För tre år sedan spirade järnvägshoppet i Skellefteå. Det kom flera positiva besked från regeringen angående bygget av Norrbotniabanan och i väntan på den fanns det även konstruktiva idéer om hur Skellefteå skulle kunna få persontrafik på järnväg med befintliga spår.
Kommunen hade fört framgångsrika samtal med operatören VY-tåg. Man hade kommit fram till en lösning som skulle göra det möjligt för nattågen att trafikera Skellefteå. I samma veva var det flera partier som lämnade in motioner till Skellefteå kommun om persontrafik mellan Jörn, Bastuträsk, Skellefteå, Bergsbyn och Skelleftehamn.
Augusti 2024 är det sorgligt att summera utfallet från 2021. Det mesta stupade på en perrong. För att nattågen skulle få stanna i Skellefteå krävdes en perrong av mycket hög standard. Kommunen hade planer på att bygga en tillfällig lösning i väntan på Norrbotniabanan, men de planerna godkändes inte av Trafikverket. Kostnaden att få in nattågen till Skellefteå tiodubblades och projektet blev därför omöjligt.
De dyra perrongkraven försvårade också idéerna om persontrafik inom Skellefteå och Norsjö kommuner. Frågan har levt vidare på sparlåga under några år i väntan på ett utredningsprojekt som Norsjö kommun drivit. Nu är det avslutat med konstaterandet att det inte finns några möjligheter att starta denna typ av trafik innan Norrbotniabanan är på plats.
Om allt går enligt plan så ska sträckan mellan Umeå och Skellefteå vara klar 2032. Det kräver att bygget senast startar under 2025. Alla som hoppas på järnvägen har under en längre tid väntat på hur det ska bli med den saken.
Ett tag såg det ut som att järnvägsbygget skulle kunna starta tidigare än planerat. Trafikverket var färdiga med sin byggplanering i oktober 2022. De skickade in planeringen till regeringen och bad om att få ett startbesked.
Järnvägsplanerna överklagades dock av flera olika parter och det dröjde mer än ett år innan regeringen tog ställning till dem. I början av december 2023 avfärdade regeringen alla överklaganden, men något startbesked kom ändå inte.
Trafikverket driver många infrastrukturprojekt. För att hålla ordning på allt samlar de ihop sina förfrågningar till regeringen två gånger per år. I juni gjorde de det senast. Då skickade de en lista på alla aktuella projekt där de önskar beslut från regeringen. Önskan om startbesked för Norrbotniabanan var en punkt på denna lista.
Det är där vi står idag. Frågan är om och när det kommer något beslut från regeringen?
På den politiska sidan är laguppställningen för Norrbotniabanan svag. Regeringspartierna har bara två representanter från Norr- och Västerbotten i riksdagen. Det är Mattias Karlsson (M) från Luleå Och Edward Riedl (M) från Umeå.
Regeringens stödparti, SD, har också representanter i riksdagen som är valda med röster från Norr- och Västerbotten. Men de personerna har ingen koppling till länen. De som valts in på länens röster är en Skåning, Pontus Andersson (SD), och Johnny Svedin (SD) från Kalmar. Det är inte givet att de är helt engagerade i Norrbotniabanan.
Nu är det absolut nödvändigt att regeringen visar handlingskraft och låter järnvägsbygget komma igång. Politiker med goda kontakter i regeringskansliet har ett särskilt ansvar att driva på i frågan. Där vilar ansvaret särskilt tungt på moderaterna Karlsson och Riedl. Sverigedemokraterna med norrlandsmandat har också chans att visa att deras väljare inte kastat rösterna i sjön.
Det är dags att sätta igång bygget nu!