First Aid Kit. Ghost. Swedish House Mafia. Tove Lo. Veronica Maggio.
När årets artist/grupp skulle utses på P3 guld-galan lästes namnen upp på några av Sveriges största akter och musikexporter från scenen. Bland åskådarna satt två maskerade norrbottningar och kände värmen stiga innanför Helly hansen-tröjorna. Trots att de börjat vänja sig vid prisutdelningar var väntan fortfarande jobbig.
– Jag minns när de sa; "Och de nominerade är" och sedan dök de upp en massa stora namn, berättar Hooja. Det var Swedish House Mafia, Tove Lo, Ghost ... då tänkte jag; "Nej. Det kommer inte ske".
– Man blev mest chockad tror jag.
Året var inte ens fyra veckor gammalt när Hooja upplevde en ny höjdpunkt i karriären. Ändå är det inte succén på P3 guld som sticker ut under 2023. Två "polers" från Gällivare har bland annat synts inför miljonpublik på tv, sommarpratat, skapat rusningstrafik på Riddarfjärden, blivit mer önskad än Taylor Swift och orsakat kulturdebatt.
Ett halvår efter P3 guld-galan blev Hooja historiska genom att vinna fyra priser på Rockbjörnen, men då var inte Gällivareduon på plats. Mer om det senare.
Vi spelade på Brännis -22 och vi gick förbi den där stora scenen; Vilket jävla gris till scen, hur stor som helst.
Mårdis
Hooja är årets nöjesprofil för andra året i rad och hela tiden har stödet från fansen varit grundläggande.
– Det är jättekul att vinna och man blir sporrad av det, men vi går inte och tänker att "det där var helt rätt". Speciellt inte mot sådana giganter som på P3 guld. Men det var folk som röstade, konstaterar Mårdis.
Hooja: – Det är ett kvitto på hur bra fans, eller "polers", vi har. Så har det känts redan från början, de är verkligen engagerade.
Efter succéåret 2022 trodde många att hysterin skulle lägga sig men antalet lyssningar fortsatte stiga och när sommarens första stora konsert väntade i Umeå var intresset på rekordnivå. Närmare 15 000 personer trängdes kring Brännbollsyrans stora scen.
– Det blir sådana hopp. Vi spelade på "Brännis" -22 och vi gick förbi den där stora scenen. "Vilket jävla gris till scen, hur stor som helst". Veronica Maggio spelade då. Sedan till nästa år ... man lär sig att bli bekväm med ytan. Men det blir så stora kontraster att det är svårt att ta in, säger Mårdis.
Hur är det att spela inför ett sådant publikhav?
– Det är värre att spela inför tio personer som står still än att spela för 15 000. Det hade säkert varit jobbigt att spela för 15 000 tysta människor men vi har blivit så bortskämda med att få gensvar och det ger en boost. Då får man självförtroende av det givetvis, säger Hooja.
3 minnesvärda stunder
Luleå Energi Arena, februari.
Hooja: – Det enda man kom ihåg från den dagen var att du var magsjuk. Det var en bra spelning, men det var jävla nervigt innan.
Mårdis: – Bilresan gick hyfsat, soundcheck gick hyfsat, men när jag kom till hotellt – fy. Där låg jag från soundcheck till en halvtimme innan spelningen och pendlade mellan toaletten och sängen.
Storsjöyran, Östersund, juli.
Mårdis:– Det kändes som att det låg något i luften direkt vi kom till Östersund, det låter flummigt men det låg något i atmosfären. Det var så jävla mycket folk överallt. Vi spelade på kvällen och hela dagen vibrerade det, de sa att det var 20 000 personer på området.
Flotte, Stockholm, augusti.
Hooja: – Det gick inte att tänka sig hur det skulle bli. Vi tänkte att det var en frän idé men att det skulle vara en karavan av båtar bredvid oss och som följde efter vart vi än åkte – det hade vi inte kunnat tänka oss. Det var en fin kväll.
