Juni 2019: Skellefteå siktar på att etablera ett testcenter för kommersiellt elflyg. Bakom satsningen står, förutom finansiärerna Skellefteå Airport och Skellefteå Kraft, även Northvolt och EIT Innoenergy. Projektledare är Henrik Littorin som under de senaste 15 åren arbetat med strategi- och hållbarhetsfrågor hos Swedavia.
April 2021: Skellefteå Airport har som vision att bli först i Sverige med att erbjuda kommersiell trafik med elflygplan. Siktet är inställt på att detta ska ske 2023–2025.
Juni 2021: Trafikflygskolan Green Flight Academy etablerar sig i Skellefteå. 100 elever ska årligen utbildas till trafikpiloter med hjälp av elflygplan för att kunna flyga kommersiellt flyg. Verksamheten startar i början av hösten 2022. Flygskolan äger i dag tre av de fyra elflygplan som är i drift i Sverige. Då verksamheten är i full drift planeras 25 elever tas in varje kvartal.
Juli 2021: Skellefteå Airport har fått tillstånd att ta fram en teststräcka för eldrivna och vertikalstartande farkoster, så kallade evtol, mellan Skellefteå Airport och Northvolts batterifabrik.
Augusti 2021: Landshövding Helene Hellemark Knutsson invigde Sveriges kraftigaste elanslutning för att kunna ladda elflygplan. I samband med invigningen på Skellefteå Airport fanns också det första elflygplanet i norra Sverige på plats som landshövdingen fick göra en provtur med.
September 2021: Teststräckan för eldriven lufttaxi med en så kallad evtol om 25 kilometer mellan Skellefteå Airport och batterifabriken Northvolt Ett kan stå klar redan i slutet 2022.
April 2022: Skellefteå Airport, Skellefteå kommun, Skanska samt brittiska bolaget Urban-Air Port inleder ett samarbete kopplat till drönarlogistik. Målet är att integrera infrastruktur för drönarleveranser, luftburna varutransporter, i det stora logistikområdet Hammarängen som är under utveckling i Skellefteå.
Maj 2022: Kinesiska Xpeng ser Skellefteå som en plats där företaget vill testa sina flygande elbilar. ”Om allt går som det ska hoppas vi att Skellefteå flygplats blir en inkörsport för flygande elbilar inte bara i Sverige, utan i hela världen”, säger Henrik Littorin, projektledare Elis-programmet på Skellefteå flygplats.
Juni 2022: Skellefteå Airport får en ny reguljärlinje till Finland med start den 15 augusti då trafiken inleds trafiken mellan Skellefteå och Karleby/Jakobstad flygplats. Förhoppningen är att linjen ska trafikeras med elflygplan 2026.