Säljer dyr vattenflaska – påstås förebygga cancer

Skellefteå
Lästid cirka 10 min

Cancer, alzheimer, parkinson och diabetes. Det är några av de sjukdomar som sägs kunna förebyggas om man köper en dyr vattenflaska av ett Skellefteföretag. Men flera experter riktar skarp kritik – och när Norran synar ”hälsovattnet” avslöjas falska recensioner. Men Skelleftebon bakom företaget håller inte med om kritiken.

Vattenflaskan sägs vara högteknologisk och ha närmast mirakulösa hälsofördelar. Den ska kunna förebygga över 150 hälsobesvär: cancer, alzheimer, parkinson, och mycket mer.

Kan den verkligen vara så fantastisk?

När Norran granskar det dyra ”hälsovattnet” är det en annan bild som träder fram.

Vi kan bland annat avslöja förfalskade recensioner. Dessutom sågas vattenflaskan av forskare – och faller bokstavligen i bitar när vi ska testa den.

Men vi tar det från början. Vattenflaskan kallas ”Novia Hydrobottle” och har sålts och marknadsförts av Skellefteföretaget R.F Media AB. Det ordinarie priset för en vattenflaska är 1 399 kronor.

undefined
På hemsidan påstås det bland annat att vattenflaskan kan hjälpa till att förebygga diabetes, cancer, och många andra sjukdomar.

Flaskan sägs tillföra vätgas till vattnet, som i sin tur ska tillföra antioxidanter som förebygger ”oxidativ stress”, vilket alltså enligt företaget är roten till diabetes, cancer, insomni och olika sjukdomar som alzheimer och parkinson.

Kroppen producerar förvisso antioxidanter på egen hand, men det räcker inte, hävdas det på hemsidan. Det behövs ”extra från andra källor”.

undefined
Över hundra positiva recensioner – men inte en enda negativ.

På hemsidan finns recensioner från påstådda användare. Det finns inte ett enda dåligt betyg. En person skriver:

”Som en stor vattenentusiast blev jag kär i Hydrobottle vid första användningen”.

Men det finns tecken på att några av recensionerna kan vara påhittade. En recensent kallar sig till exempel ”Jarl Knutsson”, men någon sådan person finns inte folkbokförd i Sverige.

Det ska visa sig att våra misstankar stämmer – mer om det senare i texten.

Forskare kritiska

Vi tar kontakt med professor Dan Larhammar, styrelseledamot i föreningen Vetenskap och folkbildning samt expert på pseudovetenskap. Han ser flera varningstecken i marknadsföringen av vattenflaskan.

– Den bär tydliga tecken på pseudovetenskap. Vattnet påstås ha effekt på väldigt många olika typer av hälsobesvär vilket inte är rimligt. Det är citat av experter som är svåra att spåra och recensioner från privatpersoner som alla är väldigt entusiastiska, säger han.

undefined

Marknadsföringen är osaklig och överdriven.

Dan Larhammar

Styrelseledamot föreningen Vetenskap och Folkbildning

På hemsidan finns en länk till en sammanställning av 1 300 studier om hälsoeffekterna av vätgas. Den absoluta merparten av studierna kategoriseras som ”positiva”, men det framgår inte hur urvalet har gjorts.

Dan Larhammar utesluter inte att vätgasberikat vatten kanske kan ha vissa positiva effekter. Men det finns inga studier som visar det på ett övertygande sätt, säger han. Att många studier presenteras behöver inte heller betyda så mycket utan det avgörande är vilken kvalitet de har.

– Det finns till exempel tidskrifter som publicerar vad som helst bara författarna betalar.

undefined
Det påstås att flaskans ordinarie pris är 1 399 kronor, men under de månader vi granskat företaget har den alltid sålts till ett ”kortvarigt” extrapris.

Vad säger du om påståendena att flaskan kan förebygga bland annat cancer?

