Insändare: Rondell med separat infart är en bra idé

Not Found2017-12-11 16:38
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Håller med insändaren den 7 decemberangående trafiksituationen vid en etablering av Coop butik på Norrböle

Kommunens senaste nio mätningar ger en årlig trafikökning på 1,18 procent över tid och på Klockarbergsvägen blir det 2019 under maxtimmen 1 336 bilar per timme, alltså 22,3 bilar per minut eller drygt en bil var tredje sekund.

Det innebär att tresekundersregeln, som man fick lära sig i trafikskolan uppfylls inte. En vänstersväng från Jägarvägen och ut på Klockarbergsvägen under maxtimmen är rena kamikazeuppdraget.

Vid en högersväng har man cirka fem sekunder på sig att genomföra den. En vänstersväng från Klockarbergsvägen blir också svår. Accepterad tidslucka uppfylls inte vid en vänstersväng och knappast vid en högersväng. En sådan trafiksituation vill varken kunder eller Coop ha.

En rondell med separat infart till Coop skulle vara bra för alla och bulleråtgärderna blir troligen inte nödvändiga i samma omfattning, fler parkeringar för Coop, köerna vid arrangemang vid isladan och Folkets hus kommer knappt att påverka flödet till och från butiken. Jägarvägen får en bättre utfart mot Klockarbergsvägen.

Utan rondell och med växande trafik finns det risk att kunderna väljer en annan butik med bättre tillgänglighet. Det skulle kunna röra sig om 452 bilar under de tre värsta timmarna.

”Centrumbron kommer inte att ingå i något genomfartsstråk för biltrafik”, säger kommunen och räknar med 4 000 bilar per dygn förbi Södra Lasarettsvägen.

Hur ska man säkerställa att det inte blir ett genomfartsstråk via Klockarbergsvägen till E 4? Om 2 500 bilförare vill ta kortaste vägen från centrumbron uppstår en omöjlig situation under maxtimmarna för Coops kunder och boende i området.

Varför skjuta problemet framför sig? Ordna detta innan Coop börjar bygga butiken.Trafiken lär dessutom inte bli mindre vid en eventuell etablering av batterifabriken

Roger Andersson, Skellefteå