Kompisarna från Gällivare har varit med om så mycket att det inte finns möjlighet att beröra alla höjdpunkter. De har varit gäster i Bianca Ingrossos talkshow och hos hennes mamma på "Allsång på Skansen". De har blivit mest önskade artist på "Musikhjälpen" för andra året i rad. De vann Musikförläggarnas pris för årets genombrott, genomförde en arenaturné och har blivit mest spelad någonsin i Norrbotten.
Vad har varit störst?
– Det är så olika grejer. Allsången var häftig för att det var första gången och så prestigefyllt. Flottspelningen var en annan fet grej, då handlar det inte om att det var mycket folk utan bara en häftig grej att göra. Men Storsjöyran i Östersund är nog det man tänker på direkt, det var mäktigt, säger Hooja.
Mårdis: – Det var jättehäftigt med Allsången. När man kommer dit bakom ser man alla de här man sett på tv, Pernilla Wahlgren och alla. Det känns så tryggt att alla bara är människor, de är trevliga allihopa.
När årets Grammisar delades ut blev Hooja utan pris efter att jurygruppen röstat, men när fansen fick rösta på Rockbjörnen slog duon nytt rekord och tog hem fyra statyetter. Flest någonsin.
– Stort som fan av alla som lagt sin röst. Man måste tänka på det bakom arrangemanget, det är människor som röstat på oss. Man är stolt och tacksam för det – oavsett omständigheterna, säger Mårdis.
Hooja: – Det är de som har röstat som vi har att tacka för det. Så är det.
Men andra artister har också haft fans genom åren utan att vinna fyra priser. Ni är historiska.
– Tack (skratt).
Vi har väntat på att dagen skulle komma, det har vi förstått. Men många tycker ju att det var onödigt
Hooja
Under sommaren avslöjade Aftonbladet deras identiteter.
Vad är det som gör att folk gillar er?
Mårdis: – Det är jättekul att så många sluter upp och tycker om det, men sedan varför ... vi kommer aldrig fram till något. Man säger; "Många kan relatera till det man sjunger om" – och så är det säkert.
Hooja: – Det är en blandning av olika faktorer. Det är ju en skillnad mellan hur andra är på sociala medier jämfört med hur vi är, vi försöker inte måla upp någon perfekt värld. Äter vi korv och mackisar så kan vi lägga ut det, folk känner nog att det är så.
– Att tjäna pengar betyder för oss att vi kan hålla på med det längre, inte att vi blir direktörer som glider in med Lamborghini.
Mårdis
Årets succé har gett klirr i kassan
Men när vinnarna, vars priser delas ut av Aftonbladet, presenterades fanns ingen representant från Hooja på plats, anledningen var att Aftonbladet publicerat en artikel där bild och deras riktiga namn framkom.
– Jag tror att vi kände oss lite besvikna. Vi var absolut inte arga, det har inte funnits någon ilska, men vi är lojala mot varandra och försöker lita på alla människor, säger Mårdis.
Var ni beredda på att era identiteter skulle avslöjas?
– Vi har väntat på att dagen skulle komma, det har vi förstått. Men många tycker ju att det var onödigt, säger Hooja.
I kvällstidningens artikel beskrevs deras bakgrund och bilden som målats upp av Hooja jämfördes med verkligheten.
– Det är lätt att göra någon artikel och så har man själv inte stått i souvaskön på Pajala marknad eller mött en lastbil i snörök eller gjort grejerna som har format oss. Det är som att skriva om något du kanske inte vet allt om, säger Mårdis.
Duon vill inte dementera eller kommentera detaljer i artikeln mer än att de anser att den innehåller felaktigheter. Inte förrän nu har de pratat offentligt om sommarens stora nöjessnackis. Många rasade mot publiceringen, andra försvarade beslutet – medan personerna bakom maskerna höll sig tysta.
– Vi är som ett ekosystem, vi drivs bara av det som är roligt – och det där var inte kul. Jag ville inte ha in det i det vi sitter och gör här, vi sitter bara och har kul. Det är det enda vi gör. Vi tänker aldrig att vi gör låtar som ska klättra på listorna eller ska spelas på radio, vi vill bara ha kul. Och den där grejen var fan inte kul alls, säger Mårdis.
