Flygskolan i Skellefteå var världens nordligaste

Flygskolan i Skellefteå var världens nordligaste

Skellefteå
Lästid cirka 4 min

Skelleftebladet skrev om planerna den 14 september 1937: Världens nordligaste flygutbildning skulle startas av Skellefteå Motorsällskap om åtta elever anmälde sig.

Från början tänkte man köpa in ett flygplan med pontoner för sjölandningar på sommaren och skidställ på vintern, men en sådan maskin skulle kosta hela 20000 kronor. 

Det flygplan man fastnade för var ett tjeckiskt Zlin XII till priset av cirka 9000 kronor. Det var utrustat med en motor på 45 hästkrafter och hade en flyghastighet av 135 km/h. Kabinen var tvåsitsig. Det fanns planer på att utrusta detta flygplan med både pontoner och skidor.

Man räknade med att få in åtta elever. De skulle bland annat visa upp intyg från trovärdiga personer dels om nyktert levnadssätt, dels att sökanden inte led av fallandesot. 

Redan innan annonseringen påbörjats hade två elever anmält sig.

Med åtta elever skulle kursavgiften bli 500 kronor varav 300 återbetalades av flygklubben när eleven fått flygcertifikat. Till avgiften kom även kostnaden för läkarundersökning i Uppsala. Efter att ha fått certifikat kunde eleven hyra flygplanet för 15 kronor per timme.

Redan innan annonseringen påbörjats hade två elever anmält sig. 

Flygskolan skulle förläggas till Bureå på gamla idrottsfältet. Fältet kunde ställas i ordning för bara några hundra kronor. Bureå kommun beslutade att med vissa förbehåll upplåta Grönnan som flygfält. Då kom Motorsällskapets ledning plötsligt på att det var för långt till Bureå – flygundervisningen skulle ske på Falkträskets is.

Detta påverkade speciellt en av eleverna, Assar Svensson, senare ägare av Skega och stor industriman på orten. Han var då inte speciellt intresserad av flygning. Men han hade en flickvän i Bureå och om flygutbildningen hölls där så skulle han under utbildningstiden komma närmare flickvännen och kunna bo billigt hos släktingar. 

Flygplanet döptes till Falken efter Falkträsket som var utbildningsplats.

Det nyinköpta flygplanet anlände måndag den 24 januari 1938 till Skellefteå och Falkträsket. Dagen efter drog flygskolan igång. Skelleftebladet och Motorsällskapet startade omedelbart en namngivningspristävlan som resulterade i att flygplanet döptes till Falken efter Falkträsket som var utbildningsplats. Utbildningsledaren Blomqvist var tidigare ambulansflygare. 

Åtta elever godkändes för den avslutande undervisningen. För Assar Svensson blev det sju timmars flygning med dubbelkommando och åtta timmar solo. Han har i sina memoarer berättat om sin första soloflygning under utbildningen:

"Jag skulle starta och flyga till 150 meters höjd, svänga vänster och gå ner i lä om märket och landvanlig ordning i motvind. På 150 meters höjd kom jag in i moln, vilket inte bekymrade mig någonting eftersom jag inte visste att det var farligt, eller rättare sagt omöjligt, att flyga i moln utan instrument. 

Detta visste fanjunkare Blomqvist desto mer om, och när jag landade utan bekymmer var han halvt avklädd. De som stod bredvid honom berättade efteråt att han var övertygad om att jag skulle störta och i sin ängslan eller raseri hade han börjat klä av sig. När jag öppnade huven tittade han på mig som om jag var ett spöke. Han hade ett mycket häftigt temperament och det var mycket intressant att se honom halvnaken växla ned från ängslan-/raseri stadiet till en mer sansad nivå."

undefined
1938-04-16

Gruppbild av lärare och elever i första flygkursen i Skellefteå: handelsresanden Holger Nilsson, Skellefteå, järnhandlare Gunnar Ejvemark, Skelleftehamn, smältverksarbetaren Erland Nilsson, Skelleftehamn, sergeant Harry Blomquist, Boden, gummiarbetaren Assar Svensson, Ersmark, ingenjörerna Nils Billing och Ingvar Bengtsson, Skellefteå, samt arbetaren Alvar Berglund, Boviken.

Det var utbildningsledaren och tidigare fanjunkare Blomqvist som senare rekommenderade Assar till att ingå i en värnpliktig reserv för flygplanet. Det ledde till att han blev Sveriges yngste provflygare och att han blev den förste svensk som flög amerikanska P 51 Mustang. 

Falken användes också till annat. Ett användningsområde var flygspaning för att klarlägga issituationen. I samband med det så trodde man sig den 13 april 1938 ha hittat tre försvunna dåligt utrustade säljägare från Ångermanland på isen i Bottenviken. Det visade sig dock vara andra säljägare. De sökta hade tagit sig till Finland.

Det verkar som att flygplanet slutade användas redan på hösten 1939.