Den andra VM-deltävlingen, som har basen i Umeå, är på gång. Strax efter 9.00 på morgonen kommer det att bli snörök i skogen kring Bygdsiljum.
Det är tredje året i följd som VM-cirkusen har sträckor på vägar i Skellefteå kommun.
Det är andra året som sträckan ser ut exakt så här och återigen kommer VM-förarna att passera Rönnliden. Det innebär också att de blir utmanade att hantera en av Vinterrallyts skarpaste kurvor.
Allt inför en storpublik, som kan se förarna under ganska lång tid.
– Jämfört mot första året har vi en lite längre sträcka, säger Åström.
Rönnliden är en av centralpunkterna för publiken kring den andra specialsträckan under VM.
Skoterpubliken har möjlighet att åka till ”Altaret”, som är den högsta punkten på hela rallyt.
– Den är ungefär 300 meter över havet.
I Rönnliden har det byggts en läktare på taket av en byggnad och där finns bra utsikt över en av de skarpaste kurvorna under VM-helgen.
Hur skarp är kurvan?
– 160-gradersvinkel i alla fall. Så en av de skarpaste kurvorna.
Gerry Åström och Bygdsiljums MK har huvudansvaret för sträckan. VM har stor betydelse.
– VI får betalt och då kan vi stoppa dem i andra hål. Vi har en väldigt hög aktivitet just nu med många projekt.
Det stora signaturprojektet är isovalen, som blir den första konstgjorda i hela Europa på mark. Den väntas stå klar och gå att köra på under nästa vinter.
– Vår klubblokal sak avsynas inom kort. Vi har jobbat hårt med den och nu ska det bli ett tillhåll för ungdomar och alla motorintresserade. Den är otroligt stor med både duschar och övernattningsmöjligheter.
Många spännande projekt på gång, där fredagens VM är det som har varit i fokus senaste veckorna.
Hur mycket publik väntas?
– Det är en rörlig siffra, folk kommer och går hela tiden. Totalt skulle jag tippa mellan två-tre tusen personer efter sträckan. Här i Rönnliden kan det bli ett tusental. Får se vad det blir för skillnad när sträckan körs fredag istället för lördag.
En stor del av nyhetsrapporteringen har handlat om VM-arrangörernas arbete med tillstånd. VM-rallyt körs ju där det även är renbetesland under den här tiden på året och samebyarna har i hög grad överklagat många av de tillstånd som VM-arrangören har fått igenom.
Hur har det påverkat er på den här sträckan?
– Vi har försökt att hantera det utifrån den verklighet vi nås av. Samtidigt är vi tvungen att forcera framåt för att få ett färdigt resultat när tävlingen ska gå. Det finns inte så mycket att backa på, det är bara att jobba på. Är det sen så att en sträcka stryks, får man hantera det då.
På sträckan i Bygdsiljum har alla som jobbat på bästa sätt för att det ska bli problemfritt.
– Vi har gjort det vi har kunnat, sen är det människor högre upp organisationen som har skött dialogen med länsstyrelsen och samebyarna.
Det svenska VM-rallyt är den andra deltävlingen för året. Belgaren Theirry Neuville är regerande mästare. Superstjärnan Sebastian Ogier var i bäst i årets första VM-deltävling, som kördes i Monte Carlo.
Fransmannen Ogier har hela åtta VM-titlar och jagar en nionde titel. Landsmannen Sebastian Loeb har flest VM-titlar genom tiderna med totalt just nio titlar.
Ingen svensk finns representerad, men två andra nordbor i form av finländarna Kalle Rovanperä och Sami Pajari.
Sträckan i Bygdsiljum påbörjas 09.10 under fredagsförmiddagen.