Efter åtta år: Östra navet blev klart till slut

Efter åtta år: Östra navet blev klart till slut

Skellefteå
Lästid cirka 6 min

Efter åtta år är det mesta fullbordat.
Östra navet är fyllt med kommunal verksamhet, men vägen har varit lång och kantad av överraskningar och kriser.
Här berättar vi historien om när en gammal fabrik skulle bli en funktionell arbetsplats.

Det börjar med en nedlagd fabrik; Wipro, som gjorde hydraulik till fordon. Deras verksamhet hade krympt så mycket att de lämnade huset och flyttade till en annan lokal. 

Kvar blev en fastighet som Skellefteå Industrihus köpte för 18 miljoner. Året var 2015.

undefined
Originalet: Ett industrihus som var byggt 1964, men nu var tömt på verksamhet.

Syftet var att i första hand flytta samhällsbyggnads verkstäder och förråd från Morön. Tomten behövdes för mer stadsnära verksamhet nämligen skola (Floraskolan) och idrottshall.

I andra hand såg kommunledningen möjlighet att flytta Räddningstjänsten, de hade i vilket fall som helst behov av modernare lokaler. Dessutom var (och är) även deras tomt intressant för expansion.

Till sist fanns möjlighet att flytta Skelleftebuss och skapa mer samordnade ytor för dem. Det frigav en stor tomt som ska användas för en fotbollshall och möjligen på sikt även ett gymnasium.

Tre tomter fanns alltså på plussidan. Samt en tanke om att varje verksamhet skulle ha mindre ytor än förr. Funktionsbaserade ytor som var modernt för kontor skulle användas i jätteformat för grova arbeten och stora fordon.

Verkstäder och en del annat skulle vara gemensamt.

undefined
Oktober 2016. Norrans första besök. Kommunen har börjat sin planering medan Wipro tar ut sina sista maskiner.

Norran gjorde första besöket i oktober 2016. Det kändes lite sorgligt och nästan spöklikt att gå runt i en så stor och öde lokal, totalt 19 000 kvadratmeter. Huset var i princip ett stort skal.

Planeringen hade börjat och jag kallade projektet "Stans största pussel”. Det var oklart vilka delar av huset som de olika hyresgästerna skulle ha, men i grova drag skulle de ha egna ytor i ytterkanterna och gemensamma verkstäder/lager i mitten. 

Kontoren skulle finnas där Wipro hade haft sina kontor.  

undefined
Maj 2017. Invändig rivning har börjat.

De tre verksamheterna deltog i planeringen och det visade sig snart finnas svårigheter. 

När det gäller bussarna så ville Skellefteå Buss ha genomkörning så man slipper backa in, i synnerhet med tanke på de långa dragspelsbussarna. Men även om huset var gigantiskt var genomkörning svår att ordna på grund av alla pelare. Särskilt som huset ligger nära tomtgränsen mot norr, vilket är ett problem för stora fordon än i dag. 

Till slut bestämdes att Skellefteå Buss skulle få en ny byggnad för sin verkstad, och där sprack alltså idén om att rymma allt i huvudbyggnaden.

undefined
Maj 2017. Ytterväggar fick rivas för att de var i för dåligt skick.

Nästa fråga var Räddningstjänsten. De kunde inte dela verkstad med andra, eftersom brandmännen ska ha nära till sina kläder och grejer när det blir utryckning. Visserligen reparerar de inte bilar, men de gör småfix i verkstaden medan de väntar på larm.

Av samma skäl behövde de en egen tvätthall, liksom kontor, fikarum, omklädningsrum med mera. 

Räddningstjänsten fick därför helt egna ytor med alla funktioner de behöver. Där sprack än en gång tanken om gemensamma ytor. 

undefined
April 2018. Det stora huset med tvätt- och spolhallar togs i bruk. Här syns bilarna som tömmer avlopp, de har helt egen yta av hygienskäl.

Ännu en verksamhet som delvis behövde egna ytor var avdelningen för dricksvatten. Av hygienskäl får inte nya vattenmätare och annan utrustning smittas av parasiter. Därför fick de en egen verkstad, där det råder besöksförbud. 

Spruckna planer igen!

Slutresultatet nu när huset är komplett är att i stort sett allt fick egna lokaler.

Det enda som i viss mån är gemensamt är lunch- och omklädningsrum. Kontor är delvis samlade i samma område, men varje avdelning sitter för sig. 

undefined
April 2018. Kommunens stora centralförråd flyttar in.

