EXTREMTORKAN: Letar efter skogsbränder från ovan

Skellefteå
Lästid cirka 4 min

– Det är någonting till höger. Ser du? säger Heather Rigg och pekar.
Det är brandrök. Heather är spanare på Skellefteå motorflygklubb och är uppe i luften tillsammans med piloten Fredrik Johansson för att fånga upp skogsbränder i ett tidigt skede.
Risken för skogsbränder är extremt hög på grund av torkan, så två gånger per dag lyfter ett mindre flygplan från Skellefteå för att scanna länet. 

SMHI har gått ut med en varning för den stora till extrema risken för skogsbrand i större delen av Norrland, och nyligen utfärdades ett eldningsförbud i Västerbotten. 

Daniel Haarala, regional insatsledare i Västerbotten och Norrbotten, sa tidigare till Norran att det är risknivåer han inte sett på tio år.

Flygplanet behöver full tank innan vi lyfter.
Flygplanet behöver full tank innan vi lyfter.
För några år sedan hittade Fredrik Johansson en brand när han flög för Piteå där det blev skarpt läge. ”Det var en brand som hade övervintrat. Det hade gått ner sig i backen och började glöda, så när det blev torrt igen började det brinna.”
För några år sedan hittade Fredrik Johansson en brand när han flög för Piteå där det blev skarpt läge. ”Det var en brand som hade övervintrat. Det hade gått ner sig i backen och började glöda, så när det blev torrt igen började det brinna.”

För att stoppa skogsbränder innan de härjar på riktigt kallas Skellefteå motorflygklubb in. Sedan ungefär en vecka tillbaka flyger de över länet två gånger dagligen för att leta efter bränder i ett tidigt skede.

Norran hängde med på en spaningsrunda i luften.

 

Under brandflygen är det mycket enklare förhållanden. Det är till exempel alltid soligt väder.

Fredrik Johansson

pilot, Skellefteå motorflygklubb

Täta samarbeten

Uppdraget att spana efter bränder ska göras två gånger per dag längs två rutter som täcker stora delar av Västerbottens län. Skellefteå motorflygklubb har ett samarbete med Umeå flygklubb där de turas om att flyga längs den västra rutten, som går mellan Malå och Ormsjön, och den östra rutten, som går mellan Skellefteå och Fredrika.

Både Heather Rigg och Fredrik Johansson tycker att det känns bra att flyga på skogsbrandbevakning. ”Det är ett väldigt viktigt arbete”, säger Fredrik.
Både Heather Rigg och Fredrik Johansson tycker att det känns bra att flyga på skogsbrandbevakning. ”Det är ett väldigt viktigt arbete”, säger Fredrik.
Den östra slingan startar i Skellefteå och slutar i skellefteå och är ungefär 40 mil lång.
Den östra slingan startar i Skellefteå och slutar i skellefteå och är ungefär 40 mil lång.
Innan avfärd visar Fredrik Johansson de båda slingorna som de flyger.
Innan avfärd visar Fredrik Johansson de båda slingorna som de flyger.
”Man kan säga att på en femgradig skala ligger brandrisken på en sexa just nu”, säger Fredrik Johansson, pilot.
”Man kan säga att på en femgradig skala ligger brandrisken på en sexa just nu”, säger Fredrik Johansson, pilot.

På torsdagseftermiddagen är det Fredrik Johansson, pilot, och Heather Rigg, spanare, som ska flyga längs den östra rutten.

Efter att planet, en Piper PA28 från 1984, genomgått en kontroll klättrar vi in i och Fredrik Johansson anropar flygtornet.

– Bana tio. Klart starta. Sigurd Adam Adam, säger han.

– Är ni redo? Då kör vi!

Och så lyfter vi från marken.

