Skellefteåtravet bygger säkerhetsspår

I veckan har Skellefteåtravet påbörjat bygget av ett nytt säkerhetsspår. En stor investering och till V75-helgen i oktober ska allting vara klart.

Skellefteåtravets verksamhet Henrik Bäckström och banmästaren Leif Löfbom följer arbetet med säkerhetsspåret.

Skellefteåtravets verksamhet Henrik Bäckström och banmästaren Leif Löfbom följer arbetet med säkerhetsspåret.

Foto: Torbjörn Enmark

Trav2020-08-15 08:15

Att Skellefteåtravet ska investera i ett säkerhetsspår är något som beslutades centralt av Svensk Travsport redan för fyra år sedan.

– Vid utgången av 2020 ska alla travbanor i Sverige ha ett säkerhetsspår. Syftet är jättebra då det ökar säkerheten för de aktiva vid tävling, säger Skellefteåtravets verksamhetschef Henrik Bäckström.

Med ett säkerhetsspår blir det lättare att styra ut en oregerlig häst ur fältet.

– En häst som blir för vass eller galopperar på innerspår kan man då ta ur fältet på ett smidigare sätt, vilket minskar olycksrisken i loppen, säger Henrik Bäckström.

Kostnaden för det här projektet får travbanorna själva stå för.

– Det krävs mycket fyllnadsmaterial då säkerhetsspåret ska vara fem meter brett. Vi har en del diken att ta i beaktning, däremot behöver vi inte flytta några belysningsstolpar eller startstolparna. Det hade såklart blivit bökigare och dyrare om vi hade varit tvungna att dra om elledningar, säger Henrik Bäckström.

På upploppet har Skellefteåtravet redan ett extraspår sedan många år.

– Vårt open stretch inkluderas i säkerhetsspåret. Så där behöver vi inte bredda banan mer.

Tävlingarna som Skellefteåtravet har den närmaste månaden påverkas ingenting av bygget.

– Traktorer ock andra maskiner körs bort när vi har tävlingar. Det som påverkas är träningsjobben för de aktiva då vi stänger banan på dagtid. Däremot kommer det att vara öppet för fortkörning på kvällstid, säger Bäckström.

Karta: Skelleftetravet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!