Northvolts maratonlopp står i en brant uppförsbacke

Åsikterna om Northvolts framtid går isär; starkt optimistiska röster varvas med kritiker som menar att företaget utvecklas i en riktning mot att bli nästa stora gröna bubbla som spricker. De pekar på Northvolts senaste miljardförlust, BMW:s tillbakatagna order, och bolagets produktionstakt i sin analys.

Batterifabriken i Skellefteå har hittills inte varit lönsam. Det finns rapporter om problem med arbetsmiljön och produktionstakten är långt ifrån tidigare uppsatta mål.

Batterifabriken i Skellefteå har hittills inte varit lönsam. Det finns rapporter om problem med arbetsmiljön och produktionstakten är långt ifrån tidigare uppsatta mål.

Foto: Axel Hilleskog/SvD/TT

Ledarkrönika2024-07-12 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Innehållet i korthet

  • Northvolts framtid är osäker, med kritiker som pekar på företagets senaste miljardförlust och BMW:s tillbakadragna order.
  • Företaget står inför utmaningar med att öka produktionen av battericeller, vilket kräver kapital och kompetens, samt att hantera rapporter om arbetsmiljöproblem.
  • Trots utmaningar hävdar VD Peter Carlsson att bolagets position är starkare än någonsin, men framgången beror på förmågan att lösa problem och bli ekonomiskt lönsamma.

Northvolts VD Peter Carlsson är givetvis en optimistisk röst i diskussionen om Northvolts framtid. När fabriken i Skellefteå invigdes för två år sen sa Peter Carlsson att Northvolt bara hade sprungit den första milen av ett maratonlopp. Nu har företaget hunnit längre in på loppet, men tvingats inse att tillverkningen av battericeller inte sker i en takt som återspeglar vad som är önskvärt för bolaget eller deras kunders efterfrågan.    

Kommer skeptikerna eller optimisterna att få rätt den dagen som Northvolts maratonlopp är i mål? Hur väl bolaget hanterar dagens problem som står i vägen för en ökad produktion avgör det framtida svaret. Northvolts produktion av battericeller måste öka snabbt. Det kräver i sin tur gott om kapital och kompetens, vilket är två ömma punkter för bolaget. 

undefined
Peter Carlsson är vd för Northvolt. Han menar att bolagets på marknaden är starkare än någonsin.

Fortsätter rapporteringen om arbetsmiljöproblem, eller i värsta fall om fler dödsolyckor sker, kommer det att påverka kompetensförsörjningen negativ. Det skulle försämra Northvolts möjlighet att ta sig upp från den branta uppförsbacke de just nu befinner sig i. Det har bolaget inte råd med om de ska kunna bemanna en utbyggd produktion, för att kunna bli ekonomiskt lönsamma.

Ekonomin är det andra strukturella problemet. Inte minst är skillnaden mellan vad som är intäkter och garant för en möjlig intäkt ett orosmoln. Att BMW drog tillbaka en order på 22 miljarder motsvarade bara fem procent av Northvolts orderbok. Men det är skillnad på att få en order och sen kunna producera den enligt avtal. Northvolts värdering, och stora del av deras lån har orderboken som säkerhet, enligt Dagens Industri. De får antas producera miljövänliga battericeller, men sett till den 12,5 miljard de gjorde i förlust förra året är battericellerna milsvid från att vara lika lönsamma som miljövänligt producerade. 

undefined
Northvolt producerar battericeller. Målet att nå full produktion har skjutits fram till 2026. Urspungligen var ambitionen att klara detta redan 2023.

Även gröna satsningar måste vara lönsamma. De kan inte leva på mer av lån och bidrag över tid. Om Northvolt fortsätter visa på svaga intäkter från försäljning, och om årets resultat uppfattas som trenden för framtiden, kommer det påverka viljan att investera i bolaget mycket negativt. Det har de heller inte råd med. Särskilt inte med tanke på att bolagets framtid är beroende av extern finansiering så länge som bolagets produktion inte återspeglar bolagets orderbok. 

Trots den dystra rapporteringen om Northvolt påstår Peter Carlsson att bolagets position är starkare än någonsin. Med ett sådant uttalande är det mycket upp till bevis för honom och hans bolag. Att sälja in bolagets vision för klimatet är den enkla biten. Att satsa på att storskaligt producera världens grönaste battericeller, som även vilar på en god arbetsmiljö och en rimlig ekonomisk kalkyl är den avsevärt svårare biten att förverkliga. 

undefined
Etableringen av Northvolts jättefabrik i Skellefteå har beskrivits som ett marathonlopp. Med bakgrund i alla negativa nyheter just nu kan man säga att fabriken är i en uppförsbacke.

Northvolt axlar ett stort ansvar i en grön omställning som kommer med kollektiva risker, med tanke på all den finansiering bolaget fått från offentlig sektor. Peter Carlsson har därför en tuff uppgift framför sig. Hur Northvolt klarar av att lösa sina problem har han förhoppningsvis bra svar på. Hur väl och snabbt de kan lösa sina problem avgör nämligen om de vid maratonloppets slut blivit ett grönt och lönsamt bolag, eller nästa gröna bubbla som sprack.

Adam Bäckström, fristående ledarskribent