Eftersom Skelleftebuss fick en ny byggnad svällde även ytorna. Det blev vakant plats i huvudbyggnaden, i centrum av huset där man inte kan titta ut genom något fönster. Där placerades en verksamhet inom socialkontoret som ger meningsfull sysselsättning, Utisam. Den hade tidigare varit i hyrda lokaler. 

I de allra innersta vrårna ska det göras magasin för museet samt för kommunarkivet (gamla handlingar).

Fabriken var från början 19 000 kvadratmeter stor. Nu har Östra navet 34 000 kvadratmeter bebyggd yta, garage inräknat. 

undefined
September 2018. Samhällsbyggnads verkstad flyttar in. Där lagas och servas alla kommunala fordon.

Men mest känt för allmänheten är nog det faktum att bygget blev så mycket dyrare än beräknat. Det berodde på ökade ambitionsnivåer, större ytor med nya byggnader, mark som behövde saneras samt oklarheter om kontraktet med byggfirman.  

Den första summa som nämndes var 150 miljoner. 

Byggandet gjordes som så kallad partnering. Byggherre var Skellefteå Industrihus (dotterbolag i kommunkoncernen) och de samarbetade tätt med ett byggföretag. Företaget gjorde projekteringen, tog ett omfattande ansvar och kunde ta betalt i löpande räkning.

undefined
Februari 2019. Utisam flyttar in (Ut i samhället).

När byggandet började gick det åt betydligt mer pengar än planerat och budget höjdes vid flera tillfällen: 270 miljoner. 305 miljoner. 367 miljoner. 404 miljoner.

Skellefteå Industrihus och byggbolaget blev sedermera oense om ett index som skulle användas när bolaget tar betalt för sitt arbete.

Det hela slutade med att kontraktet upphävdes när allt arbete var klart förutom brandstationen. I det läget var hela budgeten förbrukad (404 miljoner) även pengarna som skulle ha gått till brandstationen.

undefined
Decemter 2019. Skellefteå Buss flyttar in i sin verkstad som hade fått en helt ny byggnad.

Att göra brandstationen sköts upp i flera år, och har gjorts de senaste två åren. Pris: 105 miljoner. Dessutom görs plats för magasin och arkiv vilket får kosta maximalt 50 miljoner. Totalt kan om- och utbygganden av Östra navet därför kosta 559 miljoner.

Fastigheten ägs fortfarande av Skellefteå Industrihus men förvaltningen sköts av kommunen själv, genom support och lokaler. De kallhyr huset och tar hyra från alla verksamheter. 

Under resans gång har huset också hunnit byta namn. Från Fabriken till Östra navet. Bytet gjordes så man inte skulle blandas ihop med batterifabriken.  

Häromveckan flyttade den sista stora hyresgästen in, räddningstjänsten. Huset som från början skulle ha 100 anställda är nu en arbetsplats för 431 personer. 

undefined
Oktober 2024. Brandkåren flyttar in.

Fortfarande återstår att slutföra magasinen samt en del utomhuslösningar. Mark ska köpas så man får mer ytor mot norr, räddningstjänstens övningsfält ska byggas och det ska ordnas fler garage för bussar. 

Fredrik Nilsson är kommunens fastighetschef och han tycker att Östra navet i stora drag blev lyckat:

– Det stämmer att det inte blev någon direkt samordning och det försöker vi nu främja. Flera verksamheter som finns i huset växer eftersom Skellefteå växer men de måste klara sig med samma ytor. På så vis kommer det att krävas mera samordning.

När det gäller pengarna tycker han inte att huset blev dyrt i förhållande till dess standard.

– Om verksamheterna hade varit kvar på sina tidigare ställen hade det krävts stora investeringar där, det måste man ha med sig. Då hade man också behövt renovera samtidigt som folk jobbar där. 

– Hyresnivån är lägre än om vi hade hyrt motsvarande lokaler på den privata marknaden, avslutar Fredrik Nilsson.

undefined
Resultatet: Endast huvudbyggnaden är kvar från den gamla industrin. Alla byggnader man ser längre hitåt är nybyggda och det finns ännu fler garage utanför bild.

Jobbar i huset

Så många har nu sin formella arbetsplats på Östra navet, även om man är ute och kör fordon under stora delarna av arbetspassen:

Skellefteå buss: 200 personer

Samhällsbyggnad: 126

Räddningstjänst och sotning: 65

Utisam: 40

TOTALT: 431 personer