Replik: flyget är en del av lösningen, inte problemet

Replik på Emma Lindqvists (MP) debattartikel ”M:s klimatpolitik tar oss inte närmare utsläppsmål” i Norran den 24/9.

”Resepolicyn för stora organisationer som till exempel Region Västerbotten ska inte ställa transportslag mot varandra, bara för att Miljöpartiet hatar flyg.”

”Resepolicyn för stora organisationer som till exempel Region Västerbotten ska inte ställa transportslag mot varandra, bara för att Miljöpartiet hatar flyg.”

Foto: Niklas Holm

Replik2024-10-06 22:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som moderat regionpolitiker och förespråkare för flyget i Västerbotten, vill jag bemöta Miljöpartiets ständiga kritik mot flygtrafiken i allmänhet och Emma Lindqvists debattartikel i synnerhet. Att framställa flyget som enbart ett miljöproblem är att blunda för den snabba utvecklingen inom fossilfritt flyg och de innovativa lösningar som redan nu ligger på bordet.

Målet om ett fossilfritt inrikesflyg till 2030 är fullt möjligt, och till 2045 ska allt flyg från svenska flygplatser vara fossilfritt. Den svenska flygbranschen har varit tydlig med att biobränslen, elektrifiering och vätgas kommer spela avgörande roller för att uppnå dessa mål. Att byta ut fossilt flygbränsle mot biobränsle kan redan idag minska utsläppen med upp till 93 procent, och elektriska och vätgasdrivna flygplan beräknas vara i kommersiell drift inom bara några år.

Flyget är en livsviktig infrastruktur för regioner som Västerbotten, och att minska dess betydelse vore förödande för vår regionala utveckling. Vi måste komma ihåg att Sverige är ett avlångt land, och för många av våra företagare, forskare och invånare är flyget inte en lyx utan en nödvändighet. Det är därför positivt att vi kan kombinera tillgänglighet och utveckling med en tydlig färdplan mot ett fossilfritt flyg.

I stället för att demonisera flygtrafiken borde vi fokusera på att påskynda denna gröna omställning. Sverige behöver investera mer i forskning och utveckling, stödja produktionen av biobränslen och skapa rätt infrastruktur för elflyg.

Som politiker har vi ett ansvar att se till att offentliga sektorn föregår med gott exempel genom att köpa biobränsle för sina tjänsteresor och det är det som jag har lämnat in en motion till Regionfullmäktige om. Om kommuner, regioner, stat och näringslivet väljer biobränsle för flygresor så kommer omställningen att kunna nås för att nå målet om ett fossilfritt inrikesflyg.

Resepolicyn för stora organisationer som till exempel Region Västerbotten ska inte ställa transportslag mot varandra, bara för att Miljöpartiet hatar flyg.

Västerbotten ska inte bara vara en del av omställningen – vi ska leda den. Flyget är en del av lösningen, och med rätt politiska beslut kan vi nå klimatmålen utan att offra tillgängligheten och utvecklingen i vår region. I Skellefteå pågår ett arbete för storskalig produktion av hållbart flygbränsle vilket ligger i linje med den gröna omställningen, för förnybar energi och ett fossilfritt samhälle. Är Miljöpartiet motståndare till det också?

Flyget är här för att stanna, och det kommer att bli fossilfritt. Det är dags att även Miljöpartiet inser det.

Åsa Ågren Wikström (M), vice ordförande, Regionala utvecklingsnämnden Region Västerbotten