Hur då?
– Det kan vara svårt att fortsätta på den sanna linjen när något blir så stort, men det tycker jag att vi har gjort. I mitt huvud är det enkelt och kul, det är ingen politik eller debatt i det vi gör. Fan vi skriver låtar om typ frukter, det är bara kul. Uppenbarligen har det skänkt folk glädje
Hooja har hängt med desto bättre i debatten som också handlat om att de visar upp en nidbild av den norrländska mannen.
– Det var ändå spännande att läsa och se att det fanns två olika sidor. Men vissa kommer inte att förstå hur mycket man än förklarar, precis som jag kanske inte förstår hur det är att växa upp i förorten, säger han.
Gällivareduon, som de senaste åren fått frågan om varför de är anonyma upprepade gånger, påpekar att de tycker att Aftonbladets agerande framförallt var "onödigt". Efter publiceringen har de inte pratat med tidningen och vid MFP (Musikförläggarnas pris) valde de att nobba en intervju.
– I början var vi lite Ior, då var vi lite besvikna, säger Hooja.
Mårdis: – Det kanske inte var av ondo heller. Jag vill minnas att vi blev mer obrydda. När (ljusteknikern) Alex sa att vi skulle köra bilen ända fram till logen för att det stod folk och väntade sa vi: "Skit samma, vad fan spelar det för roll längre?".
– Men med tiden blev det enklare, man behöver inte sitta och gömma sig på golvet i bussen.
Är det mindre viktigt att vara maskerad?
– Nja. Vi skulle aldrig visa oss offentligt utan mask, man vill inte förstöra för de som inte vill. Det finns de som verkligen i-n-t-e vill veta vilka vi är, säger Hooja.
De uppskattar att "98 procent i Gällivare" har koll på vilka de är bakom maskerna. Hooja, som jobbar i gruvan, och Mårdis, som jobbar på järnvägen, är tjänstlediga till september 2024 och när Mårdis tar av sig kostymen och hälsar på arbetskamraterna för att dricka kaffe och spela kort brukar han få gliringar av kollegorna. Det lär inte bli mindre när nästa års taxerade inkomst bli offentlig.
– Att tjäna pengar betyder för oss att vi kan hålla på med det längre, inte att vi blir direktörer som glider in med Lamborghini.
Nöjesprofilerna
1) Hooja, årets stora profiler har skapat rekordintresse både när de har masken på och när de avslöjades utan. Tidernas främsta hitmakare från Norrbotten älskas över hela Sverige.
2) Charlotte Kalla, skiddrottningen tog sig hela vägen till final i "Let's dance" under en utmanande graviditet.
3) Nazuk Turdieva, första norrbottniska vinnare av "Sveriges mästerkock" och älskad av tv-tittarna.
4) Emil Hansius, länets populäraste youtubern fortsätter sin framgångssaga. Bland annat med en show i Melodifestivalen.
5) Petra Malm, gjorde sin andra säsong i "Robinson" och överöstes av kärlek med sin programledarstil.
6) Klas Eriksson, utsedd till årets manliga programledare och säljer ut teatershower
7) Tommy Johansson, Sabatons populära gitarrist har startat ett youtube-konto som snart är större än bandet.
8) Joakim Isaksson Markström, tappade 40 kilo men vann mängder av kärlek efter insatsen i "Biggest loser".
9) Wilmer Tuoremaa, missade finalen i "Robinson" men blev en av säsongens mest uppskattade profiler.
10) Mica Eriksson Nyberg, femma i "Sveriges mästerkock" gav en ny kockkarriär och turné.
Tidigare vinnare av "årets nöjesprofil":
2022: Hooja, artist
2021: Einar Bredefeldt, skådespelare.
2020: Nadja Holm, artist.
2019: Robert Hurula, artist.
2018: Malin Buska, skådespelare.
2017: Elisabeth Rosenbrand, festivalarrangör.
2016: Ingen vinnare.
2015: Maxida Märak, artist.