S far med osanning kring Norrbotniabanan

Replik på Lorents Burman (S) och Åsa Karlssons (S) debattartikel ”Regeringens ovilja mot Norrbotniabanan slår illa” i Norran den 24/5.

”Redan nu befinner sig den första etappen mellan Umeå och Dåva en byggfas. Samtidigt befinner sig övriga etapper mellan Dåva, Skellefteå och Luleå planerar i en planeringsfas.”

”Redan nu befinner sig den första etappen mellan Umeå och Dåva en byggfas. Samtidigt befinner sig övriga etapper mellan Dåva, Skellefteå och Luleå planerar i en planeringsfas.”

Foto: Henrik Karmehag/VK

Replik2024-06-05 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en debattartikel den 24 maj hävdar Lorents Burman och Åsa Karlsson från Socialdemokraterna att regeringen skulle ha pausat Norrbotniabanan. Det är en ren lögn och kan bäst beskrivas som ett valtaktiskt försök att föra väljarna bakom ljuset. 

Den omställning och de investeringar som just nu görs vårt län kommer på sikt att gynna inte enbart vår del av landet, utan hela Sverige. Samtidigt kräver det att infrastrukturen hänger med, och Norrbotniabanan är för det ett mycket prioriterat objekt för vår del av landet. Tyvärr var den tidigare socialdemokratiska regeringens hantering av projektet mer inriktat på att få medieklipp än att ordna järnvägens finansiering. Där är vi nu. Jag kommer fortsätta att jobba för att Norrbotniabanan får finansiering. Den förra socialdemokratiska regeringen hade som sagt inte satt av några pengar till att bygga Norrbotniabanan. 

Trots detta försöker Socialdemokraterna ännu en gång att föra väljarna bakom ljuset och utmåla Moderaterna som någon form av motståndare till projektet. Det är en teknik man förvisso använt i samband även med andra val, men det blir inte mer sant för den sakens skull. 

Arbetet med Norrbotniabanan följer den nu gällande planen för nationell infrastruktur, det vill säga den plan som antogs av den tidigare socialdemokratiska regeringen. Redan nu befinner sig den första etappen mellan Umeå och Dåva en byggfas. Samtidigt befinner sig övriga etapper mellan Dåva, Skellefteå och Luleå planerar i en planeringsfas.

Trots vad Socialdemokraterna skulle vilja göra gällande finns samtliga etapper av Norrbotniabanan med i den infrastrukturplan som nu gäller, och inga som helst ändringar har gjorts för att lyfta detta projekt ur planen. Att påstå att regeringen skulle ha satt projektet på paus är således helt enkelt inte sant. 

Faktum är att det enda projekt som regeringen lyft ur planen är den tidigare regeringens kostsamma höghastighetståg i södra Sverige, vilket var ett projekt som slukade finansiering som annars kan gå till projekt som just Norrbotniabanan. Genom att hantera överklagandena och röja undan ett viktigt hinder för infrastrukturfinansieringen har regeringen tagit flera viktiga steg mot förverkligandet av Norrbotniabanan. Det är bra och viktigt, men jag kommer fortsatt att verka för att Norrbotniabanan finansieras och byggs så snabbt som möjligt.