M:s klimatpolitik tar oss inte närmare utsläppsmål

Åsa Ågren Wikström (M) har lämnat in en motion till regionfullmäktige, där hon tycker att vi ska skriva in i regionens resepolicy att flyget ska vara ett likvärdigt transportsätt till tåg och buss, vid längre resor i Sverige. Hon tycker också att vi, vid köp av flygbiljetter, ska köpa biljetter som prioriterar biobränsle.

”Det är viktigt att de offentliga verksamheterna visar vägen, att flyget får betala sina fulla miljökostnader och att vi gör det enkelt, prisvärt och bekvämt att välja det klimateffektivaste sättet när vi reser.”

”Det är viktigt att de offentliga verksamheterna visar vägen, att flyget får betala sina fulla miljökostnader och att vi gör det enkelt, prisvärt och bekvämt att välja det klimateffektivaste sättet när vi reser.”

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2024-09-24 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi ska alltid i första hand välja tåg eller buss, står det i vår resepolicy idag. Det vill alltså Moderaterna ta bort. 

Det är klart att vi ska prioritera biobränsle när och om vi verkligen måste flyga, men det är inte riktigt där skon klämmer. Skavet ligger i att Region Västerbotten har en lång bit kvar för att nå vårt mål om att minska våra utsläpp med minst 60 procent fram till 2030. Och 80 procent av alla våra utsläpp från transporter kommer från flygresor. Vi kan åka tåg många tusen gånger mellan Umeå och Stockholm för att släppa ut lika mycket som en flygresa på samma sträcka. Att ta flyget är en av de enskilda aktiviteter du som person, Åsa Ågren Wikström, kan göra som orsakar störst klimatpåverkan.

Just nu förs en regeringspolitik där våra gemensamma skattemedel används till att förfördela flyget och nedprioritera tåget. Flyget är befriat från så många skatter så att det inte på långa vägar bekostar sina utsläpp. Det gör flygbiljetterna billigare, flygresorna fler och utsläppen större. Tågrälsen, som i Sverige både behöver rustas upp och byggas ut för att möta behovet, får smulor av budgeten. Det leder till förseningar och dyrare biljetter. Som det ser ut idag förstår jag att det är svårmotiverat att välja tåget när familjen sitter hemma och väntar. Eller när semesterdagarna är få. Vi kan inte lägga på enskilda individer att välja det minst utsläppskrävande när dess företrädare underlättar i en helt annan riktning. 

Men vi, du och jag Åsa Ågren Wikström, är inte enbart enskilda individer i det här fallet. Vi företräder våra väljare och våra regioninvånare. Vi sitter på makt att förändra och att visa vägen. 

Ett modernt samhälle som stänger den fossila banken och hämtar all energi och alla råvaror ovanför jordskorpan måste bli mycket energi- och råvarueffektivt. För att uppmuntra sådan effektivisering är det viktigt att de offentliga verksamheterna visar vägen, att flyget får betala sina fulla miljökostnader och att vi gör det enkelt, prisvärt och bekvämt att välja det klimateffektivaste sättet när vi reser. 

Att välja bort flyget och att inom våra partier jobba för att lägga mer pengar på fossilsnåla transportvägar som gagnar våra regioninvånare och vår planet – det är lågt hängande frukter om vi verkligen vill göra skillnad.

Vad gäller att välja flygbiljetter som prioriterar biobränsle är verkligheten en annan än flygbolaget som säljer dessa biljetter vill ge sken av. I dagsläget får flyget max använda sig av 50 procent biobränsle i tanken. Det har med säkerhet att göra. 2021 använde inrikesflyget totalt 0,6 procent biobränsle (enligt Energimyndigheten). Det finns inte nog med biobränsle att få tag i så att det räcker till alla som vill ha. Att betala för biobränsle på sin flygbiljett när man har andra transportalternativ, är som att hålla fullt tryck på dieselpumpen med ena handen, och ösa med ett kryddmått med den andra. Det kanske är något för den med flygskam? Det kommer hur som helst inte att ta oss närmare vårt utsläppsmål.

Emma Lindqvist (MP) regionråd med ansvar för miljö, klimat och hållbarhet