Den 1 april i år var det tolv år sedan Skellefteå kommun tog över Skellefteå Airport. Skellefteå flygplats tillhörde de flygplatser som Swedavia avvecklade sitt ägande i medan grannflygplatserna längst kusten, i Umeå, respektive Luleå, fortsatte under statlig ägo.
Skellefteå Airport har självfallet påverkats av Northvolts beslut i oktober 2017 att etablera sin gigafabrik Northvolt Ett i kommunen.
Med Northvolt och allt som utvecklas runt dess verksamhet har affärsresandet ökat i Skellefteå.
Samtidigt har regionen i allmänhet och Skellefteå i synnerhet kommit i fokus vad gäller den gröna omställningen, en omställning som går mot en användning av så lite fossilt bränsle som möjligt.
– Egentligen började resan inom kommunen med ett ägardirektiv att vi ska bli fossilfria. Samtidigt satte branschen tydliga mål att uppnå fossilfrihet, säger Robert Lindberg.
De har hänt mycket på kort tid sedan flygplatschefen Robert Lindberg våren 2019 hörde att flygplanstillverkaren Airbus och flygbolaget Sas tecknat en avsiktsförklaring om att inleda forskning kring utvecklingen av el- och hybriddrivna flygplan.
– Jag har redan kontaktat dem och framfört tanken om att Västerbotten kan vara ett lämpligt testområde för detta, sa Robert Lindberg då.
En sak som var avgörande var Robert Lindbergs möte med Henrik Littorin, då analytiker på Swedavia och veteran inom svensk flyg, i dag bland annat projektledare för utvecklingsprogrammet ELIS, Elektrifierad Luftfart i Skellefteå.
– Han sa saker som tog skruv: Ni har grön energi, ett kommunalt energibolag, en kommande batterifabrik, ett kallt klimat, ett relativt tomt luftrum, en egen flygplats och en stor kompetens, berättar Robert Lindberg om samtalet där Henrik Littorin pekade på varför Skellefteå Airport kunde gå i täten för en omställning.
– Min känsla var: Wow! Vi har något här, säger Robert Lindberg.
Det fanns olika delar att lyfta – med allt från elflyg och evtols, elektriskt vertikalt start- och landningsflygplan, till biobränsle.
– Vi började med biobränsle som är den enklaste delen.
För två år sedan, sommaren 2020, drogs utvecklingsprogrammet ELIS i gång. Skellefteå Airport samarbetar där med Skellefteå Kraft, Northvolt, Skellefteå Science City och EIT Innoenergy. Det handlar om att Skellefteå ska bli ett ledande nav i kommersialiseringen av elflyg i Sverige. I konceptet ingår bland annat etableringen av Skellefteå Airport som ett testcenter för elflyg.
En nyckel för fortsättningen blev att Skellefteå satsade på Sveriges kraftigaste elanslutning för att kunna ladda elflygplan, vilken invigdes augusti 2021.
– Då öppnades alla världens portar. Den modiga installationen gav stort fokus på Skellefteå, berättar Robert Lindberg som konstaterar att akademien nu stödjer via Luleå Tekniska Universitet och Skellefteå Science City.
– Med laddaren fick vi plötsligt ett jätteintresse utifrån.
Målet är att Skellefteå Airport ska bli en testbädd för fossiltfritt flyg i allmänhet och elflyg i synnerhet. En testbädd är en utvecklingsmiljö för avancerad experimentell testning av produkter eller lösningar, under utvecklingsfasen.
– Det ligger på Skellefteå Science City och den kunskap de har att driva stora utvecklingsprogram, säger Robert Lindberg.