår hårdast mot de delar av landet där flyget har störst betydelse, och som saknar tillgång till annan kollektivtrafik. På regeringskansliet verkar man dock bortse från att Sverige är större än Stockholm.”
Miljöexperten Maria Sunér Fleming och skattechefen Johan Fall på Svenskt Näringsliv: ”Det ärliga vore att säga att regeringen inför skatten därför att den anser att statskassan behöver pengarna – och sluta låtsas att en flygskatt har en reell miljöeffekt.”
Niklas Nordström, socialdemokratiskt kommunalråd i Luleå och ordförande på Svenskt flyg: ”Jag begriper inte tanken med skatteväxling. Det är ju en omfördelning från de mer perifera delarna av Sverige till våra storstäder.”
Peter Larsson, vd på Svenska regionala flygplatser: ”Den föreslagna flygskatten försämrar tillgängligheten. Minskad efterfrågan leder till färre flyglinjer med färre avgångar. Det kommer att bli förödande för mindre orter som är helt beroende av bra flygförbindelser.”
Vilket också bekräftas av Norwegians vd Bjørn Kjos som inte tror att företagets nya linje mellan Skellefteå och Stockholm har någon framtid om flygskatten införs.
Allianspartierna motsätter sig förslaget, som väntat, men kan få problem att stoppa det eftersom regeringen tänker baka in det i höstbudgeten.
Återstår att se vad länets röda och gröna riksdagsledamöter har att säga i ärendet. När det gällde vägtrafikskatten var det sannerligen inte mycket de hade att komma med – i varje fall inte offentligt.
Det här är rödgrön symbolpolitik när det är som allra sämst, och det säger en hel del. Det är en skatt som inte bara är ineffektiv ur klimatsynpunkt utan som dessutom riskerar att försämra svensk ekonomi och minska tillgängligheten.
Om regeringen mot förmodan tänker om och placerar förslaget där det hör hemma, det vill säga i papperskorgen, lovar jag att bekosta densamma.
På regeringskansliet verkar man bortse från att Sverige är större än Stockholm.