MSB har tillfälligt skickat upp två vattenbombare och piloter. Här tillsammans med piloten Anders Pettersson (höger) från Skellefteå motorflygklubb som nyligen avslutat förmiddagens skogsbrandbevakning.
MSB har tillfälligt skickat upp två vattenbombare och piloter. Här tillsammans med piloten Anders Pettersson (höger) från Skellefteå motorflygklubb som nyligen avslutat förmiddagens skogsbrandbevakning.
MSB har skickat upp piloter och vattenbombande flygplan som står i beredskap för att snabbt kunna rycka ut vid en skogsbrand.
MSB har skickat upp piloter och vattenbombande flygplan som står i beredskap för att snabbt kunna rycka ut vid en skogsbrand.
Skellefteå motorflygklubb använder sig av ett plan av modell Piper PA28 från 1984.
Skellefteå motorflygklubb använder sig av ett plan av modell Piper PA28 från 1984.

Upptäckten: Brand efter tågen

Den drygt 40 mil långa rutten startar i Skellefteå, passerar Vindeln, Fredrika, Norsjö och sedan tillbaka till start. Vi håller oss mellan 3 000 och 4 000 fot (ungefär 1 000–1 200 meter) över marken.

I höjd med Hällnäs, Vindelns kommun, reagerar Heather.

Heather Rigg är ny som spanare. Det här är tredje gången hon utför uppdraget.
Heather Rigg är ny som spanare. Det här är tredje gången hon utför uppdraget.

– Det är något till höger, Fredrik.

Vi åker närmare och mycket riktigt – det brinner på järnvägen. Branden är dock redan känd av räddningstjänsten. De är redan på plats.

– Järnvägen är en vanlig orsak till bränder när det slår gnistor och så, säger Fredrik.

Under torsdagens slinga upptäcker Heather en brand längs en järnväg i Hällnäs. Räddningstjänsten är redan på plats.
Under torsdagens slinga upptäcker Heather en brand längs en järnväg i Hällnäs. Räddningstjänsten är redan på plats.
När teamet upptäckt en brand fotar de från ovan och skickar direkt till räddningstjänsten.
När teamet upptäckt en brand fotar de från ovan och skickar direkt till räddningstjänsten.

Heather tar upp en mobiltelefon och fotar branden för att rapportera till räddningstjänsten via en app. Allt dokumenteras och sedan åker vi vidare.

– Det är de små bränderna som är viktiga att hitta, men ibland har de hunnit bli riktigt stora bränder där man ser hur det glöder i träden och flyger flammor. De är väldigt lätta att hitta från luften, inte alltid från backen, säger Fredrik.

Skogsbrandbevakning utförs av flygklubbar runt hela Sverige.
Skogsbrandbevakning utförs av flygklubbar runt hela Sverige.

Ledtrådar i det gröna

Det här är tredje gången som Heather Rigg följer med på uppdraget som spanare.

– Jag letar efter rökpelare och försöker jämföra om det är bränder som vi känner till eller om det är en ny brand. Om jag ser någonting så flyger piloten närmare för att bekräfta om det är en ny brand eller inte, säger hon.

Heather håller bland annat utkik efter avvikande färger för att upptäcka bränder.
Heather håller bland annat utkik efter avvikande färger för att upptäcka bränder.

– Ibland är det lätt att upptäcka, som idag – man kunde se ganska direkt att det var någonting. Ibland är det svårare, för det man sett kan också vara något annat. Det kan också vara solen som speglas på en sjö eller damm från en bil på en grusväg.

För att allt hon ser inte bara ska flyta ihop sorterar hon efter vilka färger hon ser.

– Det börjar med att nästan allt är grön skog, men sedan delar jag in i "grönt" eller "inte grönt". Om det jag ser inte är grönt – då tittar jag närmare på det. Är det rök, förändras formen eller färgen i det jag ser...

Det känns verkligen som att vi gör nytta.

Fredrik Johansson

pilot, Skellefteå motorflygklubb

Hur känns det när man väl hittat en brand?

– Det känns verkligen som att vi gör nytta. Att när vi flyger och hittar något så känns det verkligen att det vi gör är viktigt, säger Fredrik.