– Ett så allvarligt påstående behöver synnerligen gediget underlag. Det finns såvitt jag vet ingen cancerstudie som har upprepats som talar för det. Dessutom behöver i så fall mekanismen kartläggas så att inga oväntade biverkningar kan uppstå. Kommer verkligen vätgas i vatten som dricks att nå fram till tumörceller i kroppen?

– Jag tolkar detta som ett billigt sätt att marknadsföra något som är väldigt lätt att tillverka. Det är lätt att hälla upp vatten och påstå både det ena och det andra, men jag anser att marknadsföringen är osaklig och överdriven, säger Dan Larhammar.

undefined
Instruktionsboken är skriven på bristfällig engelska. Påståenden om möjligheten att förebygga cancer, diabetes och andra sjukdomar återkommer.

Ulf Ellervik, professor i organisk kemi vid Lunds tekniska högskola, ser inte heller någon poäng med vätgasberikat vatten.

– Vi har oerhört begränsad möjlighet att ta upp vätgas från vatten, i synnerhet om vi dricker det – vi kommer bara att andas ut det igen. Det finns studier där man låtit människor med inflammationer andas nästan ren vätgas och det har gett viss effekt, men det är något helt annat.

– Jag tror att vi med gott samvete kan avfärda vätgas-vatten som en bluff, säger han.

undefined

Vi kan nog med gott samvete avfärda vätgas-vatten som en bluff.

Ulf Ellervik

Professor i organisk kemi vid LTH

Vi väljer att beställa vattenflaskan för att undersöka den närmare. Under de månader vi granskat företaget har flaskan alltid sålts till ett påstått extrapris på 699 kronor.

Flaskan fraktas från Kina och när den väl dyker upp är den förpackad i en låda med en QR-kod. Vi skannar koden och kommer då till en Google-sida där synbart identiska vattenflaskor saluförs till mycket lägre pris.

undefined
Det tar flera veckor för oss att få vattenflaskan – den skickas från Kina.

Bruksanvisningen är bristfällig och skriven på dålig engelska, men vi läser oss till att flaskan ska laddas med en USB-sladd och därefter fyllas med vatten. Sedan trycker man på en knapp för att starta en så kallad elektrolys, vilket ska tillföra vätgas och syrgas till vattnet.

”Mycket tveksam”

Frågan är om detta ens fungerar? För att ta reda på det stämmer vi träff med Thomas Wågberg, professor i fysik vid Umeå universitet. Han är inte imponerad av produkten.

– Det är fullt möjligt att producera vätgas på det sättet som beskrivs. Men flaskan är väldigt ”rapplig” och jag är mycket tveksam till att den är tät nog eftersom vätgas diffunderar väldigt lätt. Det är helt enkelt svårt att hålla vätgas instängt.

När vi skruvar upp korken uppstår inget övertryckljud. Enligt Thomas Wågberg är detta ett tecken på att vätgasen går ut i luften direkt.

undefined
Thomas Wågberg, professor i fysik vid Umeå universitet, tycker inte att vattenflaskan håller måttet.
undefined
”Det blir allt lättare att sprida ovetenskapliga trender på sociala medier, och allt svårare att se igenom dem”, konstaterar Thomas Wågberg apropå att vätgasberikat vatten blivit omtalat på till exempel Tiktok.

Botten på flaskan är löstagbar och det visar sig att den inte sitter fast ordentligt. När vi gör om processen lossnar botten och vattnet läcker ut.

– De lyckas inte ens hålla vattnet innestängt! Hur ska vätgasen då behållas? Jag är högst tveksam till den här produkten, särskilt till det höga priset.

Han är dessutom kritisk till att själva elektrolys-anordningen är i direkt kontakt med vattnet.

– Elektroderna och membranet riskerar att frigöra diverse metall-nanopartiklar i vattnet, vilket snarare kan tänkas ge negativa effekter. Men jag är ingen läkare, så jag kan inte säga säkert.

undefined
Flaskan klarade en användning. Sedan började det läcka vatten.
undefined
När man trycker på knappen börjar det bubbla till. Flaskan lyser upp i blått under tre minuter, sedan är vattnet färdigt att dricka.

