Regeringens ovilja mot Norrbotniabanan slår illa

Trots upprepade påtryckningar uteblir svaren. Är det så att regeringen dragit i handbromsen om Norrbotniabanan och nu lutar sig tillbaka?

”Efter ett högt planeringstempo sedan våren 2018 så fastställde Trafikverket de sex järnvägsplanerna i oktober 2022. När dessa överklagades och hamnade på regeringens bord blev det inte bara stilla utan en total tystnad inträdde.”

”Efter ett högt planeringstempo sedan våren 2018 så fastställde Trafikverket de sex järnvägsplanerna i oktober 2022. När dessa överklagades och hamnade på regeringens bord blev det inte bara stilla utan en total tystnad inträdde.”

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2024-05-24 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Är historien än en gång på väg att upprepas likt 2006– 2014 när dåvarande högerregeringen pausade Norrbotniabanan helt för att sedan stryka den ur den Nationella planen?

Norrbotniabanan har till stora delar stått stilla i 18 månader. Sedan december 2023 är den helt satt på paus. Det gäller de 11 milen mellan Umeå/Dova och Skellefteå. Skälet är att regeringen håller inne med sitt byggstartsbeslut, det var just detta som inte skulle få hända.

I gällande nationell plan från i maj 2022 står det att byggnationen av Norrbotniabanan nu ska påskyndas i sin helhet. Med förfäran har vi nu bevittnat hur frågan förefaller skickas fram och tillbaka mellan regeringen och Trafikverket utan att regeringen tar byggstartsbeslut.

Efter ett högt planeringstempo sedan våren 2018 så fastställde Trafikverket de sex järnvägsplanerna i oktober 2022. När dessa överklagades och hamnade på regeringens bord blev det inte bara stilla utan en total tystnad inträdde.

Överklagan tog till slut helt år att hantera och utan svar på varför regeringens handläggning drog ut så vansinnigt länge på tiden. Efter många påstötningar från kommuner, regioner och näringsliv meddelade regeringen till slut att järnvägsplanerna vunnit laga kraft.

Skellefteå växer som aldrig förr med anledning av den industriella omställningen som sker nu. Sverige har en enorm möjlighet framåt både vad gäller att klara klimatmålen, konkurrenskraften och nya arbetstillfällen. Skellefteå kommun ökar befolkningen mest av alla kommuner just nu, och tempot är extremt högt investeringsmässigt för att bygga ett hållbart samhälle för nuvarande och kommande generationer med bostäder, hamnen, skolor, högre utbildning, och övrig samhällsinfrastruktur. Nu är frågan är om regeringen tror på norra Sverige eller inte?

Trots uppmaningar till regeringen från kommuner, regioner, näringsliv och regeringens egen samordnare om att stimulera bland annat bostadsbyggandet, kompetensförsörjningen, starta igång den fullt finansierade förbifart E4 och få Norrbotniabanan på plats så lyser alla besked med sin frånvaro.

Sammantaget så har pausande en skadlig påverkan både tidsmässigt och ekonomiskt, vilket betyder att regeringens ovilja mot Norrbottniabanan slår illa mot norra Sveriges invånare och näringsliv.