Jerker Bjurman älskar midsommardagen på Skellefteåtravet och det är en kväll han prioriterar mer än allt annat.
– Som proffs eller inte så är jag alltid på banan på midsommar. Jag missar aldrig den dagen, oavsett om jag har starthäst eller inte. Det är julafton för mig och då får det vara V75 hur mycket det vill. Midsommartravet sitter i generna och det snackas mycket på stan inför den kvällen.
Till skillnad från i fjol så är publiken tillbaka på travet, om än i en liten skala. De aktiva inom travsporten har vant sig vid att tävla inför tomma läktare så känslan har varit annorlunda efter lättnaderna som trädde i kraft 1 juni.
– Vi tävlade på Solänget förra veckan och när jag värmde min häst så var bilar parkerade på publikplats. Då tänkte jag, är det någon bagageloppis på gång eller, funderade Jerker innan han kom på sig själv:
– Nej vänta nu, de är ju här för travets skull. Det kändes konstigt, men att vi får ha folk på banorna igen är positivt på alla sätt.
Historiskt sett är Bjurmans stall i Västra Skråmträsk kända för att plocka fram hästar som tävlar i de klassiska unghästloppen på kallblodssidan. De har otaliga årgångsfinaler på meritlistan.
I år har stallet tagit ytterligare ett kliv och första halvan av 2021 har varit framgångsrik. Redan under lördagskvällen kan Jerker slå fjolårets siffror i inkörda pengar.
Förra säsongen resulterade i 477 400 i insprungna pengar och hittills i år har stallet hästar tjänat 423 900 kronor.
– Det har gått jättebra och det var ungefär vad jag hade förväntat mig. Hästarna brukar springa in bra med pengar i fem-sex månader och sedan brukar det gå tungt ett tag, säger Jerker Bjurman.
Det var framför allt i april som hästarna presterade på bred front.
– April var fantastiskt bra, men normalt brukar det vara en skitmånad för mig. Jag vet inte riktigt varför det blev så, men jag har bra träningsförhållanden på vintern och för stallets del får det gärna vara vinter åtta månader per år, säger Jerker och fortsätter:
– Jag brukar säga, finns det någon travbana i Sverige som öppnar en konstfrusen bana så flyttar jag direkt.
Ravn Kiro, som blev årets treåriga kallblod på Skellefteåtravet 2020, är ett hemmahopp från innerspåret bakom startbilen i Sprinterpokalen. I sulkyn sitter Per Linderoth.
– Det finns inga andra lopp för honom, om man nu inte vill åka till Sundsvall eller ännu längre söderut. Han är lite valpig ännu och på lördag möter han hästar som har gjort 40-50 starter, men han får i alla fall lite fart i benen.
Ravn Kiro finslipade formen med seger i sin senaste start och två segrar på fyra starter är säsongens facit.
– Han är hygglig från start, men jag tror att några av konkurrenterna är lite för snabba från början. Ravn har inte blivit synad ännu och de kommer inte att springa ifrån honom, men han kommer inte att springa ifrån de andra heller. Han kan vara med och göra upp om det, men blir han trea eller fyra så får vi vara nöjda.
I den kalla Midsommarkransen startar Rappodina från ett femtespår på startvolten.
– Rappodina är en häst som springer hela dagen, så 3 140 meter känns som hennes distans. Kan hon bara hålla ordning på tekniken och aktionen så är hon med här. Ska hon matcha dessa hästar så är det över 3 140 meter hon ska kunna göra det.
Rappodina trivs extra bra på vintern och Jerker är inne på att hon tävlar med vinterbalans på lördag.
– När hon vann den 29 april så tävlade hon med brodd runt om, men när vi tog bort brodden så fungerade hon inte alls. Normalt längtar man efter att få plocka bort brodden på hästarna, så det strider ju mot allt. Jag vet faktiskt inte varför hon blir bättre med brodd.
Rappodina möter bland andra Grisleprinsen G.., Stjerne Tore, Tangen Frikk – en trio som kommer från Öystein Tjomsland.
– Vad Tjomsland har för hästar vet man inte riktigt, men det är klart att han inte kommer hit för att dansa ”små grodorna”.
Utanför V64-spelet jagar Orion Kiro karriärens första seger.
– Från början trodde jag inte att Orion skulle kunna springa under 1.40 och jag har alltid dömt ut honom, men det gör jag inte längre. Om någon av mina hästar ska vinna på lördag så tror jag att det är Orion som ska göra det. Han är startsnabb och från innerspåret får han resa inne vid sargen och där trivs han.