Heather fyller i:

– Även idag när vi hittade en brand som de redan kände till, då kan vi bekräfta det. Har den spridit sig eller inte. Är det fortfarande bra läge. Det känns bra, för det behöver inte bli större i onödan. Blir det för stort är det svårare att kontrollera.

Vissa bränder är lättare att upptäcka än andra. Bild från tidigare tillfälle.
Vissa bränder är lättare att upptäcka än andra. Bild från tidigare tillfälle.
Om branden härjar på ett område som är omringat av vatten är läget inte lika akut. Bild från tidigare tillfälle.
Om branden härjar på ett område som är omringat av vatten är läget inte lika akut. Bild från tidigare tillfälle.
Vissa bränder är lättare att upptäcka än andra. Bild från tidigare tillfälle.
Vissa bränder är lättare att upptäcka än andra. Bild från tidigare tillfälle.

Höga krav på olika uppdrag

Skellefteå motorflygklubb har hjälpt till att scanna av områden efter bränder i över 50 år.

För att få flyga den här typen av brandflyg behöver piloten ha minst 100 flygtimmar i ryggen. Klubben får också andra uppdrag, men de ställer andra krav.

– Under brandflygen är det mycket enklare förhållanden. Det är till exempel alltid soligt väder. Andra uppdrag som vi får kan handla om att leta efter försvunna personer eller söka över vatten efter båtolyckor, men då kan det vara helt andra väderförhållanden. Det ställer högre krav på piloten som då måste ha flugit i minst 200 timmar, säger Fredrik Johansson.

På flygplatsen står två gula vattenbombare (Air Tractor Fire Boss 802) som MSB tillfälligt skickat upp.
På flygplatsen står två gula vattenbombare (Air Tractor Fire Boss 802) som MSB tillfälligt skickat upp.

 

Piper PA28.
Piper PA28.
Fredrik Johansson var själv inte med och flög under extremtorkan 2018, men han har fått berättat för sig att vyerna från planet såg ut som ett slagfält. ”Det var rökpelare och bränder överallt”, säger han.
Fredrik Johansson var själv inte med och flög under extremtorkan 2018, men han har fått berättat för sig att vyerna från planet såg ut som ett slagfält. ”Det var rökpelare och bränder överallt”, säger han.
Länst fram i planet sitter en kompass.
Länst fram i planet sitter en kompass.
Piper PA28.
Piper PA28.

Han berättar att den här typen av brandbevakning utförs av olika flygklubbar i hela landet och att det är räddningstjänsten som brukar lägga beställningarna.

– Räddningstjänsten är beroende av brandflyget på så sätt att det är svårt för dem att hitta exakt var en brand är. Om en brand är rapporterad och de vet bara ett ungefärligt område, då kan vi åka upp och visa – exakt här är den, säger Fredrik och fortsätter:

– Vi rapporterar också hur stor branden är och hur det ser ut i området. Är det ett träsk runtomkring kan de låta det brinna, eller om de behöver sätta in stora resurser. De har nog en del användning för oss.

Under flygturen fick Norrans reporter prova att styra en kort stund.
Under flygturen fick Norrans reporter prova att styra en kort stund.
Norrans reporter blev bara lite illamående under resan. Observera att hon inte behövde kasta upp.
Norrans reporter blev bara lite illamående under resan. Observera att hon inte behövde kasta upp.

Så fungerar uppdraget

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ansvarar för bland annat övergripande inriktning, finansiering och uppföljning av skogsbrandbevakningen.

Länsstyrelsen ansvarar för den praktiska delen av skogsbrandbevakningen, exempelvis vilka rutter som ska flygas och hur ofta.

Skellefteå motorflygklubb får en beställning från räddningstjänstens inre befäl att åka ut på uppdragen. Piloterna har även kontakt med och rapporterar till SOS alarm.

I hela Sverige upptäcktes 44 bränder genom skogsbrandbevakningen år 2024. Året innan upptäcktes 119 skogsbränder.

Källa: MSB & Skellefteå motorflygklubb