Så har Skellefteå blivit en elflygsnod

På bara tre år har Skellefteå Airport gått från att vara en kommunal mindre flygplats i Sverige till att vara en nytänkare som genererar stort intresse från hela Europa. ”Vi är en av de ledande flygplatserna i världen i omställningen till fossilfritt flyg”, säger vd Robert Lindberg.

Här är en bild från presentationen av det nya reguljärflyget till Karleby/Jakobstad flygplats i Finland som har premiär i augusti. Förhoppningen är att elflygplan ska användas på sträckan från 2026.

Här är en bild från presentationen av det nya reguljärflyget till Karleby/Jakobstad flygplats i Finland som har premiär i augusti. Förhoppningen är att elflygplan ska användas på sträckan från 2026.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2022-07-18 07:00

Den 1 april i år var det tolv år sedan Skellefteå kommun tog över Skellefteå Airport. Skellefteå flygplats tillhörde de flygplatser som Swedavia avvecklade sitt ägande i medan grannflygplatserna längst kusten, i Umeå, respektive Luleå, fortsatte under statlig ägo.

Skellefteå Airport har självfallet påverkats av Northvolts beslut i oktober 2017 att etablera sin gigafabrik Northvolt Ett i kommunen.

Med Northvolt och allt som utvecklas runt dess verksamhet har affärsresandet ökat i Skellefteå.

undefined
”Då öppnades alla världens portar.", säger flyplatschefen Robert Lindberg om installationen av Sveriges kraftigaste elanslutning för att kunna ladda elflygplan i augusti 2021.Här syns han tillsammans med landshövding Helene Hellemark Knutsson.

Samtidigt har regionen i allmänhet och Skellefteå i synnerhet kommit i fokus vad gäller den gröna omställningen, en omställning som går mot en användning av så lite fossilt bränsle som möjligt.

– Egentligen började resan inom kommunen med ett ägardirektiv att vi ska bli fossilfria. Samtidigt satte branschen tydliga mål att uppnå fossilfrihet, säger Robert Lindberg.

De har hänt mycket på kort tid sedan flygplatschefen Robert Lindberg våren 2019 hörde att flygplanstillverkaren Airbus och flygbolaget Sas tecknat en avsiktsförklaring om att inleda forskning kring utvecklingen av el- och hybriddrivna flygplan.

– Jag har redan kontaktat dem och framfört tanken om att Västerbotten kan vara ett lämpligt testområde för detta, sa Robert Lindberg då.

undefined
Här är en bild från presentationen av det nya reguljärflyget till Karleby/Jakobstad flygplats i Finland som har premiär i augusti. Förhoppningen är att elflygplan ska användas på sträckan från 2026.

En sak som var avgörande var Robert Lindbergs möte med Henrik Littorin, då analytiker på Swedavia och veteran inom svensk flyg, i dag bland annat projektledare för utvecklingsprogrammet ELIS, Elektrifierad Luftfart i Skellefteå.

– Han sa saker som tog skruv: Ni har grön energi, ett kommunalt energibolag, en kommande batterifabrik, ett kallt klimat, ett relativt tomt luftrum, en egen flygplats och en stor kompetens, berättar Robert Lindberg om samtalet där Henrik Littorin pekade på varför Skellefteå Airport kunde gå i täten för en omställning.

– Min känsla var: Wow! Vi har något här, säger Robert Lindberg.

Det fanns olika delar att lyfta – med allt från elflyg och evtols, elektriskt vertikalt start- och landningsflygplan, till biobränsle.

– Vi började med biobränsle som är den enklaste delen.

undefined
Den flygande elbilen Xpeng X2. Det kinesiska företaget har berättat att de tittar på möjligheten att testa fordonet i Skellefteå.

För två år sedan, sommaren 2020, drogs utvecklingsprogrammet ELIS i gång. Skellefteå Airport samarbetar där med Skellefteå Kraft, Northvolt, Skellefteå Science City och EIT Innoenergy. Det handlar om att Skellefteå ska bli ett ledande nav i kommersialiseringen av elflyg i Sverige. I konceptet ingår bland annat etableringen av Skellefteå Airport som ett testcenter för elflyg.

En nyckel för fortsättningen blev att Skellefteå satsade på Sveriges kraftigaste elanslutning för att kunna ladda elflygplan, vilken invigdes augusti 2021.

– Då öppnades alla världens portar. Den modiga installationen gav stort fokus på Skellefteå, berättar Robert Lindberg som konstaterar att akademien nu stödjer via Luleå Tekniska Universitet och Skellefteå Science City.

– Med laddaren fick vi plötsligt ett jätteintresse utifrån.

undefined
Olov Hultdin är Green Flight Academy vd. Företagets pilotutbildning startas tidigt i höst. Här står Hultdin vid två av utbildningens tre elflygplan.

Målet är att Skellefteå Airport ska bli en testbädd för fossiltfritt flyg i allmänhet och elflyg i synnerhet. En testbädd är en utvecklingsmiljö för avancerad experimentell testning av produkter eller lösningar, under utvecklingsfasen.

– Det ligger på Skellefteå Science City och den kunskap de har att driva stora utvecklingsprogram, säger Robert Lindberg.

Detta har hänt: Skellefteå Airports snabba förvandling

Skelleftekonferens i höst

En konferens kopplad bland annat till flygets utveckling i Skellefteå hålls i höst. 

Den 20 till 21 september presenteras de nya forskningsresultaten från de två projekte FAIR (Finding innovations to Accelerate the Implementation of Electrical Regional aviation) och Nordic Battery Belt Logistics vid en konferens på Sara Kulturhus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!