Elektrolys

Allting tyder på att vattenflaskan tillverkar vätgas genom en kemisk process som kallas elektrolys.

I ett elektrolysrör spjälkas vatten till vätgas och syre med hjälp av el.

Men vätgas har låg löslighet i vatten – och det är tveksamt om vattenflaskan i fråga ens klarar att behålla vätgasen.

”Det är den lättaste av molekyler, så den är svår att hålla innestängd”, konstaterar Thomas Wågberg.

Han håller med Dan Larhammar och Ulf Ellervik om att marknadsföringen av vattenflaskan är osaklig.

– Jag är högst tveksam till att det finns några vetenskapliga belägg för allt som påstås. Det där med att det skulle förebygga cancer, Alzheimers, Parkinsons och så vidare... det tolkar jag som ren humbug, säger han.

Svarar på kritiken

Personen bakom företaget R.F Media AB, som marknadsför och säljer Novia Hydrobottle, är Skelleftebon Rasmus Falk Skytte. Vi kontaktar honom för att ställa frågor och upptäcker då att han har tagit ner sajten.

Varför det?

– Det är för att jag inte har marknadsfört produkten på typ en månad. Jag har funderat på att gå vidare och göra annat, säger han.

Falk Skytte har hållit på med försäljningen sedan årsskiftet och säger sig ha sålt mellan 400 och 500 vattenflaskor under den perioden. Han gör det genom så kallad dropshipping.

Det är en affärsmodell som innebär att man inte själv lagerhåller de varor man säljer. I stället köps produkten in från tredjepart, ofta en grossist utanför EU, när en order kommer in.

Rasmus Falk Skytte säger att han själv betalar ungefär 380 kronor per vattenflaska.

Är det då försvarbart att sälja dem vidare för 1 399 kronor styck?

– Ja, det måste vara minst tre gånger inköpspriset för att det ska bli ekonomiskt gångbart. Jag ska också ha råd med till exempel annonsering. Jag har bland annat annonserat i sociala medier och på Google.

undefined
En sökning på ”Hydrogen water” ger många resultat på sociala medie-appen Tiktok, där trender brukar synas först.

Han understryker att han ganska snart sänkte priset, eftersom ”det helt enkelt var för dyrt”.

Är det inte missvisande att sänka priset under flera månader och ändå kalla det för ett ”kortvarigt erbjudande”?

– Jag kan förstå att man kan tycka det. Men frågan är väl vad som är ”tillfälligt”? Är det en månad eller en vecka? Svårt att säga.

Vi påpekar att vi hittat synbart identiska vattenflaskor som ”bara” kostat runt 200 kronor.

– Det är grejen med de stora varuhusen, de beställer så stora volymer att de kan pressa sina priser. Jag kan inte göra det på samma sätt utan får försöka skapa mervärde på andra sätt. Till exempel genom att vara bättre på kundservice, säger Rasmus Falk Skytte.

undefined
När vi skannar den medföljande QR-koden får vi upp vattenflaskor som ser likadana ut – men är betydligt billigare.

Men 1 399 kronor för en produkt som också säljs för 200 kronor? Det är en enorm skillnad.

– Jag förstår att man kan reagera på det. Men jag tycker inte det är orimligt. Jag måste ju kunna gå med vinst.

Så hur mycket har du tjänat på detta?

– Inte mycket. Jag har knappt kunnat ta ut en lön på det.

– Samtidigt har det varit väldigt kul. Många är nöjda och har skrivit att vattenflaskan känns bra, det är ett kvitto på att man gör någonting bra.

Medger: Har fejkat recensioner

Till en början bedyrar Rasmus Falk Skytte att det inte är något konstigt med recensionerna på hemsidan.

Men när vi ställer fler frågor börjar det låta annorlunda.

– Alltså, jag kan själv reglera vilka recensioner jag vill visa. Jag ska vara helt transparent nu och säga att jag har dolt en trestjärnig recension, det var en person som tyckte att leveranstiden var lång. Och en enstjärnig, det var en kund som skrev att flaskan var trasig. Men den sista har jag hanterat. Jag skrev till kunden och skickade en ny vattenflaska.

