Nya Coop-butiken på Norrböle: Så beslutade politikerna

Protesterna mot den nya Coop-butiken på Norrböle hjälpte inte. Detaljplanen godkändes för granskning i måndags, med bara smärre ändringar.

Den tänkta dispositionen av tomten. Illustration: Coop.

Den tänkta dispositionen av tomten. Illustration: Coop.

Foto: Den tänkta dispositionen av tomten. Illustration: Coop.

Samhälle och välfärd2017-11-08 08:19

Samrådet skedde i somras och det kom inlägg från sju familjer/personer som bor i området. Protesterna gällde att en affär får byggas på platsen, samt oro för ökande trafik och buller.

Bakgrund: Här berättade vi om synpunkterna som kom in.

De som undrade varför Lidl inte fick bygga på samma ställe år 2005 får till svar att tomten inte var ledig då.

De som undrade vad Coop ska betala för veta att det är 15 miljoner, men då ska kommunen bekosta de trafikåtgärder som behövs.

Trafikutredningen

När detaljplanen nu ska granskas har den fått flera nya bilagor.

Trafikutredningen visar på alternativa lösningar för både fordon och oskyddade trafikanter.

När det gäller fordon anses det bra om man gör två filer på Klockarbergsvägen i riktning mot E4.

I korsningen mot Jägarvägen diskuteras stor eller liten rondell. Rondell anses bra för den som kommer från Jägarvägen och ska mot E4, och är också bra för att förhindra stillanstående trafik. De anses sämre för den som bara ska passera på Klockarbergsvägen.

När det gäller gående och cyklister diskuteras två lägen för gångtunnlar under Klockarbergsvägen. Båda anses tveksamma eftersom ramperna skulle bli för branta. En tunnel vid Jägarvägen skulle också kunna uppfattas som otrygg.

Trafikmängden vid bedömningarna är de väntade vid eftermiddagens maxtimme.

De nio senaste trafikmätningar som gjorts på Klockarbergsvägen visar på 8 600-11 500 fordon per dygn. Coop bedömer att affären ska locka 1 500 nya fordon per dygn.

Förslaget från en privatperson att affären ska angöras "uppifrån", från Slalomvägen, avfärdas, då vägsträckan som folk ska köra då blir längre.

Coopbutiken ska bli mellanstor, och anses främst locka kunder från Norrböle och närliggande stadsdelar.

Planen medger en affär som är 3 300 kvadratmeter stor och tio meter hög. Coops planer är dock 2 300 kvadratmeter.

Så är förslaget om trafiken

De trafiklösningar som slutligen föreslås är samma som kommunen tidigare talat om: En förhöjd gång- och cykelpassage nära rondellen vid E4, en refug för utfarten vid Jägarvägen så att gående kan korsa en körbana i taget, samt två körfält på Klockarbergsvägen i riktning mot E4.

Det lämnas plats för bygge av en stor rondell i korsningen mot Jägarvägen om det skulle behövas i framtiden. Det föreslås stängsel för att förhindra att fotgängare genar över E4.

Bullerutredningen

Bullerutredningen visar att trafikbullret kan öka med maximalt fem decibel, men inte kommer över norm förutom på uteplatser. Därför föreslås att det ska byggas bullerplank längs Jägarvägen. Bullerplank som redan finns längs Klockarbergsvägen ses över så att funktionen är tillräcklig.

Fläktbuller från butiken kan bli upp mot 40 decibel, vilket är maxnivå för natt. Det är därför en fråga som måste bevakas när butiken får bygglov.

Avgaser

Det förs också diskussion om luftföroreningar. Det enda stället i Skellefteå i dag där avgaser ligger över gränsvärdet är vid Viktoriagatan, med mera trafik och högre hus. Därför anses det inte finnas någon risk att de ska bli över norm intill Klockarbergsvägen och Jägargatan eftersom det är betydligt luftigare läge.

Detaljplanen godkändes för granskning av bygg- och miljönämnden vid måndagens möte. Den går nu ut en runda till mellan 14 november och 5 december när folk kan tycka till.

Bildspel

I bildspelet kan du se några av trafikförslagen. Ursäkta för den dåliga skärpan, det handlar om skärmdumpar.

undefined
undefined
undefined
Illustration: Norconsult.
undefined
undefined
undefined
Den tänkta dispositionen av tomten. Illustration: Coop.
undefined
Så här föreslås butiken se ut, och vara placerad på tomten. Illustration: Coop.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!