Robert Dahlgren klar för WTCC: ”En barndomsdröm”

Fick frågan för några dagar sedan – nu står det klart att Skellefteföraren ersätter Fredrik Ekblom i de återstående WTCC-racen.

22 juni 2016 10:49

Robert Dahlgren leder STCC efter tre körda race. Men nu får han en ännu mer späckad kalender, då Polestar Cyan Racing nu går ut med att Dahlgren kommer att ersätta Fredrik Ekblom i de återstående WTCC-racen den här säsongen.

Redan till helgen, i Portugal, gör Dahlgren sitt första WTCC-race.

– Det här är det jag vill, det blir en dröm som går i uppfyllelse. Det är en barndomsdröm, ja även en dröm i vuxen ålder, som jag får vara med om, säger Dahlgren till Norran.

Dahlgren har varit involverad i utvecklingen av Volvos två WTCC-bilar, men det är först nu som han får möjligheten att få en styrning i racen. Och han fick inte lång betänketid när frågan kom.

– Det var kort varsel, jag fick veta det här helgen som var, när jag var på Anderstorp. Och det tog inte lång tid innan jag tackade ja. Jag hade tänkt vara hemma nu, men nu är jag på väg till Portugal. Men jag kan faktiskt ta att jag får fira midsommar i Portugal, säger en strålande glad Dahlgren.

Polestars syfte med att göra bytet mellan Ekblom och Dahlgren är att tre förare från teamet ska ha WTCC-erfarenhet inför nästa säsong, 2017. Ekblom kommer att vara kvar i teamet och jobba med utvecklingen av bilen.

– Utvecklingen av bilen är det viktiga, resultatet är inte alls viktig i år, säger Dahlgren.

– Det är en flerårig satsning för mot en VM-titel, och det känns inspirerande. Och de (teamet) tror att jag kan fylla den rollen som de önskar i det här läget.

Dahlgren kommer att köra både WTCC och STCC under resten av säsongen – två serier som kan jämföras med VM respektive SM.

– Jag tror att jag aldrig tidigare har kört två serier under en säsong, så det blir premiär för mig.

Det finns inte risk att det blir en splittrad tillvaro?

– Det går bra. Det är ganska olika typer av bilar. Det är visserligen Volvo båda två, men STCC är bakhjulsdriven medan WTCC är framhjulsdriven. Och så är växlingssystemen helt olika. Det kommer inte att bli några problem. Sen i racingen rent generellt så kör man för lite, så det kommer nog att göra mig gott. Man måste ha sinnena skärpta hela tiden. Det blir mycket resor, men det är jag van vid.

STCC och WTCC avgörs under samma helg vid två tillfällen. Hur det ska lösas är ännu inte klart – men klart är i alla fall att Dahlgren inte kan vara på två ställen på samma gång.

Tillsammans med Volvos andre WTCC-förare, Thed Björk, ska nu Dahlgren ta sig an banan i Vila Real, Portugal, redan till helgen. På fredag börjar testerna.

– Bilarna är redan nere i Portugal, och jag åker ner till i dag, berättar Dahlgren på onsdagsförmiddagen.

– Det blir en rejäl uppgift – det är en av de längsta banorna som jag har kört, om inte den längsta. Det är en tight och knixig stadsbana. Jag ser fram emot utmaningen med en stor ödmjukhet, men det ska bli riktigt, riktigt kul.

 

De två förarna gick före Robert Dahlgren i racet om en WTCC-platsKrönika: Ologiskt att välja bort Dahlgren från WTCC – Volvo cementerar rivaliteten i teamet
Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa