Det finns ett antal stora hål i resonemanget

Replik. Karin Rågsjö och LiseLotte Olsson reducerar patientnöjdhetsmätningar till huruvida något är populärt. Undersökningen är mer mångfacetterad än så och visar också till exempel hur patienten upplever kontinuiteten i vården och hur bra den är på att informera och involvera patienten i hens egen behandling.

Not Found2017-06-21 16:12
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på Karin Rågsjös, V (riksdagsledamot från Stockholms kommun och vårdpolitisk talesperson) och LiseLotte Olssons, V (landstingsråd Västerbottens läns landsting) replik ” En vinstdriven vårdsektor drabbar alla”, publicerad på norran.se söndagen den 21 maj 2017.

Det finns ett antal hål i Karin Rågsjös och LiseLotte Olssons senaste replik i debatten om vinster i välfärden.

Rågsjö/Olsson skriver om en tilltagande ojämlikhet i den svenska vården. Skulden bärs enligt dem av ”det nyliberala marknadsinriktade systemskiftet” som ”alltmer bestämmer förutsättningarna”.

Vän av ordning undrar naturligtvis vad Karin Rågsjö och LiseLotte Olsson hänvisar till. Kanske är det förekomsten av privata vårdcentraler som de syftar på.

Men inte kan de då mena vårdcentraler som öppnat i Tensta, i Bergsjön i Göteborg eller i Rosengård i Malmö?

Vårdcentraler som i flera fall öppnat på platser där den offentliga vårdcentralen har bommat igen

Om Karin Rågsjö och LiseLotte Olsson hade fått som de velat hade dessa vårdcentraler inte funnits – hur mycket mer ojämlik hade vården då varit?

Det är också vanligt bland politiker som förespråkar vinstbegränsning, eller rent av ett förbud för privat vård och omsorg, att förringa kvalitetsmätningar.

Karin Rågsjö och LiseLotte Olsson gör just detta när de reducerar patientnöjdhetsmätningar till huruvida något är populärt. Undersökningen är mer mångfacetterad än så och visar också till exempel hur patienten upplever kontinuiteten i vården och hur bra den är på att informera och involvera patienten i hens egen behandling.

Om inte patienternas omdömen duger så kan Karin Rågsjö och LiseLotte Olsson studera Sveriges kommuner och landstings (SKL) undersökning kring väntetider i vården. Den visar att fler patienter vid privat drivna vårdcentraler får kontakt med mottagningen samma dag, och läkarbesök inom sju dagar, än hos de offentliga.

Jämlik hälsa kräver, precis som alla andra utmaningar som svensk sjukvård står inför, att vi vågar se de verkliga utmaningarna och inte låser oss vid påhittade problem såsom vinstfrågan.

Håkan Tenelius näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och intresseorganisation för vårdgivare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftform. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv. 18541196