Avgiftshöjningar ska inte behöva chocka Skebos hyresgäster

Skebo flaggar för kraftigt höjda parkeringsavgifter. Höjningarna som sker nästa år beror på att bolagets parkeringsavgifter under lång tid varit för billiga, och inte bidragit nog till kommunens klimatmål.

Skyhögt. Skebos höjningar av parkeringsavgifterna anses orimliga av vissa hyregäster.

Skyhögt. Skebos höjningar av parkeringsavgifterna anses orimliga av vissa hyregäster.

Foto: Lars Eriksson

Ledare2024-05-14 08:00
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Skebos höjning av avgifterna innebär att parkeringsavgiften fördelas utifrån tre zoner, beroende på avståndet till centrum. Zon ett gäller för Skellefteås innerstad, zon två för ytterområdena med goda kommunikationer till innerstaden, och zon tre för kommunens ytterområden. Med höjningarna kommer priserna att vara i nivå med marknadspriset i innerstaden, i zon två kommer avgiften ligga på en nivå mellan marknadspris och självkostnadspris. Priserna inom zon tre är satta till självkostnadspris, enligt Skebos VD Helena Markgren. 

Det vilar ett stort ansvar på Skebo för att de försatt hyresgästerna i denna prekära situation. Bolaget har tidigare inte förmått skapa ett enhetligt avgiftssystem med avgifter som återspeglat vad det faktiskt kostat för Skebo att erbjuda parkeringar till de boende. Bolaget har tidigare också valt att i innerstaden ha en parkeringsavgift för långt ifrån marknadspriset. Den situation som nu uppstått visar på den svåra avvägningen med ett kommunalt fastighetsbolag som i ena stunden tänker sig fungera som en garant för en självkostnadshyra, och i nästa stund ska närma sig en marknadsmässig positionering. Denna balansgång kan göra att Skebos hyresgäster får svårt att förstå varför avgiften övergår från subventionering till självkostnadspris, eller till marknadspris i ett svep. Trots att parkeringen är densamma i övrigt. För denna undermåliga hantering av avgiftsnivåerna ska Skebo kritiseras på alla punkter. 

Visst är det lätt att vara efterklok, men Skebo borde inte ha satt sig själva i denna situation från första början. Det borde ha varit en självklarhet att hålla uppe en prisnivå som innebär minst ett självkostnadspris för parkeringsavgiften utanför staden, och marknadshyror inom stadskärnan. Då hade Skebo inte behövt göra denna kraftiga hyreshöjning. Det har inte funnits några juridiska hinder i vägen för den prissättning Skebo nu väljer att införa. Därmed är det senfärdighet från Skebo som föranleder situationen, som nu slår hårt mot oförberedda hyresgäster över hela hyresbeståndet. 

Kritiken mot Skebo ska riktas mot senfärdigheten som orsakat prishöjningen. Men inte mot den faktiska prisnivån som Skebo sätter. Det finns ingen anledning att fortsätta med kraftiga subventioner till vissa hyresgästers parkeringsplatser. Sådana subventioner blir lätt godtyckliga. Dessutom innebär subventioner av vissa parkeringsplatser att underskottet för parkeringsintäkterna ska täckas kollektivt av alla hyresgästers boendekostnad. Det leder till en skev kostnadsfördelning mellan bilägare och icke bilägare. Just det argumentet lyfts även upp av Helena Markgren som ett av skälen till att Skebo nu flaggar för kraftiga prishöjningar.

Ingen hyresgäst ska tvingas att välja bort bilen på grund av parkeringsbrist, men fler hyresgäster ska kunna välja bort bilen eller acceptera att betala mer för sin parkering. Subventionering av parkeringarna riskera påverka bostadsbyggandet. Fler bostäder kan byggas om efterfrågan på parkeringar minskar. För detta är Skebos prishöjningar ett av flera incitament. Fler bostäder är ju vad Skellefteå behöver allra mest i sin expansiva tillväxtfas.

Viktigast av allt i denna fråga är dock att Skebo lär av sitt misstag. De framtida avgiftsnivåerna för parkeringarna ska höjas successivt, snarare än med en stor chockvåg som sätter deras hyresgäster i kläm.