Förslaget till detaljplan har varit utställt över sommaren och det kom in 13 skrivelser.
Klagomål kommer från flera boende, särskilt från området runt Jägarvägen, där butiken föreslås ha sina infarter.
Det påpekas att den vägen redan i dag har mycket trafik, med många gående och cyklister. Det sägs redan nu vara svårt att ta sig ut på Klockarbergsvägen vid vissa tidpunkter.
Påminner om Lidl-nej
Två klagande påminner om att livsmedelskedjan Lidl tidigare velat bygga på platsen, och att det avfärdades med orden "Platsen är ej lämplig för livsmedelsbutik". De undrar vad som rent sakligt har gjort att tomten nu blivit lämplig.
Det anmärks också på att planförslaget förtiger att det redan finns en livsmedelsbutik i området.
En person föreslår att affären ska byggas intill Erikslidsrondellen istället, mot bensinstationen. Då skulle man kunna använda redan existerande in- och utfart i ett område som inte är lika trafikerat. Personen menar att få bilister på E4 spontanhandlar, utan fler skulle välja butiken om det vet att det är lätt att ta sig dit och funkar bra med parkeringar.
Mer trafik via centrumbron
När det gäller trafik klagas det också på att statistiken över antalet fordon per dygn måste vara felaktig.
Det finns oro för att avsmalnad Kanalgata och ny centrumbro ska leda mer trafik via Lasarettsvägen och Klockarbergsvägen.
Flera som skrivit vill att kommunen ska hjälpa dem med bulleråtgärder redan i dag, med befintlig trafik.
Även från myndigheter finns en del invändningar när det gäller trafiken:
Gatuavdelningens förslag
Kommunens gatuavdelning vill slopa idén om dubbla körfält för den som svänger från Klockarbergsvägen till E4 söderut. Det blir för långt för gående att korsa hela vägen och risk att gående skyms. Istället föreslås ett särskilt körfält som ligger utanför rondellen och leder rakt ut på E4. Mellan körfälten ska det vara refug, vilket gör att gående bara behöver korsa ett körfält i taget.
Vidare föreslår gatuavdelningen att man flyttar gång- och cykelstråket ner mot stan bortanför Jägarvägen med en upphöjd gång- och cykelväg över Kockarbergsvägen. Sedan ska stråket fortsätta via Jägarvägen ner mot centrum. På så vis försvinner behovet av gång och cykelkorsning intill E4.
Kommunen föreslår också att busshållplatsen för södergående trafik på E4 som i dag ligger söder om rondellen flyttas till den norra sidan, när resenärer väntas vara på väg till den nya affären.
Trafikverket oroas
Trafikverket oroar sig för att affären ska ge många fler gående som kommer från öster och genar rakt över E4. Det är för långt till den närmaste gångtunneln under E4. Det påpekas att om E4 måste byggas om på något vis, så är det exploatören eller kommunen som ska bekosta det.
Länsstyrelsen om buller
Länsstyrelsen kräver att en bullerutredning görs, liksom en utredning om farligt gods, eftersom det transporteras på E4 väldigt nära den blivande affären.
Länsstyrelsen håller också med trafikverket och kommunen i vissa av trafikförslagen.
Bakgrund: Så är förslagen i detaljplanen.