SMHI har gått ut med en varning för den stora till extrema risken för skogsbrand i större delen av Norrland, och nyligen utfärdades ett eldningsförbud i Västerbotten.
Daniel Haarala, regional insatsledare i Västerbotten och Norrbotten, sa tidigare till Norran att det är risknivåer han inte sett på tio år.
För att stoppa skogsbränder innan de härjar på riktigt kallas Skellefteå motorflygklubb in. Sedan ungefär en vecka tillbaka flyger de över länet två gånger dagligen för att leta efter bränder i ett tidigt skede.
Norran hängde med på en spaningsrunda i luften.
Under brandflygen är det mycket enklare förhållanden. Det är till exempel alltid soligt väder.
Fredrik Johansson
pilot, Skellefteå motorflygklubb
Täta samarbeten
Uppdraget att spana efter bränder ska göras två gånger per dag längs två rutter som täcker stora delar av Västerbottens län. Skellefteå motorflygklubb har ett samarbete med Umeå flygklubb där de turas om att flyga längs den västra rutten, som går mellan Malå och Ormsjön, och den östra rutten, som går mellan Skellefteå och Fredrika.
På torsdagseftermiddagen är det Fredrik Johansson, pilot, och Heather Rigg, spanare, som ska flyga längs den östra rutten.
Efter att planet, en Piper PA28 från 1984, genomgått en kontroll klättrar vi in i och Fredrik Johansson anropar flygtornet.
– Bana tio. Klart starta. Sigurd Adam Adam, säger han.
– Är ni redo? Då kör vi!
Och så lyfter vi från marken.
Upptäckten: Brand efter tågen
Den drygt 40 mil långa rutten startar i Skellefteå, passerar Vindeln, Fredrika, Norsjö och sedan tillbaka till start. Vi håller oss mellan 3 000 och 4 000 fot (ungefär 1 000–1 200 meter) över marken.
I höjd med Hällnäs, Vindelns kommun, reagerar Heather.
– Det är något till höger, Fredrik.
Vi åker närmare och mycket riktigt – det brinner på järnvägen. Branden är dock redan känd av räddningstjänsten. De är redan på plats.
– Järnvägen är en vanlig orsak till bränder när det slår gnistor och så, säger Fredrik.
Heather tar upp en mobiltelefon och fotar branden för att rapportera till räddningstjänsten via en app. Allt dokumenteras och sedan åker vi vidare.
– Det är de små bränderna som är viktiga att hitta, men ibland har de hunnit bli riktigt stora bränder där man ser hur det glöder i träden och flyger flammor. De är väldigt lätta att hitta från luften, inte alltid från backen, säger Fredrik.
Ledtrådar i det gröna
Det här är tredje gången som Heather Rigg följer med på uppdraget som spanare.
– Jag letar efter rökpelare och försöker jämföra om det är bränder som vi känner till eller om det är en ny brand. Om jag ser någonting så flyger piloten närmare för att bekräfta om det är en ny brand eller inte, säger hon.
– Ibland är det lätt att upptäcka, som idag – man kunde se ganska direkt att det var någonting. Ibland är det svårare, för det man sett kan också vara något annat. Det kan också vara solen som speglas på en sjö eller damm från en bil på en grusväg.
För att allt hon ser inte bara ska flyta ihop sorterar hon efter vilka färger hon ser.
– Det börjar med att nästan allt är grön skog, men sedan delar jag in i "grönt" eller "inte grönt". Om det jag ser inte är grönt – då tittar jag närmare på det. Är det rök, förändras formen eller färgen i det jag ser...
Det känns verkligen som att vi gör nytta.
Fredrik Johansson
pilot, Skellefteå motorflygklubb
Hur känns det när man väl hittat en brand?
– Det känns verkligen som att vi gör nytta. Att när vi flyger och hittar något så känns det verkligen att det vi gör är viktigt, säger Fredrik.
Heather fyller i:
– Även idag när vi hittade en brand som de redan kände till, då kan vi bekräfta det. Har den spridit sig eller inte. Är det fortfarande bra läge. Det känns bra, för det behöver inte bli större i onödan. Blir det för stort är det svårare att kontrollera.
Höga krav på olika uppdrag
Skellefteå motorflygklubb har hjälpt till att scanna av områden efter bränder i över 50 år.
För att få flyga den här typen av brandflyg behöver piloten ha minst 100 flygtimmar i ryggen. Klubben får också andra uppdrag, men de ställer andra krav.
– Under brandflygen är det mycket enklare förhållanden. Det är till exempel alltid soligt väder. Andra uppdrag som vi får kan handla om att leta efter försvunna personer eller söka över vatten efter båtolyckor, men då kan det vara helt andra väderförhållanden. Det ställer högre krav på piloten som då måste ha flugit i minst 200 timmar, säger Fredrik Johansson.
Han berättar att den här typen av brandbevakning utförs av olika flygklubbar i hela landet och att det är räddningstjänsten som brukar lägga beställningarna.
– Räddningstjänsten är beroende av brandflyget på så sätt att det är svårt för dem att hitta exakt var en brand är. Om en brand är rapporterad och de vet bara ett ungefärligt område, då kan vi åka upp och visa – exakt här är den, säger Fredrik och fortsätter:
– Vi rapporterar också hur stor branden är och hur det ser ut i området. Är det ett träsk runtomkring kan de låta det brinna, eller om de behöver sätta in stora resurser. De har nog en del användning för oss.
Så fungerar uppdraget
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ansvarar för bland annat övergripande inriktning, finansiering och uppföljning av skogsbrandbevakningen.
Länsstyrelsen ansvarar för den praktiska delen av skogsbrandbevakningen, exempelvis vilka rutter som ska flygas och hur ofta.
Skellefteå motorflygklubb får en beställning från räddningstjänstens inre befäl att åka ut på uppdragen. Piloterna har även kontakt med och rapporterar till SOS alarm.
I hela Sverige upptäcktes 44 bränder genom skogsbrandbevakningen år 2024. Året innan upptäcktes 119 skogsbränder.
Källa: MSB & Skellefteå motorflygklubb