Men det är ju vilseledande?

– Ja, och det kan jag stå för.

Ser du inga problem med det?

– Det är kanske inte jätteschysst. Samtidigt har jag ju hjälpt den kunden så att den är nöjd. Då känner jag i mitt hjärta att det är ”fair”.

Vissa av namnen verkar också vara påhittade?

– Så är det. Några av recensionerna har jag lagt till själv. Jag har inte skrivit någon text till, bara betygsatt med stjärnor.

Varför då?

– För att ”uppa” min volym så att det ska se bra ut.

Då ljuger du ju?

– Det är inte så snyggt, nej. Men jag har försökt hålla mig till att i alla fall inte skriva recensioner, utan bara betygsätta med stjärnor.

Rasmus Falk Skytte berättar att han själv designat hemsidan.

Vad har du för belägg för att den här vattenflaskan ska kunna hjälpa mot till exempel cancer?

– Om du läser själv så står det ju om det, det som kallas oxidativ stress. Jag har försökt läsa på ganska mycket själv också. Men jag är ju ingen forskare, jag har bara läst studierna och försökt förstå allting. Det finns jättemånga studier.

Till en gräns kan man vara ganska aggressiv i sin marknadsföring.

Rasmus Falk Skytte

Du fuskar ju med recensionerna. Då kan du också tänkas ha skarvat med andra påståenden?

– Det gör jag inte. Jag har läst studierna och försökt vinkla det på ett bra sätt.

Experterna jag pratat med säger att påståendena är osakliga och överdrivna.

– Jag håller med om att det måste forskas mer på det. Det finns för lite forskning, men det görs samtidigt väldigt mycket forskning.

Är det verkligen ansvarigt av dig att påstå detta om ”150 olika hälsobesvär”, då?

– Jag har ju inte sagt att det kommer hjälpa, utan att det ”kan” hjälpa. Det är kanske en balansgång hur hårt man ska formulera det.

Och vad tycker du?

– Till en gräns kan man vara ganska aggressiv i sin marknadsföring. Man vill ju inte skrämma folk, men ändå att folk ska må bra och framför allt uppmana till att läsa på. Jag tycker inte att det är oansvarigt.

– Jag hade inte ens behövt hänvisa till studier för att sälja. Folk hade ändå köpt. Men jag vill ju att folk ska läsa på, förstå och bygga en egen uppfattning.

Jag tror att vätevatten har väldigt många hälsofördelar.

Rasmus Falk Skytte

Tror du på allt detta själv?

– Ja, ju mer jag läser på, desto mer tror jag verkligen det. Sedan är det ju frågan vilka nivåer vi pratar om. Men jag tror att vätevatten har väldigt många bra hälsoeffekter.

När vi kikade på flaskan fanns tecken på att den kanske inte är tät nog att behålla vätgasen. I så fall är den värdelös?

– Innan jag började med detta bad jag mina leverantörer att köpa ett instrument för att mäta nivåerna. Då var det skillnad. Det var ganska markant skillnad. Det var en jäkla skillnad.

– Mycket försvinner kanske, koncentrationen hade kanske kunnat vara ännu högre. Men de hävdar att vätgasen sitter kvar i ungefär 30 minuter, så då sa jag ”kör”.

Och hur ser du på farhågan att metallpartiklar kan spridas i vattnet?

– Det är ingenting jag tänkt på. Jag har litat på mina leverantörer. Det ska ju vara säkert ur livsmedelsynpunkt.

– Det känns konstigt om mina leverantörer, seriösa företag, skulle vilja tokblåsa alla. Flaskan säljs ju över hela världen och i så fall borde den väl ha blivit bannad vid det här laget.

Kommer du fortsätta att sälja den här flaskan?

– Nej, nej det tror jag inte. Jag kommer gå vidare med andra grejer tror jag. Man utvecklas och lär sig under vägens gång, säger Rasmus Falk Skytte.