Det har under lång tid varit problem med fastigheterna på Strandvägen 7 och 9 i Bureå.
Norran har pratat med boende där. Det är flera av hyresgästerna som vill vara anonyma och inte medverka på bild. Större delen av de boende där är engelsktalande och de allra flesta arbetar på Northvolt.
Det har varit en stor omsättning på hyresgäster. Bilden är att de som flyttat in på senare tid är nöjdare än de som bott där länge.
Flera av de inflyttade som Norran pratat med tycker att boendet inte känns riktigt klart och de upplever att utemiljön aldrig blir klar. Det har också enligt de boende varit en hel del byggtekniskt slarv och det finns brister i lägenheterna.
En som även bott länge i fastigheten är Olof Nilsson.
– Jag flyttade in våren 2022. Jag är snickare i grunden och under alla år jag jobbat på byggen så kan jag säga att det här bygget höll inte svensk standard.
Det är flera som klagat på utemiljön.
– Det har varit en byggarbetsplats sedan jag flyttade in. Två somrar har jag och grannarna gått omkring i lera, och dom är inte klara än. Jag tycker om att sitta ute på sommaren, men här har det alltid varit maskiner igång så någon lugn och ro har man inte fått.
De anonyma boende i området berättar om det funnits och är brister i lägenheterna. Bland annat så är en del fönster inte målade och kittningen under all kritik. Då vi besöker Olof Nilsson så visar han en vägg.
– Här ser du att väggen fortfarande är omålad, visar han och stryker handen över det spackel som är där. De hade även problem med värmesystemet så då fick vi lösa elradiatorer istället.
För Olof Nilsson tog det ett år innan elskåpet kom på plats och lika länge innan bredbandet drogs in.
– Vi hade problem att de inte satt något droppskydd på taket, det droppade ner på räcket hos oss mellan taket och stuprännan. Jag satte upp ett skydd för mig och grannen, men då var de snabbt där och tog bort det.
Emma Eriksson brukar besöka området:
– Det har ju varit kaos på gården med byggtrafik, håligheter, luckor som inte satts fast och rör som stuckit upp. Jag har funderat på hur försäkringen gäller om det händer något.
Olof Nilsson är less på situationen.
– Jag har sagt upp lägenheten utan att ha någon ny.
Jonathan Nilsson var en av de första som flyttade in.
– Det var förseningar från start och det tog lång tid att bli klar med bygget. Jag skulle ha flyttat in den 15 december, det blev istället den sista januari 2022.
– Det är många som haft problem med värmen, men personligen har jag klarat mig rätt bra. Nu är det betydligt bättre, säger Jonathan Nilsson.
Anton Edlund flyttade också in då lägenheterna var helt nya i februari 2022. Då fick han och många andra hjälp av Northvolt att hitta boende.
– Jag flyttade hit från Vilhelmina för att jobba på Northvolt. Då valde jag en tvåa och gick senare på en visning, jag sa direkt att det var fel lägenhet.
Anton flyttade i alla fall in i lägenheten, och där bor han än.
– Det var mycket fel på lägenheten från början. Väggar var inte målade och ventilationen var bara hål i taket. Efter att ha sagt till flera gånger kom jag hem från jobbet en dag då de flyttat runt mina grejor och droppat färg på möblerna. Garderoberna de skulle sätta in kom först på plats i somras.
– Man blir som van att det ska vara problem hela tiden, men det har blivit mycket bättre sedan Riksbyggen kom med i bilden. Men jag saknar väldigt mycket ett förråd.
I slutet av fjolåret kom nästa ”överraskning”.
– Helt plötsligt höjer de hyran rejält för att de misskött sig så de tappat bidraget till en billigare hyra. Den höjningen har jag bestridit via Hyresgästföreningen, berättar Anton Edlund.
Hyran höjdes från 6 424 kronor till 8 118 kronor för en tvåa. Han betalar nu in mellanskillnaden på 1 694 kronor på deposition.
Den stora höjningen bestrids av två hyresgäster och Hyresgästföreningen förhandlar med fastighetsförvaltaren TidX.
– Det fanns i överenskommelsen en klausul att om stödet inte blev verklighet fick man förhandla med hyresgästerna. Det har man inte gjort utan bara sagt att det här är en korrekt hyra. Vi ska se om det skett på ett riktigt sätt, säger Olivia Lundgren, jurist på Hyresgästföreningen.
I hyreskontrakten står: ”I det fall investeringsstödet inte erhålls eller om stöd inte anses berättigat upphör förhandlingsordningen med Hyresgästföreningen att gälla och förhandlingsklausulen i detta hyreskontrakt utgår.”
– Det är inte giltigt att ha en preliminär ungefärlig hyra.
Fastighetsbolaget Trappan i Stockholm äger fastigheterna, men det är fastighetsbolaget Nappart som skickar ut hyresavierna.
– Koncernen är Trappan och sedan har vi flera dotterbolag, Nappart är ett av dessa, säger Gustav Björkman, vd i Trappan.
Det är två dotterbolag i Bureå, Nappart Skellefteå 1 och Nappart Skellefteå 2. Nappart är Trappan baklänges. Investmentbolaget Coeli är huvudägare i Trappan.
Skellefteå är enda kommunen i Norrland där Trappan verkar. Vad gäller bostadsfastigheter finns de i Bureå och en i Hallsberg. I övrigt har fastighetsbolaget satsat på lätt industri, lager, kontor och handelsfastigheter.
Trappans affärsidé är att förvärva, förvalta och förädla kommersiella fastigheter på tillväxtmarknader.
– Vi har en inriktning att även ha bostäder i vår portfölj. Skellefteå stack ut som ett kommande tillväxtområde, säger Gustav Björkman.
Mölndalsbaserade TidX sköter fastighetsdriften. Eftersom de inte har någon enhet i norra delen av landet så anlitar de Riksbyggen till vissa uppdrag.
Vilket ansvar har ni på området och vad utför ni?
– TidX Förvaltning har hand om teknisk och ekonomisk förvaltning för berörda fastigheter i Bureå, berättar Thomas Ribbestål, teknisk förvaltare, i ett mejl
Ni i sin tur anlitar Riksbyggen på platsen, vad sköter de?
– Riksbyggen sköter tillsyn, skötsel och felavhjälpande underhåll på entreprenad för fastighetsägaren Trappan i samråd med TidX Förvaltning.
Markarbetena håller på att göras klara, hur framskrider det arbetet?
– Arbeten med yttre miljö är till stor del klara. Det som kvarstår är viss yttre belysning och en översyn av grässådd till våren. Entreprenaden avseende markarbetet har utfört av Cape Mark som är en lokal leverantör i Skellefteå som vi har god erfarenhet av, berättar Thomas Ribbestål.